Elita elitistă
Observator cultural
a lansat o discuție despre elite și /sau elitism la care au răspuns, în
deocamdată două numere, de sfîrșit de noiembrie și început de decembrie, mai
mulți literați. Din cîte observ, sînt universitari cu toții, de acasă din
România și de acasă din America sau Europa, dar preocupați de teoria literară
și de ideologie în general. Întrebarea este dacă în România sînt diabolizate
elitele, de către cine și cum; ce înseamnă elită și elitism și cum
funcționează colectivismul în grupurile de elită (cum se face, adică,
transferul de prestigiu în interiorul unui astfel de grup, dacă abțibildul
ștampilat care ți se pune este de nedezlipit; dacă își poate cineva permite
luxul de a desconsidera elitele, și dacă luxul acesta nu e cumva apanajul
stîngii, al comunismului, adică dacă eu zic despre unul cam gol pe dinăuntru dar
bine fardat mediatic că e elitist, el are tot dreptul să spună despre mine că
sînt comunist?
Ce n-am înțeles eu din
aceste întrebări este de ce e între ghilimele cuvîntul diabolizate, cine
s-a plîns, adică. Dacă e citat, de ce nu este numit autorul? Altfel, discuția e
savantă, cu oameni bine informați, dar se aude cariul cum roade pe undeva. Caius
Dobrescu, singurul, trimite spre reacțiile față de cărțile publicate de Sorin
Adam Matei și Ciprian Șiulea, sau mai sînt vagi adieri lăsate de cearta cam
groasă dintre Andrei Pleșu ajutat de Prietenul său, și Adrian Marino. L-am mai
văzut și pe H-R Patapievici plîngîndu-i-se lui Bogdan Ghiu de prietenii vechi.
În rest, aceeași
meteahnă a intelighenției noastre de a teoretiza în cercuri largi cînd e vorba
de lucruri concrete și la îndemînă, de o mistificare prin metoda abstractizării
sau de un esopism generat nu de frică, ci de pudoarea celui atins cu pana
fermecată a dorinței de a fi în turn, între prieteni. Cei care cred că sînt
demonizați (deduc că Liiceanu-Pleșu-Patapievici) și cei care se presupune că ar
fi agenții demonizării (cei din jurul Observatorului cultural) provoacă
această dezbatere la aproape 15 ani de cînd intelectualitatea românească era
trimisă la moarte sau de cînd regimul Iliescu încerca să inventeze o elită
apolitică prin academizare forțată, funcții și stipendii. Mă întreb dacă diabolizarea
asta nu e comparabilă cu denigrarea de care se plîngea Ion Iliescu.
Contestarea lui venea dintr-o altă înțelegere a situației sale (drept ilegitimă)
și a acțiunii sale (păguboasă pentru țară), față de proiecția proprie. La fel,
poziția boierilor minții este pusă sub semnul întrebării în ecuația producerii
de idei ca funcție a elitei și producerea propriului succes, unul de mausoleu.
Altfel, e o plăcere să citești acele texte. Cel mai deschis mi s-a părut al lui
Caius Dobrescu și cel mai expresiv al lui Daniel Vighi de la el am luat poanta
cu mausoleul.
Sorin Alexandrescu
insistă asupra pluralității. Există elite ca rezultat al unor ierarhii interne
ale grupurilor sociale sau profesiilor și elitism, care nu mai înseamnă
recunoașterea valorii, ci arogarea ei, auto-încoronarea cu lauri și utilizarea
laurilor în scopuri de pură dominanță socială. La noi, are amara impresie Sorin
Alexandrescu, au condus mereu clanurile, confreriile mondene și mafiile. El
crede că a cere modestie unei elite nu înseamnă contestarea ei, ci demonstrația
respectului pentru realitatea meritelor și nu pentru retorica lor. Andrei
Corbea este de părere că imediat după decembrie 1989 s-au pretins unii a fi de
drept elita chemată să călăuzească nația debusolată, făcînd apel la instanțe
ad-hoc. Convingerea aceasta, că elitele se autoselectează, i se pare lui
Gheorghe Crăciun lipsită de luciditate, iar recenta ceartă a intelectualilor
aparține acestui context social al mijloacelor selective și autoselective. În
aceeași ordine de idei, confruntările existente vizează mai degrabă ocuparea
celui mai bun spațiu de propagare a ideilor decît o veritabilă confruntare de
idei. Gheorghe Crăciun apreciază că există o confruntare ideologică între două
direcții, două mentalități din cultura noatră: una anabazică, mobilă, obsedată
de sincronizare, cealaltă catabazică, expectativă, preocupată de fundamentele
interne și problematica ființei. El mai observă perversitatea punerii semnului
egalității între demonizarea elitelor și respingerea elitismului. Cei care o
fac sînt unii protagoniști conservatori din spațiul elitei, lipsiți de
dispoziția dialogului.
Nici un participant la
anchetă nu spune hotărît că elitele ar fi diabolizate în România. Guvernanții
le lasă în suc propriu, iar negarea le face chiar bine pentru că victoria
axiologică prin exces afirmativ uzează mai mult decît negația polemică (Daniel
Vighi). Meteahna noastră, este de părere același Daniel Vighi, este că elitele
vor să fie Elita, judecătorii Judecătorul, iar pluralitatea singularitate.
Există la noi, constată Matei Călinescu, elite conformiste și neconformiste, iar
acestea din urmă sînt atît de divizate încît cel care ar vrea să comunice cu ele
se retrage și se însingurează. Sanda Cordoș crede și ea că elitele din România
au o problemă de situare comunitară, în a găsi temele lumii și limbajul
adecvat. Și mai tranșant este Ștefan Borbely: Elita presupune transformarea
individului aparent ireductibil în tip și, implicit, în normă, cu o valoare mare
de generalitate: cei mai mulți dintre noi pur și simplu nu dispunem de
construcția mentală adecvată unei asemenea translații. De aceea, formăm doar
microgrupuri elitiste, autosuficiente, artificiale, în care biletul de intrare
se dă secretos din mînă în mînă, pe cînd elita autentică se articulează freatic,
pe nesimțite, organic: în elita reală nu intri forțînd ușa ta și
întredeschizînd-o pe a prietenilor, ci te trezești că ești.
Deci, în România
există tot ce s-a spus, că dacă n-ar fi nu s-ar povesti: elite, grupări,
confrerii, cu direcții diferite, cel puțin două, unele la putere, altele nu,
unele cu puterea politică, altele nu, dar nu există o producție de idei noi și o
comunicare creativă, ci mai degrabă idei de-a gata și monolog. |