BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 11-12 (469-470) Noiembrie-Decembrie 2004

CRONICA TEATRALĂ

de

Mircea MORARIU

Pledoarie pentru pacea și liniștea universală

 

CAII LA FEREASTRA

de Matei Vișniec

 Teatrul „Ioan Slavici” din Arad

 Regia artistic㠗 Radu Dinulescu; Decor — Doru Păcurar; Costume — Oana Văran-Goia; Distribuția — Sorin Calotă (Mesagerul Angela Petrean (mama, fiica soția); Ioan Peter (fiul, tatăl, soțul); Data reprezentației — 15 octombrie 2004

 

În eleganta Sală Studio a Teatrului arădean, Teatru care de puțină vreme și l-a ales, în chip inspirat, drept patron spiritual pe Ioan Slavici, se joacă un izubutit spectacol cu piesa Caii la fereastră de Matei Vișniec. Piesă de tinerețe a unuia dintre liderii generației optzeciste (o generație care, din păcate, s-a ilustrat firav și cu multă timiditate în spațiul literaturii dramatice), Caii la fereastră a avut parte de premiera absolută de abia în stagiunea 1993/1994, la Teatrul Mic din București. Mulți își amintesc că premiera, care ar fi însemnat debutul  pe scenă al lui Vișniec, ar fi trebuit să se petreacă în 1986, la Teatrul „Nottara”, dar faptul a devenit imposibil din pricina exilării dramaturgului în Franța. Versiunea de la Teatrul Mic, regizată tot de Nicolae Scarlat, cel ce pregătise spectacolul de la „Nottara” și care a fost multă vreme principalul și eficientul promotor al lui Matei Vișniec în spațiul teatral românesc, a fost posibilă datorită unui premiu acordat de o societate comercială și de revista Teatrul azi și care a constat în finanțarea costurilor montării. Așa a avut Nicolae Scarlat atunci condițiile de a continua fidela și fertila investigație scenică a textului lui Vișniec.

La Arad, regizorul Radu Dinulescu s-a apropiat de piesă dintr-o nevoie interioară determinată de propria sa experiență de viață. După cum bine se știe, Caii la fereastră se atașează unor preocupări de largă circulație în literatura postbelică (dramatică și nu numai) concentrate asupra dezvăluirii traumatismelor provocate omenirii și psihicului uman de mereu repetata experiență a războiului. Or, după cum mărturisește Radu Dinulescu în reușitul caiet de sală redactat de Ovidiu Cornea și conceput grafic de Mihai Păcurar, petrecând lungi perioade în țări grav afectate de război (Israel și Serbia), regizorul a putut observa c㠄oamenii sunt adânc însemnați în conștiință de imaginea morții, de absurditatea momentului fatal în care trecerea în neființă nu are nici o logică. „Iată de ce Radu Dinulescu a proiectat o montare ce se dorește” o pledoarie pentru pacea mondială și liniștea individuală”. Regizorul găsește tonul potrivit pentru a releva gravitatea stării de criză istorică și morală reprezentată de starea de război, percepută ca o aberație a istoriei și care aduce cu sine ceea ce Radu Dinulescu numește „deviația psihicului în masă.” Textul e alcătuit din trei episoade „familiale”, plasate în mijlocul a trei momente istorice diferite desprinse dintr-un război mai mult sau mai puțin celebru, surprinzând astfel efectele tragice și grotești ale expansiunii spiritului belicios. Sub privirile îngrijorate ale Mamei, Soției, Fiicei, vedem teroarea, trecerea spre demență a Fiului, Tatălui și, respectiv, Soțului, marcați de realitatea sordidă și grea în costuri umane reprezentată de măcelul în masă.

Spectacolul lui Radu Dinulescu are forță, e dinamic, exploatează arta contrastelor, nu cade în patetism și izbutește să pună eficient între paranteze tezismul de care e marcat textul. Cei trei interpreți — Angela Petrean, Ioan Peter și Sorin Calot㠗 au evoluții sigure, atent diferențiate stilistic în fiecare secvență în parte, astfel încât reprezentația înseamnă o izbândă înțeleasă ca rezultat al elaborării și al disciplinei profesionale. Izbândă la care contribuie substanțial decorul semnat de Doru Păcurar și costumele create de Oana Văran-Goia. Indiscutabil, montarea simplă, de o eleganță austeritate de la Teatrul arădean înseamnă un succes a ceea ce se cheam㠄spirit de echipă”.