Despre baroc adevăr și nostalgie
Ansamblul baroc Transylvania din Cluj-Napoca a fost prezent pentru a
treia oară la Oradea prin recitalul cameral pe care l-a susținut în 21
octombrie în sala Enescu-Bartók a filarmonicii orădene. Concertele acestui
ansamblu se constituie în adevărate evenimente muzicale pentru Oradea,
întrucât ele sunt deocamdată unicele ocazii de a audia aici pe viu muzica
veche interpretată autentic. Ceea ce pentru restul lumii civilizate e de
câteva decenii o foarte răspândită practică fundamentată științific și
artistic, în România e încă pasăre rară, ansamblul clujean fiind singurul
grup permanent care a adoptat adevăratul stil interpretativ al barocului.
Cei
patru componenți ai formației sunt flautiștii Nagy István (flaut
traversier) și Majó Zoltán (flaut drept), clavecinistul Erich Türk (fiul
compozitorului Hans Peter Türk) și violoncelistul Ciprian Câmpean.
Înființat în 1995, ansamblul baroc Transilvania s-a specializat în
practica interpretării autentice a muzicii vechi datorită cursurilor de
măiestrie urmate în Olanda și Elveția. Activitatea sa însumează până în
prezent peste 250 de participări în recitaluri și concerte publice,
inclusiv în Occident, acest al treilea recital de la Oradea precedând noul
turneu în Ungaria, Austria și Germania.
Prima
parte a programului a cuprins compoziții camerale din perioada barocului
târziu, aparținând diferitelor orientări stilistice naționale din epocă.
El s-a deschis cu Triosonata în Do major de Johann Christoph Pepusch (1667
1752), compozitor german stabilit în Anglia, faimos mai mult prin
lucrarea lui satirică la adresa operelor italiene aristocratice și
cosmopolite ale lui Handel, Opera cerșetorilor (sau Opera de trei
parale cum e numită la noi, prelucrată ulterior de Brecht și de Britten).
Au
urmat reprezentanții școlilor franceză, germană și italiană, prin
Pastorala pentru două flaute (fără acompaniament) de Joseph Bodin de
Boismortier (1689 1755), Triosonata în mi minor de Georg Philipp
Telemann (1681 1767) și respectiv Sonata în mi minor pentru violoncel și
bas continuu de Antonio Vivaldi (1678 1741). Înainte de pauză, publicul
a audiat câteva interesante dansuri transilvănene reunite într-un
manuscris de la Sfântu Gheorghe datând din 1754 și instrumentate de Majó
Zoltán. Influențele folclorice maghiare și românești, precum și cele
turcești, care răzbat prin aceste melodii de dans dintr-o epocă totuși
frământată pot constitui o interesantă temă de meditație asupra
sincretismului culturilor și înpotriva intoleranței.
A doua
jumătate a recitalului a oferit compoziții contemporane românești în primă
audiție, dedicate ansamblului Transylvania. Suita transilvană (2003) de
Adrian Borza (n. 1967) și Partita în stil vechi (2000) de Hans Peter Türk
(n. 1940) sunt mai degrabă prelucrări și armonizări de folclor românesc,
respectiv săsesc. Interpretată în prezența autorului, mult mai personală
s-a dovedit lucrarea Baroccoco (2004) a reputatului compozitor și
pedagog clujean Cornel Țăranu (n. 1934).
Nostalgia secretă a acestei compoziții ciclice, aproape neoclasică în
spirit, a obținut aplauzele consistente ale publicului, fie neintimidat de
armoniile ei politonale și de alte agregate acordice non-funcționale, fie
doar ospitalier cu autorul. Intens aplaudat, concertul s-a încheiat cu
câteva melodii instrumentale din perioada 1780 1830, provenind din toate
cele trei principate românești.
Dar
cum cu o floare nu se face primăvară, în lipsa altor concerte live rămân
sursele de înregistrări cu muzică veche interpretată autentic, inclusiv
cele difuzate de Mezzo TV și Bartók Rádio. Și, de asemenea, forumurile de
discuții online, poate cel mai bun fiind handel-l (pentru mulți va
fi o reală surpriză să descopere acolo amploarea și gradul de informare și
de pregătire al comunității iubitorilor de muzică veche interpretată
autentic, ce reunește muzicologi, universitari, interpreți de cele mai
diferite calibre, precum și simpli auditori). Doar prin comparații
repetate și familiarizarea cu această manieră interpretativă se poate
înțelege și simți cu adevărat necesitatea ei, desțelenind prejudecățile și
obișnuințele comode plantate în călduța (?) și izolata noastră seră, până
și în acest domeniu.
Utopie: un semn de viață în acest sens ar putea fi la Oradea înființarea
unei orchestre de cameră (eventual și a unui cor?) specializate în
interpretarea autentică, dedicată în primul rând muzicii lui Dittersdorf
și Michael Haydn, cu care ne tot lăudăm că au activat aici câțiva ani în
tinerețile lor până ce au fost goniți de intrigi locale. Ar fi un posibil
element specific pentru un asemenea ansamblu la Oradea, fiindcă Viena și
Salzburgul (unde au devenit ei ulterior cunoscuți și apreciați, inclusiv
de către Mozart) îi au pe marii clasici și nu prea se obosesc să-i
promoveze pe cei mai mici, dar care pot rezerva destule surprize
plăcute. |