BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 11-12 (469-470) Noiembrie-Decembrie 2004

CRONICA MUZICALĂ

de

Adrian GAGIU

Despre baroc – adevăr și nostalgie

 

Ansamblul baroc „Transylvania” din Cluj-Napoca a fost prezent pentru a treia oară la Oradea prin recitalul cameral pe care l-a susținut în 21 octombrie în sala Enescu-Bartók a filarmonicii orădene. Concertele acestui ansamblu se constituie în adevărate evenimente muzicale pentru Oradea, întrucât ele sunt deocamdată unicele ocazii de a audia aici pe viu muzica veche interpretată autentic. Ceea ce pentru restul lumii civilizate e de câteva decenii o foarte răspândită practică fundamentată științific și artistic, în România e încă pasăre rară, ansamblul clujean fiind singurul grup permanent care a adoptat adevăratul stil interpretativ al barocului.

Cei patru componenți ai formației sunt flautiștii Nagy István (flaut traversier) și Majó Zoltán (flaut drept), clavecinistul Erich Türk (fiul compozitorului Hans Peter Türk) și violoncelistul Ciprian Câmpean. Înființat în 1995, ansamblul baroc „Transilvania” s-a specializat în practica interpretării autentice a muzicii vechi datorită cursurilor de măiestrie urmate în Olanda și Elveția. Activitatea sa însumează până în prezent peste 250 de participări în recitaluri și concerte publice, inclusiv în Occident, acest al treilea recital de la Oradea precedând noul turneu în Ungaria, Austria și Germania.

Prima parte a programului a cuprins compoziții camerale din perioada barocului târziu, aparținând diferitelor orientări stilistice naționale din epocă. El s-a deschis cu Triosonata în Do major de Johann Christoph Pepusch (1667 – 1752), compozitor german stabilit în Anglia, faimos mai mult prin lucrarea lui satirică la adresa operelor italiene aristocratice și cosmopolite ale lui Handel, „Opera cerșetorilor” (sau „Opera de trei parale” cum e numită la noi, prelucrată ulterior de Brecht și de Britten).

Au urmat reprezentanții școlilor franceză, germană și italiană, prin Pastorala pentru două flaute (fără acompaniament) de Joseph Bodin de Boismortier (1689 – 1755), Triosonata în mi minor de Georg Philipp Telemann (1681 – 1767) și respectiv Sonata în mi minor pentru violoncel și bas continuu de Antonio Vivaldi (1678 – 1741). Înainte de pauză, publicul a audiat câteva interesante dansuri transilvănene reunite într-un manuscris de la Sfântu Gheorghe datând din 1754 și instrumentate de Majó Zoltán. Influențele folclorice maghiare și românești, precum și cele turcești, care răzbat prin aceste melodii de dans dintr-o epocă totuși frământată pot constitui o interesantă temă de meditație asupra sincretismului culturilor și înpotriva intoleranței.

A doua jumătate a recitalului a oferit compoziții contemporane românești în primă audiție, dedicate ansamblului „Transylvania”. Suita transilvană (2003) de Adrian Borza (n. 1967) și Partita în stil vechi (2000) de Hans Peter Türk (n. 1940) sunt mai degrabă prelucrări și armonizări de folclor românesc, respectiv săsesc. Interpretată în prezența autorului, mult mai personală s-a dovedit lucrarea „Baroccoco” (2004) a reputatului compozitor și pedagog clujean Cornel Țăranu (n. 1934).

Nostalgia secretă a acestei compoziții ciclice, aproape neoclasică în spirit, a obținut aplauzele consistente ale publicului, fie neintimidat de armoniile ei politonale și de alte agregate acordice non-funcționale, fie doar ospitalier cu autorul. Intens aplaudat, concertul s-a încheiat cu câteva melodii instrumentale din perioada 1780 – 1830, provenind din toate cele trei principate românești.

Dar cum cu o floare nu se face primăvară, în lipsa altor concerte „live” rămân sursele de înregistrări cu muzică veche interpretată autentic, inclusiv cele difuzate de Mezzo TV și Bartók Rádio. Și, de asemenea, forumurile de discuții online, poate cel mai bun fiind handel-l (pentru mulți va fi o reală surpriză să descopere acolo amploarea și gradul de informare și de pregătire al comunității iubitorilor de muzică veche interpretată autentic, ce reunește muzicologi, universitari, interpreți de cele mai diferite calibre, precum și simpli auditori). Doar prin comparații repetate și familiarizarea cu această manieră interpretativă se poate înțelege și simți cu adevărat necesitatea ei, desțelenind prejudecățile și obișnuințele comode plantate în călduța (?) și izolata noastră seră, până și în acest domeniu.

 

Utopie: un semn de viață în acest sens ar putea fi la Oradea înființarea unei orchestre de cameră (eventual și a unui cor?) specializate în interpretarea autentică, dedicată în primul rând muzicii lui Dittersdorf și Michael Haydn, cu care ne tot lăudăm că au activat aici câțiva ani în tinerețile lor până ce au fost goniți de intrigi locale. Ar fi un posibil element specific pentru un asemenea ansamblu la Oradea, fiindcă Viena și Salzburgul (unde au devenit ei ulterior cunoscuți și apreciați, inclusiv de către Mozart) îi au pe marii clasici și nu prea se obosesc să-i promoveze pe cei „mai mici”, dar care pot rezerva destule surprize plăcute.