Abolirea rutinei,
ascensiunea performanței
Aura
secularei sale tradiții una din cele mai vechi și notorii din această
parte a continentului face din Salonul orădean de artă un eveniment cu o
legimitate greu de contestat. Fluxurile și refluxurile ce i-au marcat
evoluția nu-s decât expresia viabilității ce caracterizează îndeobște
orice organism funcțional. Și ele dau culoare și credibilitate
manifestărilor, public și deschis exprimate, sparg monotonia și
linearismul comportamental, amplifică efectul spectacular și motivează, în
timp și spațiu, apariția gesturilor polemice sau nonconformiste,
radicalizarea limbajelor și individuația extremă a opțiunilor estetice și
stilistice. Toate acestea țin, la urma-urmei, de natura dialectică a
funcției creative a ființei umane și, implicit, a civilizației rezultată
din exercițiul sistematic al acesteia.
Faptul
că în 2002 a fost reinstituit dreptul la existență al Salonului bihorean,
prin osârdia unui triumvirat de efori ai artelor frumoase Muzeul Țării
Crișurilor, Primăria Oradiei și filiala locală a Uniunii Artiștilor
Plastici din România trebuie înțeles nu numai ca o datorie de conștiință
față de o componentă majoră a memoriei culturale a locurilor, ci și ca un
act de continuitate, vremelnic sincopat de nevoia de abolire a rutinei
festiviste și propagandistice, care sufocase în anii ereziei comuniste
întreaga suflare artistică, culturală și creativă a țării. Găsirea
formelor și a argumentelor estetice menite să îndreptățească renașterea
acestor parade colective de mare anvengură ale breslelor artistice, grav
compromise de experimentele dirijiste și vulgarizatoare ale apologeților
totalitarismului, nu a fost întreprindere ușoară. Ceea ce a contribuit,
cred, semnificativ la reabilitarea unui astfel de proiect, a fost o
anumită presiune de jos în sus, venită din partea creatorilor. Mai cu
seamă a celor care rezistaseră tentanțiilor oportuniste sau serviliste din
epocă, apoi ale tinerilor formați în spiritul libertății absolute de
expresie, dar și ale unor personalități venerabile, conservatoare ale unor
tendințe estetice consacrate istoric, reprezentând adevărate valori
vestigionare. Multe din ele și-au dovedit însă, deloc mimemtic,
deschiderea superior asumată spre formele novatoare de exprimare moderne
și chiar experimentale, potrivit viziunii și sensibilității contemporane.
Este aptitudinea inteligenței creative să se manifeste astfel și fenomenul
trebuie înțeles în dimensiunea lui reală și profund umană, ca un reflex al
responsabilității intelectuale față de identitatea artistică și culturală
a unei comunități.
Așa
s-au petrecut lucrurile cu doi ani în urmă, după mai bine de un deceniu de
stagnare și oarecare derută, excesiv sensibilizată de eroarea
deviaționistă a trecutului recent. Au existat și unele voci, clorotizate
încă de nostalgia gongoriadelor ceaușiste, ce confundau o panoramă a
artelor plastice, eminamente statică și excesiv tematizată, cu un
eveniment artistic de autentică valoare! Mai mult decât atât, personaje de
acest gen nu-s capabile nici acum, în noile concepte curatoriale și
expoziționale, să distingă vreo diferență semnificativă față de
anterioritate! Un handicap ce indică încremenirea în timp și într-o
mentalitate aparținând rutinei activistce, pe care însăși realitatea
artistică a momentului o sancționează drastic și irevocabil. Salonul din
2003 a însemnat, prin echilibru și coerența lui programatică, dar mai ales
prin diversitatea și valoarea extra-teritorială și conjucturală a ofertei
artistice prezentate, o victorie asupra rezistenței rutiniere și o
sfidare, totodată, a nostalgicilor!
Era
firesc ca acest drum să continue. Opțiunile noastre au fost confirmate de
realitatea însăși a creației plastice orădene. Permanenta schimbare a
filosofiei imaginii, de care aminteam în preambulul Salonului precedent,
este în esență provocarea Prezentului față conștiința artistului
contemporan. Sfidarea realului nu este decât premisa descoperirii
eșafodajelor interioare ale realității. Gestul cutezător, novator
explorează dincolo de aparențe, Experimentul nu este decât schimbarea
instrumentului de cercetare, uneori chiar și a căilor de acces la
substanța evenimentelor, fenomenelor, a lucrurilor. El trebuie perceput
ca atare, fără crispări și accese de intoleranță. Civilizația însăși
dăinuie grație și unei asemenea șir infinit de căutări experimentale
confirmate ale umanității. De ce am exclude astăzi, și acum, și
aici această remarcabilă aptitudine a artistului de a se manifesta, de
a-și proba propriul model de răspuns la turbionul interogrativ al
Prezentului? Artistul se va afla întotdeauna printre vizionarii
societății. Accesul lui în Cetate este determinat de consistența acestui
răspuns al său, de frumusețea și penetranța aventurii lui scrutătoare
într-o realitate aflată mereu în dincolo de frivol-atrăgătoare imediatețe
existențială.
Stăruie în această tensiune a alternativelor vizionare și opționale,
aflate într-o halucinantă și neîntreruptă diviziune a tipologiilor și
modelelor posibile și validabile, la un momemt dat, teama că armonia
firească a lucrurilor e pe cale de dezagregare. Nimic mai neadevărat!
Niciodată avangardele, conchista scormonitoare sau sfidarea nonconformistă
a deschizătorilor de drumuri nu a periclitat evoluția civilizației
umane.Cu atât mai puțin în universul artelor, astfel de tendințe și
manifestări nu pot, disloca edificiul culturii. Armonia însăși rezidă și
se nutrește din aceași fermenți ai progresului.
Ediția
din acest an a Salonului municipal de artă plastică se vrea o confirmare
a unor astfel de convingeri. Ele devin argumente infailibile prin
conținutul, varietatea și valoarea performantă a operelor intrate în
competiție. Miza lor este una foarte înaltă și accesibilă oricui înțelege,
că un cor este o sumă de voci perfect individualizate și timbrate, cu o
sonoritate ce nu are granițe și nici opreliști, de nici o natură,
deslușibilă oriunde în acest cuprins de lume. Dar și dincolo de
fruntariile lui, într-o mișcare de anvengură ce rezonează cu spațiul de
sensibilitate și spiritualitate al marii aule europene. Pentru că la
Oradea, de câtăva vreme și mai vădit decât în alte locuri, acest suflu
creativ lipsit de complexe, emancipat de poncifele coloraturii locale
în chip simpatetic, aproape reflex, cu fluxurile metamorfozate ale noii
filosofii a imaginii, de care vorbeam mai înainte bântuie prin
atelierele plasticienilor , iscând orgolii, dar și imbolduri concurente și
o poftă insațiabilă de performață. O atestă cele ce se pot contampla și
evalua astăzi în acest concept expozițional găzduit de sălile Muzeului
Țării Crișurilor.
Este
motivul pentru care ne îndreptățește să îndrăznim, în viitorul foarte
apropiat, să internaționalizăm acest Salon de artă. Să-i certificăm,
adică, propensiunea continentală atât prin perpetuarea vocației culturale
moștenite, cât și prin modelul de civilizație plurimorf existent aici,
grație diversității interfețelor spirituale, etnice, artistice care se
manifestă și care conferă acesteui mediu de creație o coloratură aparte și
o poziționare favorizantă prin remarcabila flexibilitate și
disponibilitate la dialog.
Este
un obiectiv, pe care năzuim să-l împlinim într-o formulă a comunicării
inter-regionale, folosind limbajul universal al artei și instrumentalul
acestei fascinante cartografii comunitare, în care unitatea destinelor
creative performante și concurente nu intră în conflict cu aspirația
continentală a unei culturi, ce-și edifică și definește, chiar sub ochii
noștri, o nouă identitate. |