Cu Liviu Ioan Stoiciu, la plecare
Cinic,
dezabuzat, disprețuindu-se chiar, Liviu Ioan Stoiciu privește cu nesaț
metamorfozele formelor și ce altă manifestare mai spectaculară a lor decît
moartea? Deocamdată, nu știu cum aș putea să explic o astfel de contradicție.
Ce-i drept, cinismul nu-i nihilism, nici nesațul acesta nu-i fascinație. Totuși,
contradicția există și, așa inexplicabilă cum e, poate că este chiar miezul,
dacă nu al unei poetici, atunci al unui mod de a fi. Nu sîntem prea departe de
ceea ce se întîmpla cu Cioran. Cert este că ultimul LIS avem în vedere volumul
La plecare (Editura Vinea, 2003) stă sub semnul unor cuvinte care
vorbesc despre o înșiruire de cicluri alcătuite de creație și dezintegrare.
Mai mult, motto-ul primei secvențe a volumului e următorul: Aceasta e ora
morții mele, / bucurîndu-mă de avantajele ei
. Ei, bine, ce e, finalmente,
această carte decît înlocuirea punctelor de suspensie cu obsesiile unei lumi,
dezvoltate în tablouri, scenarii, viziuni?
Da, Liviu
Ioan Stoiciu se bucură de avantajele morții pe care o proiectează într-o
construcție laborioasă, chit că foarte sofisticată în discurs. Zic sofisticată,
deși nu acesta-i cuvîntul cel mai potrivit. În miezul evenimentelor, sinele nu
poate decît să prindă frînturi de frază, de imagini, de sens. Nu-i este
accesibil decît fragmentul; chiar și așa, din fragmente, și sinele, și miezul
lumii capătă formă. Cît privește elaborarea, ea poate că este cu atît mai
accentuată acum cu cît, la plecare fiind, poetul privește în juru-i în
căutarea unui sens și a unei decizii. Și cu cît impresia de fragmentarism e mai
puternică, cu atît subtextul spune o poveste articulată ca salvare. Am zis
plecare?! Dar plecarea poate fi, prea bine, sosire. Și asta pentru că,
pentru Liviu Ioan Stoiciu, nu există decît materie în permanentă prefacere,
forme în devenire: De jur / împrejurul meu prinde contur viitoarea formă/
anorganică, citim într-un loc. Și, cu toate că pare o devenire în moarte,
lucrurile sînt ceva mai complicate. Pe de-o parte pentru că devenirea aceasta în
moarte e sincronă (de nu cumva sinonimă) scrisului, pe de altă parte pentru că
moartea are un sens revelator și, mai mult decît atît, pare miezul unei
religii a întemeierii.
Să se
înțeleagă, Liviu Ioan Stoiciu nu e în căutarea vreunei utopii departe de
luciditatea lui aproape maladivă o astfel de ipostază , dar e în căutarea unui
athanor în care să poată citi sensul. Uneori, ca acum, el se întrevede în
moarte. Elocvent faptul că ultimul poem al primului ciclu se încheie cu imaginea
morții care e scriitură: E scos cu picioarele înainte din biserică //
rămas cu capul plecat: se aud sunete de trîmbiță, fluierături, / strigăte / din
fundul hăului. Ci / întunericul / cuprinsese tot locul
«Scriu de adio la //
lumina lunii»: caligrafiază, afundat / în mîl pînă la brîu, unde plantele marine
îi / transformaseră / carbonul («carbonul atîtor pasiuni», subliniază, apoi
șterge), / în materie organică, / materie ce a fost depusă în / sedimente. La
fel de elocvent ultimul poem al cărții, cea de-a șaptea faptă: . Și
dacă în poezia lui Liviu Ioan Stoiciu există dezgust, dezamăgire și deopotrivă
un caricatural grotesc, mai degrabă teluric decît livresc, toate acestea sînt
consecința neantului care atacă nu individul (doar individul se poate salva în
materie), ci omul. Și în acest context, miza politică, asemenea oricărei
localizări, nu cred că mai are vreo relevanță. Citim în acest ultim poem: Caii
de manej, cu frîne, în grădina / suspendată / a bisericii, rostogolesc, încet,
cu / botul, un butoi de lături, frăgezind iarba. Iarba verde adunată: / fir cu
fir, un popor / spectator, ostenit și descurajat. Un popor de iarbă? Un / popor
de morți / îngropați în ei înșiși. În contra // acestui popor din comuna Adjudu
Vechi, adunat de un / teanc de secole, / frăgezit an de an, crescut mereu să-l
aplaude pe Dumnezeu.
Oricum,
poemul se dezvoltă, nu ca lamentație, ci aforistic, în direcție nihilistă
(Aici, unde vraja / zidului cu igrasie, de neescaladat, care ne desparte de cei
/ plecați, se repetă: ce e înainte, a fost / și înapoi? Ce a fost, va fi / în
veci: amin, / și mie un pahar cu vin! Eu toată viața am dormit / în pămînt, nu
în // pat), pentru ca, finalmente, sensul să fie auroral, născut nu din
revoltă, ci dintr-un fel de smerenie greu de acceptat la un poet precum Liviu
Ioan Stoiciu. Supraviețuirea e posibilă, fie și prin moarte și aici rolul
decisiv îl are prezența unei misiuni dincolo de sine: Amenințați / cu adormirea
de fiecare / bătaie de pleoapă: hai, scrieți! Dacă nu scrieți, să viu se usuce /
mîna! Dați de știre
Eu, cu sentimentul că / mă identific, rămas / singur, cu /
circul și cu arderile mele chimice interne, între / 50 și 60 de ani pe lumea
asta, sosit în vizită: în care apa / mă umple pe trei/ sferturi, și iarba
Iarba
frăgezită de morți îmi / dictează. Nici o metafizică în toate acestea, decît
prezența trupului iluminat de scris. A trupului intrat, chiar și prin moarte,
cum am spus deja, în transa iluminării de o misiune.
De altfel,
volumul e alcătuit din cicluri care alcătuiesc în sine o poveste. Primul,
numit De unul singur Înfățișarea, se articulează pe ideea mortului care
se privește pe sine; cel de-al doilea, Dedublarea Mărturii, conține
poeme ale trecutului acestui sine, ieșit din trup și intrat, ca să zic așa, în
istorie. În realitate, o dovadă a faptului că pierderea individuției coincide cu
recuperarea, fără iluzii și fără nostalgii, a integralității. Toate textele
de-acum ale lui Liviu Ioan Stoiciu sînt poeme ale prezenței în lume. Și dacă
lipsa de sens provoacă dezgust, o dată cu dezgustul denunțarea unei lumi
precare, ea permite și o situare în afară, înseninată.
Denunțarea
trupului coincide în cele din urmă cu o apologie a lui și nu e deloc paradoxal
să observăm că tocmai precaritatea dă sens. Aproape că e redundant să citez:
Tu,/ o dărăpănătură de oase și carne, nostalgică: dătătoare de sens
.
Spectacole ale precarității și ale întrebărilor privitoare la rostul din lume
(își vede chipul gălbejit în apa din/ găleata/ fîntînii, aplecat să bea cîteva
înghițituri: «obiect/ netrebnic, asta sînt oare, în mîna cui?»), poemele
acestea despre despărțirea de trup culminează poate într-un titlu «Sînt
mort sau sînt viu?» Nu poate să-și dea seama, care dă măsura exactă a
alienării și, deopotrivă, a neputinței de a înțelege. Dezgustul față de modul de
a fi al ființei în lume se asociază disprețului de sine. Cum să fie posibilă
această judecare decît printr-o ruptură, asociată schizofreniei? Nu știu dacă
acest cinism dus la extrem e macedonskian. În anume locuri sînt, dacă nu
versuri, atunci sensuri nihiliste cu rădăcini în arheul eminescian (că nimic
n-are sens: totul e o armură a formei neschimbate). Dar perspectiva aceasta a
trupului în neființă, parcurgînd etape ale unor ritualuri, cu viziuni grotești,
cu secvențe puse la microscop, stă cu rădăcinile înfipte în una din Nopțile
macedonskiene. Mă și întreb de nu cumva se poate vorbi foarte serios, cu
argumente trainice, despre macedonskianismul nu numai al poeziei lui Liviu Ioan
Stoiciu, ci chiar al lui Liviu Ioan Stoiciu însuși. Oricum, un macedonskianism
depășit printr-o ciudată înseninare. Și, înaintea ei, printr-o coborîre nu în
bolgii, cum ne-am aștepta, ci într-un spațiu al integralității, al vocilor în
care Nero, barbarul, Iisus sau copilul de la Cantonul 248 se suprapun. Toți sînt
observatori din altă lume. Printre ei, poetul, cu amintirea altor vieți, un
biet căutător de urme. Premisa întregii viziuni e următoarea: Sîntem o serie
de corpuri, pe care le părăsim treptat, pe rînd, asemenea unor foi de ceapă. Să
fie conștientizarea acestei premise o probă de schizofrenie? Sînt argumente
multe în acest sens, al cunoașterii care e nebunie.
Oricum,
mărturiile firește, ale acestor voci devin fișe clinice, iar bolnavul
vorbește despre el la persoana a treia feminin. Cîteva titluri memorabile în
acest sens: Incapacitatea de a trăi o durere, o bucurie, o mînie, I se
pare că a devenit altul, Crede că anul nașterii lui e anul în curs, în
care va muri sau E convins că e o jucărie în mîinile unei forțe
misterioase. N-aș crede însă că volumul se structurează doar pe ideea
aceasta, a delirului incontinent care nu mai poate da seama despre nimic și se
hrănește doar cu iluzia, înșelătoare, a integralității. Aș crede mai degrabă că
Faptele finale proiectează totul într-un cinism pe care l-aș numi,
trecînd peste orice contradicție, senin: Poate că este de ce nu? cinismul
unui stoic: Poate că/ sîntem deja lucruri neînsuflețite și/ nu știm
. E unul
dintre argumente. Altul: Ia să nu ne mai temem, să/ avem nepăsarea prafului ce
se așterne/ pretutindeni. Iată de ce cred că, acum, la plecare, LIS e gata
pregătit să poarte un nou război; că forțele nu-i sînt nici pe departe epuizate,
că, în fine, LIS privește totul cu un zîmbet ciudat, zîmbetul celui care știe că
orice plecare este sosire. Și o repet: De ce n-ar fi, în toate, cinismul unui
stoic?! |