Poezie în
pas de deux
Ioan Es. Pop;
Lucian Vasilescu -
Confort 2
îmbunătățit, Editura Redacției
Publicațiilor
pentru Străinătate,
București,
2004
Această
carte s-a tipărit cu ajutorul financiar al Primului Ministru al României,
domnul Adrian Năstase, scrie sus pe pagina doi cu aldine. Măi, să fie! Îi
cunosc pe cei doi minunați poeți care semnează admirabila carte, pot
pentru ca să zic că suntem prieteni, dar nu știam că ei sunt prieteni cu
domnul prim ministru care, îmi închipui, la o bere pe terasa Muzeului
Literaturii Române, ascultându-i cu drag și compasiune cum se plâng de
dificultatea de a-și tipări o carte scrisă împreună, numaidecât a scos
portmoneul (portofelul?, portofoliul?) din buzunarul pantalonilor săi de
prim și, cu o magnanimitate nepereche, le-a dat așa un șomoig albăstriu de
lei ușori: Na, mă, poeților publicați-vă cartea! Tocmai am luat o primă.
După care: Hai, noroc! Mă duc, mai am câțiva amici care vor să scoată
cărți, plus că nu-mi văd capul de treburi de importanță națională și și
internațională. Și s-a dus. Iar cei doi buni poeți au reușit astfel să
tipărească Confort 2 îmbunătățit. Asta-i glumă și descântec. Bine
că a apărut cartea. Să-l lăsăm pe dom Năstase cu banii lui în plata
Domnului și să ne bucurăm de carte.
Ea începe cu o
A opta artă, un fermecător portret pe care Lucian Vasilescu îl face lui
Ioan Es. Pop. Imediat urmează Un an de nefericire prosperă, trei pagini
în care acesta din urmă îl portretizează pe primul printr-o întâmplare, o
poveste pe care n-are rost s-o stric povestind-o eu rău, de vreme ce ea e
bine și artistic povestită.
Până aici știm
ce scrie unul și altul, căci semnează fiecare. După care nu mai putem ști,
căci textele ce urmează, împărțite în ciclurile Despre autonomia de
zbor în condiții de greață (Unele lucruri nu se schimbă niciodată),
Trebuie neapărat să fac asta și Val-deale, aparțin unei
entități scripturale numită Autorii și care se mărturisește astfel pe
coperta a patra: Aceasta este o carte la care am trăit împreună vreme de
15 ani și pe care am transcris-o, apoi, într-o toamnă-iarnă. Ea este timp
viu din timpul vieții noastre vii, un moment de zăbavă din vremea morții
noastre de zi ci zi, neîntreupte. S-ar putea ca textele cărții să
aparțină nominal unuia sau altuia dintre cei doi poeți, dar, dată
fiindu-le prietenia pe care o trăiesc, ea să-i fi îndemnat să
renunțe, pentru această carte, la orgoliul individualității, pentru a
lăuda dual prietenia. Și poezia, desigur.
Ioan-Es.-Pop-Lucian-Vasilescu stă în prima dintre cele trei secțiuni ale
cărții , așa ambiguu, ambidextru și bivitelin cum este, sub duhul lui
Nichita Stănescu. Poeme cântate, părând în scris că-s proză, dar la auz
melodioase, au rimă, au grație și imprevizibile în metaforă și-n tropi, în
general, sunt euforic-dezabuzat-întristate, bat mereu într-un perete
metafizic, au și patos existențial, au pasaje memorabile, duc penitențe și
dor de mântuire, se joacă și se dejoacă, își poartă cu demnitate memoria
culturală dar n-o fetișizează și în fervoarea cursului lor aparent
indisciplinat urmează o idee de carte de învățătură moralicească:
Mâine, la o vreme oarecare, voi porunci închiderea cuvintelor în/
dicționare. Le voi alinia elegant, pentru apelul de seară, pentru o/
delicată execuție sumară. Le voi atârna apoi în reclame cochete de/
pereții blocurilor, în mahalale, la intrarea în bude, pe capac, la/
haznale.// Să fie de învățătură de minte pentru cine-o mai îndrăzni, de
aici înainte.
În Trebuie
neapărat să fac asta autorii adună un fel de tablete, însemnări, un
soi de reportaje și însemnări ca de jurnal a căror notă comună mi se pare
a fi mărturisirea unei revelații sau sugestia unui sens mai pur dedus
dintr-o întâmplare de peste zi ori dintr-o biografie a cutărui ins ieșit
prin comportament și biografie din serie. Un motto din Boris Vian e pus ca
să sugereze dimensiunea de urgență a consemnării: pentru a lăsa o urmă la
ceva amenințat cu iminenta spulberare.
Cele mai
frumoase poeme ale cărții le găsesc, după gustul meu, pe cele din
secțiunea finală Val-deale (titlul trimite, în glumă, la blagianul
deal-vale, ca siglă a spațiului mioritic). Bodega, birtul,
barul sunt locul care provoacă un lirism dulce-amar, dezabuzat și
senin, o poezie a boemei ce schimbă pitorescul pe metafizic și melancolie.
Dar și o poezie a impactului conștiinței lucide a limitei și precarității
ființei cu visarea și cu nostalgia unui paradis mereu improbabil. Moarte,
viață, poezie, singurătate, sentimentul nimicniciei și al ratării
amestecat cu euforia calmă a dezastrului topită în incantație
compensatorie în texte de poezie adevărată. Un exemplu: am izbândit.
oamenii-și feresc privirea când mă-ntâlnesc. până și/ soarele mi-a luat
umbra înapoi. mă scurg prin rigolă, ca un noroi.// când îmi aud pașii, îmi
trag de sub picioare străzile. din văzduh,/ păsările, contenind din
cântat, mă înveșmântează, grijulii, în rahat.// sunt un om împlinit. acum
pot începe tot ce am sfârșit.// sunt viu, deși am isprăvit de trăit.//
acum, peste mine nici plouă, nici ninge. pe mine când cade lumina, se
stinge. |