O lume realizată
Cosmin Manolache
-
Ce față
cumplită am, Editura Polirom,
Colecția Ego.
Proză, Iași,
2004
Poate
cea mai importantă reușită a tinerilor prozatori de la noi este detașarea
cu care privesc actul scrierii, o detașare care le permite o libertate
mult mai mare, atât în planul exprimării (de unde și o binevenită
dezinhibare a stilului), cât și în planul narativ (care aduce deseori în
discursul prozastic situații firesc-comice sau firesc-grotești). Un mare
câștig este și miza care se joacă și care nu mai este aceea profund
intelectuală a găsirii unor noi tehnici scriitoricești fie ele
intertextuale, metatextuale sau cine mai știe ce alte *.textuale. Este o
miză mult mai naturală, mai credibilă, mai sinceră: aceea de a (te)
povesti prin întâmplările la care participi de bunăvoie sau în care ai
fost atras. Povestea începe să-și recapete binemeritatul loc în
construcția unei bucăți în proză. S-ar putea ca acest fapt să însemne o
resuscitare a gustului public pentru literatură, o readucere a prozei (a
cărții, în general) în mâinile celor care, așteptând să vină trenul în
gară sau chiar în tren fiind, își omoară timpul citind un roman românesc.
Interesant de
observat la toți acești prozatori este maniera pe care și-a ales-o fiecare
pentru descrierea/ povestirea până la urmă a aceluiași real imediat. La
Bogdan Suceavă, de pildă, avem un real mitologizat, comicizat, cum spune
chiar autorul, la Cătălin Mihuleac avem un real fantasticizat, născut
parcă din propria lui descriere, iar la Cosmin Manolache avem un real la o
primă privire plat. În Ce față cumplită am suntem tentați să
spunem că întâlnim un real realizat. A ne opri cu lectura doar la acest
nivel ar însemna însă o mare pierdere.
Volumul, deși la
o scrutare rapidă a cuprinsului pare o colecție de proză scurtă, e mai
mult decât atât. Istorisirile lui Cosmin Manolache comunică între ele, sub
aceste fragmente aparent separate se țese o întreagă încrengătură de
relații, de trimiteri, personajele circulă, se completează, se întâlnesc
din greșeală asistăm la un fel de serial purtând numele generic Ce
față cumplită am ale cărui episoade descriu fiecare o întâmplare cu
noimă proprie, în fundal reușind însă uneori să-i vedem furișându-se pe
protagoniștii celorlalte episoade (uneori doar îndreptându-se către
vestiare, poate): Mi-am dat seama, zic acum, că îmi făcea bine rolul unui
regizor începător care avea la botul calului scena netrucată, puteam
decupa ce voiam, fără însă a putea da vreun ordin. (Mentă și diluant)
Volumul se
deschide cu o proză așa-zis cazonă, 5 ani și 7 luni, ordine interioară,
unde personajul narator (aceeași voce care pare să istorisească și
celelalte întâmplări, de fapt, chiar dacă sub alte nume și înfățișări)
trece parcă printr-o poartă către celelalte pățanii, această etapă este
într-un fel definitorie pentru percepția realului din viitoarele secvențe
ale cărții. Urmează apoi un episod citadin, la comun: un bloc (blocul
aceleiași Voci) năpădit de izul insuportabil de fecale din Bilanț
contabil. Povestea merită rezumată: un chinez, mare afacerist, ține la
firma sa o dublă contabilitate, una licită și alta ilicită; este mirosit
de poliție și, pentru a scăpa, își aruncă teancurile de facturi false la
toaletă; desigur, țevile se înfundă, de unde și izul de fecale. Lumea se
adună buluc, ca la urs, și urmează un pasaj memorabil: Domnule, pe vremea
lui Ceaușescu, stăteam la coadă, e-adevărat, dar parcă ne cunoșteam, parcă
eram mai uniți. Acum trebuie să strângem tot rahatul la un loc ca să mai
schimbă și noi o vorbă. În același bloc puturos locuiește și Vocea din
proza Întâia dată, o voce când masculină, când feminină. Cafeaua
mult-așteptată în Răcoarea dimineții apare și ea mai încolo, în
Solitaire, fiind numită chiar așa: cafeaua din Răcoarea dimineții.
Astfel de
trimiteri sunt multe în cartea lui Cosmin Manolache. Detaliul căci de
așa ceva se poate vorbi aici este la el acasă în volumul de față.
Detaliul bine ales și bine potrivit, fixat în peretele textului. Lumea lui
Cosmin Manolache e o lume fascinantă pe toate fațetele ei, e o lume bogată
în personaje și întâmplări (deși majoritatea povestirilor n-au mai mult de
3-4 pagini!) și, mai important, e o lume deloc gratuită.
În șirul
prozatorilor publicați de Polirom, Cosmin Manolache este poate cel
mai teluric. Jocurile lui nu țin de-o hipertrofiere a cotidianului,
autorul nu gustă extremele stridente (nici pe acelea de limbaj, nici pe
acelea tematice: Jurnal erotic are acest adjectiv doar în titlu) și
nu ține morțiș să epateze în vreun fel. El nu face decât să povestească:
cu talent, cu atenție, cu naturalețe. Banalul lui transpare în pagină în
cel mai interesant mod posibil. Derizoriul universului său nu se observă
culmea! decât de la depărtare. De aproape privit, acest univers capătă
brusc sens, o menire: aceea de a continua să existe... așa cum este el.
Pentru ca și autorul-narator să poată continua să existe într-o continuă (ne)schimbare. |