Telegrama thailandeză
Claudia Golea
-
Vară în
Siam, Editura Polirom,
Colecția Ego.
Proză, Iași,
2004
Ajunsă
deja la al treilea volum după Planeta Tokyo (1998) și Tokyo by
night (2000) Claudia Golea, se poate spune acum, și-a definitivat
stilul. Vară în Siam este un roman confesiv-exotic, parțial
inițiatic, înfățișând experiențele thailandeze ale unei românce avide de
aventură și irealități compensatorii.
Eroina este o
prizonieră a senzorialității. Într-o lume a simțurilor și senzațiilor,
exotismul are relevanță doar coroborat cu narcotismul. Bolnavă de
realitate, eroina parcurge, succesiv, etapele împlinirii de sine suprapusă
cu o scufundare permanentă în lumea viciilor. Carnalitatea și poetica ei
se realizează aparent gratuit. O destindere lascivă în experiențele
sexuale trebuie să confirme, de fiecare dată, fuga de realitate.
Prima parte a
romanului nu excelează sub nici un aspect. Personajul-narator e în același
timp pacient și medic, autodidactică, transparentă dar comună. Atmosfera
Thailandei nu e țintuită deloc în epicul simplist, aproape-banal.
Simplitatea discursului aduce cu stilul gazetăresc și nu oferă revelații
stilistice. Nici nu se încearcă altceva decât o relatare frustă a unei
experiențe departe de lumea balcanică, pudică și neîmpăciuitoare. Asistăm
doar la o serie de întinări în care sexualitatea pare distracția preferată
și mai puțin o descoperire de sine. Tânăra femeie nu e chiar o ignorantă.
Are și momente, rare, de meditații referitoare la culpabilități
existențiale: toată viața mea fusese un exemplu perfect de indulgență
față de mine însămi. Indulgență față de țigări, de mâncare, de sex. Până
la un punct, personajul aduce cu eroina Ruxandrei Cesereanu din
Tricephalos. Abia trecând de jumătatea romanului, periplul erotic și
exotic al eroinei Claudiei Golea capătă substanță. E, succesiv, o Bridget
Jones perversă (deși, la un moment dat naratoarea însăși respinge filiația
intertextuală): obsesia îngrășării, ratările în iubire, concepția
ludic-copilăroasă asupra sexualității; e apoi o Emanuelle, închipuită
eroină de film, exersându-și trupul, oferindu-se dorințelor ascunse
(episoadele Rosa, maseurul, grănicerul de la Plantație). Dumneaei ar vrea
chiar să practice, teatral, dansul erotic fetiș. În seria relațiilor
livresc-cinematografice, eroina pare ruptă din lumea Sex and The City,
în care experimentul și nonconformismul hipiotard camuflate în spatele
unei demnități sociale aparente reprezintă un mod de viață. Din păcate,
esențele percepute de eroină sunt eronate. Valorile răsturnate.
Când ești
obișnuit cu exoticul, ești obișnuit să te lași pradă necunoscutului, să
intri în joc pas cu pas, ca o marionetă, mărturisește, explicându-se
cumva, eroina. Supusă consecventă a imperiului unei karma febrile, ea
suferă tenace de bovarism sexual; alegând, e o victimă de bună-voie a
viciului. Câștigă încrederea cititorului prin franchețea relatărilor, prin
directețea și sinceritatea confesiunii. Astfel se face că, de la un punct,
intimitatea ei e și a noastră. Devenim, involuntar, doctorii acestui
pacient al confesiunii. Sensibilitatea, dacă ea există în acest roman,
trimite spre carnal, în primul rând. E-adevărat că, spre final, descrie
delicat-nostalgică tablouri vegetale, în fapt, mini-pasteluri, consonând
cu stările ei. Tocmai aici stă farmecul cărții: în felul cum, relatând
jurnalistic o experiență intimă, transpare o sensibilitate bine-ascunsă
printre parfumuri suskindiene și pricopseli pseudo-mistice. De remarcat că
prozatoarea nu e interesată să descrie un spațiu exotic unui cititor
necunoscător. Nici nu profită de acest statut. Poate din teama de-a
plictisi, ori, mai degrabă, nu e interesată de acest aspect, ci de felul
cum ambianța și lumea toposului ales fac posibile retușurile propriei
ființe.
Stilul e, cum
spuneam, direct, jurnalistic. Dar tocmai în tipul acesta de discurs cartea
Claudiei Golea pierde pariul cu plasticitatea și artisticul: limbajul
arid, golit de sensuri, un lexic sărac unele adjective se repetă inutil
la nesfârșit (așa se face că aproape totul în roman e frumos și
superb), banal, dând senzația de pauperitate lexicală, atmosferă lipsită
de muzicalitate în ciuda peisagisticii exotice , nici urmă de încercări
cu trimiteri spre o posibilă picto-poezie ori spre o proză poetică,
chiar parțială și în doze mici. Revelațiile finale sunt tardive. Apoi,
chiar n-am priceput rostul capitolului Icoane&Hip-hop. Se
potrivește ca nuca-n perete în epicul chiar dacă liniar, simplist, totuși
curgător. Pare un capitol scris pentru... prieteni. Nu are loc în
discursul consacrat până spre finalul romanului. Dar are și un efect
pozitiv, cum se întâmplă întotdeauna în cazul urâtului: transmite
finalului o stare de împlinire, creând mister și echivoc. S-a întâmplat
totul aievea? Oare toate pățaniile n-au fost doar produsul febricității
unui dependent de droguri? Întoarcerea finală a eroinei atestă o opțiune
ultimă: visul care merită să fie urmat, trăit.
Vară în Siam
face parte din acea categorie de cărți care prind la public. Romanul se
citește ușor, neexistând tentația ludicului față de cititor, angajarea
acestuia sub nici un aspect. Adresabilitatea e una generală, cu șanse mari
de impunere în conștiința cititorului neprofesionist. Celălalt cititor,
profesionist, rămâne cu o senzație de artificiu simplu, de vid care ar
trebui să se umple și nu are cu ce. Dacă ar insista pe substanțialitatea
trăirii, a experimentului, Claudia Golea ar putea fi o scriitoare
interesantă. |