BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 11-12 (469-470) Noiembrie-Decembrie 2004

E-ZINE

de

Mircea PRICĂJAN

Cu Guttenberg sau cu Internet, copacii tot mor

 

Când apare, orice schimbare frapează. Chiar dacă reprezintă un pas înainte, există tendința de-a i se evidenția în special carențele, defectele, chiar pericolele. Nu vorbesc, desigur, de-o reacție unanimă. Este, în orice caz, un fenomen larg răspândit, venind în special din partea celor ce-și câștigau înainte pâinea folosindu-se de acea unealtă supusă schimbării.

În ce-i privește pe literați, așadar pe cei care se folosesc de cuvântul scris, obișnuința a făcut ca, în imaginarul lor, cuvântul să capete forma pe care tiparnița i-o oferă. Mirosul hârtiei, al cernelurilor proaspăt absorbite, al cleiului de lipit, luciul copertei și senzația tegumentară a atingerii s-au transformat de-a lungul vremurilor într-un atavism, într-o parte constituantă a ființei lor. Amăgindu-se cu gândul că fabulațiilor scriitorilor de SF (pe care nu i-au văzut niciodată ca fiind „de-ai lor”) nu sunt decât niște iluzorii proiecții mentale, apariția unui alt mediu de răspândire a cuvântului i-a bulversat.

Bulversantă a fost pentru scriitori până și trecerea de la zgomotoasa mașină de scris la mult mai silențiosul ordintor. Încă mai poți întâlni o bună seamă de scriitori care să spună că ecranul alb îi inhibă, că, în absența țăcănitului și-al contactului nemijlocit cu textul imprimat pe hârtie, creația nu-i ademenește defel. Cum am arătat mai sus, forța de rezistență la schimbare e mare.

Sigur, vorbind de lumea virtuală și de cea palpabilă, nu putem absolutiza spunând că prima are numai avantaje – așa cum nici a doua nu ne oferă doar bucurii. Pentru istoria literară, spre exemplu, dispariția bruianelor, a ciornelor face ca o anume operă să lase impresia apariției din neant. Procesul creației se limitează astfel la forma lui finală. Gândurile, rătăcirile, proiectele eșuate ale scriitorului se pierd toate, delete-ate la o simplă apăsare de tastă.

Asta în ceea ce privește procesul de creație.

Pe de altă parte, în ceea ce privește mediul de răspândire, la rece privind problema, nu cred că există diferențe atât de frapante între textul virtual și cel „real”. Cel puțin nu la nivelul intrinsec, calitativ al operei respective. O operă literară își păstrează valoarea indiferent dacă ea este scrisă pe-o tăbliță de lut, pe-o foaie de hârtie sau pe-o pagină în format html.

Mai direct spus, mediile acestea nu mi se par deloc antagonice. Între ele nu există o rivalitate, așa cum greșit s-a lăsat a se-nțelege. Nu exist㠖 la nivelul profund al lucrurilor – un război între virtual și „real”. Există poate un conflict artificial, început, susținut, promovat și dus de aceia care, neîncercând vreodată să testeze singuri „piața virtuală”, se tem de ea ca de-o erezie.

Mie mediile acestea mi se par mai degrabă convergente, dacă nu chiar... „siameze”: se hrănesc din aceeași substanță, au același scop și pot sfârși amândouă din aceleași motive. Forma pe care o-mbracă este singura care face diferența.

Să privim însă mai îndeaproape fenomenul, să coborâm printre pixeli.

Literatura afișată pe Internet are câteva avantaje greu de trecut cu vederea, avantaje care țin fără-ndoială de natura Internetului însuși. Primul: este ușor accesibilă din orice parte a globului. În rețeaua mondială de calculatoare, oriunde te-ai afla, având la dispoziție o simplă conexiune prin modem, poți accesa în voie ceea ce alți oameni au crezut de cuviință să afișeze. Într-un anume fel e ca și cum l-ai avea permanent pe recepție pe autor, pregătit să ridice receptorul oricând ți se năzare ție să-l suni. Din această perspectivă, literatura are parte de cea mai bună afișare/ mediatizare posibilă. Al doilea: costuri reduse de „publicare”. Oricine știe mânui cât de cât un calculator, un program de editare text, știe să-și facă singur o pagină de Internet. Cu cunoștințe minime, reușești ușor să încropești o pagină decentă, care să poată fi oricând accesată, vizitată de alte persoane. N-ai nevoie de tehnoredactare specializată, de materie primă sau alte obiecte costisitoare. Al treilea: Îți dă ocazia să faci trimiteri (hiper-legături) spre alte informații utile cititorului. La o simplă apăsare de buton, cititorul poate accesa o sumedenie de alte pagini conținând un subiect apropiat ca tematică de pagina ta. Uzând de-o comparație, e ca și când ai avea posibilitatea să citești toate cărțile dintr-o bibliotecă pornind de la una singură fără a te ridica din scaun.

Toate aceste avantaje pot, desigur, naște (și chiar nasc!) inevitabile abuzuri. Fiind o unealtă la îndemâna oricui, necostând aproape nimic, „piața virtual㔠este la ora aceasta aproape sufocată de texte lipsite de valoare. Cred că nu greșesc spunând că există în Internet milioane de „reviste” în care, pentru a publica, trebuie doar să te autentifici și să-ți trimiți textul. În nici măcar o secundă, devii astfel „autor” publicat! Înlocuind însă aceast㠄autentificare” cu punga zornăitoare, ajungem înapoi la piața literară de tradiție, unde întotdeauna se găsește câte-o editură sau revistă dornică să-și publice finanțatorii.

Timpul, însă, va pune cu siguranță ordine în acest haos hiper-textual. Primele semne se și văd deja. Vorbesc de apariția în urmă cu câțiva ani buni a unor reviste și portaluri culturale care, o dată cu vremea, și-au dovedit seriozitatea și au devenit un reper pe „piața virtuală de literatură”. E vorba de portalul „LiterNet”, e vorba de revistele „Respiro”, „Agora OnLine”, „Norii”. Promovând o literatură de calitate, acestea au avut șansa – îndrăznesc să spun – de a publica autori tineri care și-au dovedit după aceea valoarea și au fost preluați fără nici o reținere de edituri mari. Doar trei-patru nume: Bogdan Suceavă, Florin Lăzărescu, Lucian Dan Teodorovici, Radu Pavel Gheo.

Rămâne fără îndoială de pomenit inconvenientul de care toată lumea se plânge. Cu greu poate fi parcurs pe ecranul sclipitor un text mai lung de 5.000 de semne. Oricât s-ar încerca o schimbare de grafică, de corp de literă, de format, oricâte dispozitive performante (Palm Reader-uri, E-Book Reader-uri – ca să dau numai două exemplu) ar pune marile companii de hardware la dispoziția consumatorilor, tot imprimanta rămâne cea mai cumpărată piesă la un loc cu întreg sistemul ordinatorului.

Mă întorc deci la afirmațiile de la început și spun iarăși că literatura nu are a se teme cu nimic atunci când se găsește upload-ată pe-un server. În cele din urmă, după ce Internetul își va face datoria și-o va duce în casa cititorului de aiurea, tot pe hârtie se va vedea ea listată, bucurându-se poate de-o prezentare grafică mai reușită chiar decât cea pe care ar fi putut-o avea prin tipărirea direct în paginile unei cărți.

Orice-am face, se pare că tot nu vom salva copacii... 

mirceapricajan@gmail.com