Pledoarie
pentru pacea și liniștea universală
CAII LA
FEREASTRA
de Matei Vișniec
Teatrul Ioan Slavici din
Arad
Regia artistică Radu
Dinulescu; Decor Doru Păcurar; Costume Oana Văran-Goia; Distribuția Sorin Calotă
(Mesagerul Angela Petrean (mama, fiica soția); Ioan Peter
(fiul, tatăl, soțul); Data reprezentației 15
octombrie 2004
În
eleganta Sală Studio a Teatrului arădean, Teatru care de puțină vreme și
l-a ales, în chip inspirat, drept patron spiritual pe Ioan Slavici, se
joacă un izubutit spectacol cu piesa Caii la fereastră de Matei
Vișniec. Piesă de tinerețe a unuia dintre liderii generației optzeciste (o
generație care, din păcate, s-a ilustrat firav și cu multă timiditate în
spațiul literaturii dramatice), Caii la fereastră a avut parte de
premiera absolută de abia în stagiunea 1993/1994, la Teatrul Mic din
București. Mulți își amintesc că premiera, care ar fi însemnat debutul pe
scenă al lui Vișniec, ar fi trebuit să se petreacă în 1986, la Teatrul Nottara,
dar faptul a devenit imposibil din pricina exilării dramaturgului în
Franța. Versiunea de la Teatrul Mic, regizată tot de Nicolae Scarlat, cel
ce pregătise spectacolul de la Nottara și care a fost multă vreme
principalul și eficientul promotor al lui Matei Vișniec în spațiul teatral
românesc, a fost posibilă datorită unui premiu acordat de o societate
comercială și de revista Teatrul azi și care a constat în
finanțarea costurilor montării. Așa a avut Nicolae Scarlat atunci
condițiile de a continua fidela și fertila investigație scenică a textului
lui Vișniec.
La
Arad, regizorul Radu Dinulescu s-a apropiat de piesă dintr-o nevoie
interioară determinată de propria sa experiență de viață. După cum bine se
știe, Caii la fereastră se atașează unor preocupări de largă
circulație în literatura postbelică (dramatică și nu numai) concentrate
asupra dezvăluirii traumatismelor provocate omenirii și psihicului uman de
mereu repetata experiență a războiului. Or, după cum mărturisește Radu
Dinulescu în reușitul caiet de sală redactat de Ovidiu Cornea și conceput
grafic de Mihai Păcurar, petrecând lungi perioade în țări grav afectate de
război (Israel și Serbia), regizorul a putut observa că oamenii sunt
adânc însemnați în conștiință de imaginea morții, de absurditatea
momentului fatal în care trecerea în neființă nu are nici o logică. Iată
de ce Radu Dinulescu a proiectat o montare ce se dorește o pledoarie
pentru pacea mondială și liniștea individuală. Regizorul găsește tonul
potrivit pentru a releva gravitatea stării de criză istorică și morală
reprezentată de starea de război, percepută ca o aberație a istoriei și
care aduce cu sine ceea ce Radu Dinulescu numește deviația psihicului în
masă. Textul e alcătuit din trei episoade familiale, plasate în
mijlocul a trei momente istorice diferite desprinse dintr-un război mai
mult sau mai puțin celebru, surprinzând astfel efectele tragice și
grotești ale expansiunii spiritului belicios. Sub privirile îngrijorate
ale Mamei, Soției, Fiicei, vedem teroarea, trecerea spre demență a Fiului,
Tatălui și, respectiv, Soțului, marcați de realitatea sordidă și grea în
costuri umane reprezentată de măcelul în masă.
Spectacolul lui Radu Dinulescu are forță, e dinamic, exploatează arta
contrastelor, nu cade în patetism și izbutește să pună eficient între
paranteze tezismul de care e marcat textul. Cei trei interpreți Angela
Petrean, Ioan Peter și Sorin Calotă au evoluții sigure, atent
diferențiate stilistic în fiecare secvență în parte, astfel încât
reprezentația înseamnă o izbândă înțeleasă ca rezultat al elaborării și al
disciplinei profesionale. Izbândă la care contribuie substanțial decorul
semnat de Doru Păcurar și costumele create de Oana Văran-Goia.
Indiscutabil, montarea simplă, de o eleganță austeritate de la Teatrul
arădean înseamnă un succes a ceea ce se cheamă spirit de echipă. |