Pilde despre sensibilități uitate
Iulia Sala
-
Casa cu
pereți de vânt; Postfață de D. R.
Popescu, Editura Clusium,
Cluj-Napoca,
2004
Proza
Iuliei Sala captează fidel trăiri afectate. O fragilitate aparte transpare
din această scriitură. Senzația dominantă e cea a unei hipersensibilități
agitate atâta timp cât asistăm răbdători ca naratoare să-și
înceapă-încheie jocul. E atâta sensibilitate în aceste proze încât, pe
alocuri, ți-e teamă ca nu cumva textul, la un ceva mai prihănit gând, să
se ofilească. Fără îndoială o hipersensibilă, Iulia Sala povestește basme
cu tâlc, în egală măsură copilăroasă și melancolică. Nu trebuie decât să
acceptăm acest pact al sensibilității și să pătrundem, grijulii, într-un
univers gingaș unde până și cele alterate și viziunile crepusculare se
contaminează de atâta delicatețe.
Nu încape
îndoială că Iulia Sala și-a greșit veacul. Locul ei este imposibil de
situat în mijlocul generației sale pentru simplul fapt că realitatea o
interesează atât de puțin. Apoi stilul și influențele: prozatorii
sud-americani, de la Borges la Cortazar sunt, neîndoielnic, modele
asumate. Uneori, ecouri buzzatiene transpar palid, la fel, note
marqueziene. Involuntar, fixarea ei în literatura noastră aduce cu
universul prozastic al Anei Blandiana.
Cele zece proze
scurte ale volumului țin de o poetică a sensibilității
romantic-romanțioase. Personajele sunt conduse de un narator sentimental
într-o lume în care armonia lumii capătă niscai sensuri existențiale.
Nimic nu va tulbura atmosfera instituită cu scopul premeditat de a naște
lumi în care ființe umane, lucruri inanimate și viețuitoare de tot felul
participă la exemplificarea faptului magic al vieții. În Amintirea unei
dorințe vechi, o fostă soprană se folosește nostalgic de mașinăria de
țesut amintiri, retrăindu-și în timp, spre bătrânețe, clipele paradisiace
de odinioară pierdute. Într-o atmosferă care reclamă compasiune, naratorul
mizează pe ideea re-facerii iluzorii a unui ideal pierdut. Casa cu
pereți de vânt continuă meditația din perspectiva bătrâneții, de astă
dată, personajul tot o bătrână despărțită de vechea casă, încearcă să
se acomodeze cu o casă străină. Lucrurile se însuflețesc, casa străină e o
ființă străină, insensibilă care trebuie numaidecât să fie îmblânzită,
casa vorbește, ia decizii, e obraznică, neprimitoare. Vechea casă e
singurul prieten după o conviețuire de o viață. Neînsuflețitul prinde
viață, se umanizează, creând o armonie stranie a lumii. Moartea liniștită
a eroinei se poate realiza doar în preajma casei vechi, prietene,
priveghiul acesteia din urmă asigurând împăcarea finală cu lucrurile și
lumea. Cele mai frumoase piciorușe din ținut e povestea lui Wu Ling
și a piciorușelor sale speciale, obiect de cult și frumusețe. O poveste
despre farsele destinului nemilos cu formele delicate. În urma unui
accident feroviar, picioarele îi sunt retezate și, o dată cu tragica
pierdere a frumuseții,eroina e părăsită și de logodnic. În Dansul
vieții, Jorge dansează zilnic, ritualic, dând un sens aparte vieții.
Exprimat în singurătate, gestul lui devine dansul lumii. Efectul lui are
tâlcuri cosmice. Puterea generativă a dansului e de a transmite mesaje
vindicative lumii. O odă a umanității suferinde, dansul simbolic sfidează
indiferența aștrilor, vechii zei. Firul de nisip e o feerie a
legăturii dintre oamenii-pescari și lumea peștilor. Ierarhizarea umanoidă
a peștilor (rege, vrăjitor, credințe, superstiții etc.) e o replică a
lumii oamenilor care aduc moartea prin năvoadele aruncate în mare. Un
război uman golește provizoriu marea de amenințarea morții, anunțând
peștilor un timp paradisiac. Întoarcerea oamenilor înseamnă sfârșitul
securității edenice a lumii apelor. Triumful naturii își ia revanșa în
lupta cu oamenii în povestirea Orașul care năzuia spre stele
tratând extensiile neputincioase ale civilizației. Urmele unei mașini sunt
șterse de vegetalul victorios. Parfum de smarald e o pildă despre
promisiunile destinului și o apologie a voinței lucrurilor. Plecat cu
familia spre un sat cu o mină bogată în zăcăminte de smaralde, Jose vrea
să-și verifice destinul. Nu îmbogățirea interesează, ci descoperirea
smaraldului personal. Descoperirea acestuia, ca și dispariția imediată,
transmite, omenește vorbind, o împlinire a sorții, și, pe de altă parte,
voința lucrurilor. Smaraldul are nevoie de împlinire solară pentru a răzbi
întunericul pământului în care se întoarce. Povestea scriitorului
se ocupă de legiferarea inspirației. Odată pierdută, regăsirea ei coincide
cu un drum inițiatic, revelator, într-o lume fantastică. Simbolistica
destinului e cercetată generic și în Roata sorții. Unui căutător de
comori, fost pescuitor de coral, îi este prevestită moartea. Descoperirea
unei roți e indiciul ultim al apropierii morții. Tot despre moarte
vorbește și Visul unei lacrimi, analizând nașterea și extincția
unei lacrimi unice apărute pe chipul unui clovn bătrân om al râsului.
Iulia Sala nu
disociază decisiv ființa de increat. În proza ei, ființarea, de orice fel,
e necesară pentru a transmite mesaje lumii, fie sub adăpostul ficțiunii,
al basmului ori al tâlcului. Fiecare bucată de proză aduce cu o pildă.
Morala, acceptată dintru început ca un pact cu fantasticul, reverberează
la tot pasul sensuri ascunse ale sensibilității pierdute. În fiecare
bucată de proză, necesitatea antinomiei contribuie la transmiterea
faptelor sensibile de viață, având un efect moralizator. O pacifistă
convinsă, naratoarea, chiar și atunci când prezintă situații belicoase,
exprimă credința în inocența universală. Fiecare personaj e un model
simbolic, fie pentru un concept, sentiment ori emoție, fie pentru lumi
ideal-posibile. Locul prozei Iuliei Sala e dificil de situat în
peisagistica actuală. Pe de o parte, tipul de scriitură abordat, tributar
realismului magic, a fost în mare parte consumat. De aceea nu e ușor să
stabilești în ce constă originalitatea sa. Acesta e și riscul acestui tip
de proză: de a fi fost deja consacrat. Pe de altă parte, atmosfera și
stilul propuse de Iulia Sala au toate șansele de a fi percepute mai apăsat
de cititorii sufocați de prea-plinul realității post-decembriste. Din
faptul cum insuflă voință lucrurilor, cum plămădește lumi fantastice,
Iulia Sala rămâne în conștiința cititorului ca o scriitoare dotată cu un
acut simț al sensibilului sufletesc, care știe cum să prezinte publicului
forme diverse ale unui paradis/ ideal pierdut.
În lumea
ficțională a Iuliei Sala poate intra numai acela care poate renunța la
morbul realității, înarmându-se cu toată inocența care i-a mai rămas și
pregătit pentru o inițiere aparte într-un imaginar plurisenzitiv. |