Cu Guttenberg sau cu Internet, copacii tot mor
Când
apare, orice schimbare frapează. Chiar dacă reprezintă un pas înainte,
există tendința de-a i se evidenția în special carențele, defectele, chiar
pericolele. Nu vorbesc, desigur, de-o reacție unanimă. Este, în orice caz,
un fenomen larg răspândit, venind în special din partea celor ce-și
câștigau înainte pâinea folosindu-se de acea unealtă supusă schimbării.
În
ce-i privește pe literați, așadar pe cei care se folosesc de cuvântul
scris, obișnuința a făcut ca, în imaginarul lor, cuvântul să capete forma
pe care tiparnița i-o oferă. Mirosul hârtiei, al cernelurilor proaspăt
absorbite, al cleiului de lipit, luciul copertei și senzația tegumentară a
atingerii s-au transformat de-a lungul vremurilor într-un atavism, într-o
parte constituantă a ființei lor. Amăgindu-se cu gândul că fabulațiilor
scriitorilor de SF (pe care nu i-au văzut niciodată ca fiind de-ai lor)
nu sunt decât niște iluzorii proiecții mentale, apariția unui alt mediu de
răspândire a cuvântului i-a bulversat.
Bulversantă a fost pentru scriitori până și trecerea de la zgomotoasa
mașină de scris la mult mai silențiosul ordintor. Încă mai poți întâlni o
bună seamă de scriitori care să spună că ecranul alb îi inhibă, că, în
absența țăcănitului și-al contactului nemijlocit cu textul imprimat pe
hârtie, creația nu-i ademenește defel. Cum am arătat mai sus, forța de
rezistență la schimbare e mare.
Sigur,
vorbind de lumea virtuală și de cea palpabilă, nu putem absolutiza spunând
că prima are numai avantaje așa cum nici a doua nu ne oferă doar
bucurii. Pentru istoria literară, spre exemplu, dispariția bruianelor, a
ciornelor face ca o anume operă să lase impresia apariției din neant.
Procesul creației se limitează astfel la forma lui finală. Gândurile,
rătăcirile, proiectele eșuate ale scriitorului se pierd toate, delete-ate
la o simplă apăsare de tastă.
Asta
în ceea ce privește procesul de creație.
Pe de
altă parte, în ceea ce privește mediul de răspândire, la rece privind
problema, nu cred că există diferențe atât de frapante între textul
virtual și cel real. Cel puțin nu la nivelul intrinsec, calitativ al
operei respective. O operă literară își păstrează valoarea indiferent dacă
ea este scrisă pe-o tăbliță de lut, pe-o foaie de hârtie sau pe-o pagină
în format html.
Mai
direct spus, mediile acestea nu mi se par deloc antagonice. Între ele nu
există o rivalitate, așa cum greșit s-a lăsat a se-nțelege. Nu există la
nivelul profund al lucrurilor un război între virtual și real. Există
poate un conflict artificial, început, susținut, promovat și dus de aceia
care, neîncercând vreodată să testeze singuri piața virtuală, se tem de
ea ca de-o erezie.
Mie
mediile acestea mi se par mai degrabă convergente, dacă nu chiar...
siameze: se hrănesc din aceeași substanță, au același scop și pot sfârși
amândouă din aceleași motive. Forma pe care o-mbracă este singura care
face diferența.
Să
privim însă mai îndeaproape fenomenul, să coborâm printre pixeli.
Literatura afișată pe Internet are câteva avantaje greu de trecut cu
vederea, avantaje care țin fără-ndoială de natura Internetului însuși.
Primul: este ușor accesibilă din orice parte a globului. În rețeaua
mondială de calculatoare, oriunde te-ai afla, având la dispoziție o simplă
conexiune prin modem, poți accesa în voie ceea ce alți oameni au crezut de
cuviință să afișeze. Într-un anume fel e ca și cum l-ai avea permanent pe
recepție pe autor, pregătit să ridice receptorul oricând ți se năzare ție
să-l suni. Din această perspectivă, literatura are parte de cea mai bună
afișare/ mediatizare posibilă. Al doilea: costuri reduse de publicare.
Oricine știe mânui cât de cât un calculator, un program de editare text,
știe să-și facă singur o pagină de Internet. Cu cunoștințe minime,
reușești ușor să încropești o pagină decentă, care să poată fi oricând
accesată, vizitată de alte persoane. N-ai nevoie de tehnoredactare
specializată, de materie primă sau alte obiecte costisitoare. Al treilea:
Îți dă ocazia să faci trimiteri (hiper-legături) spre alte informații
utile cititorului. La o simplă apăsare de buton, cititorul poate accesa o
sumedenie de alte pagini conținând un subiect apropiat ca tematică de
pagina ta. Uzând de-o comparație, e ca și când ai avea posibilitatea să
citești toate cărțile dintr-o bibliotecă pornind de la una singură fără a
te ridica din scaun.
Toate
aceste avantaje pot, desigur, naște (și chiar nasc!) inevitabile abuzuri.
Fiind o unealtă la îndemâna oricui, necostând aproape nimic, piața
virtuală este la ora aceasta aproape sufocată de texte lipsite de
valoare. Cred că nu greșesc spunând că există în Internet milioane de
reviste în care, pentru a publica, trebuie doar să te autentifici și
să-ți trimiți textul. În nici măcar o secundă, devii astfel autor
publicat! Înlocuind însă această autentificare cu punga zornăitoare,
ajungem înapoi la piața literară de tradiție, unde întotdeauna se găsește
câte-o editură sau revistă dornică să-și publice finanțatorii.
Timpul, însă, va pune cu siguranță ordine în acest haos hiper-textual.
Primele semne se și văd deja. Vorbesc de apariția în urmă cu câțiva ani
buni a unor reviste și portaluri culturale care, o dată cu vremea, și-au
dovedit seriozitatea și au devenit un reper pe piața virtuală de
literatură. E vorba de portalul LiterNet, e vorba de revistele
Respiro, Agora OnLine, Norii. Promovând o literatură de calitate,
acestea au avut șansa îndrăznesc să spun de a publica autori tineri
care și-au dovedit după aceea valoarea și au fost preluați fără nici o
reținere de edituri mari. Doar trei-patru nume: Bogdan Suceavă, Florin
Lăzărescu, Lucian Dan Teodorovici, Radu Pavel Gheo.
Rămâne
fără îndoială de pomenit inconvenientul de care toată lumea se plânge. Cu
greu poate fi parcurs pe ecranul sclipitor un text mai lung de 5.000 de
semne. Oricât s-ar încerca o schimbare de grafică, de corp de literă, de
format, oricâte dispozitive performante (Palm Reader-uri, E-Book
Reader-uri ca să dau numai două exemplu) ar pune marile companii de
hardware la dispoziția consumatorilor, tot imprimanta rămâne cea mai
cumpărată piesă la un loc cu întreg sistemul ordinatorului.
Mă
întorc deci la afirmațiile de la început și spun iarăși că literatura nu
are a se teme cu nimic atunci când se găsește upload-ată pe-un
server. În cele din urmă, după ce Internetul își va face datoria și-o va
duce în casa cititorului de aiurea, tot pe hârtie se va vedea ea listată,
bucurându-se poate de-o prezentare grafică mai reușită chiar decât cea pe
care ar fi putut-o avea prin tipărirea direct în paginile unei cărți.
Orice-am face, se pare că tot nu vom salva copacii...
mirceapricajan@gmail.com |