O lume aparte și magia ei specifică
Natalia
Dănăilă,
Magia
lumii de spectacol
Taxată de
către cunoscătorii superficiali, dar mai ales de către cei total ignoranți în
materie, drept artă minoră, teatrul de animație în atât de diversele sale
modalități de acțiune (păpuși, marionete, umbre, jocul cu măști ș.a.) își poartă
vârsta milenară cu superbia unei tinereți perpetue, cu temeliile înfipte într-o
imensă tradiție, cu conștiința răspândirii sale pe toate meridianele și
paralelele globului și sfidând superstiția că ar fi o artă cu adresabilitate
exclusivă spre publicul juvenil. Capabil să ajungă la sinteze și la
expresivități nu întotdeauna accesibile chiar și teatrului mare, cel cu
actori, teatrul de animație trăiește într-o universalitate, într-o putere de
generalizare și într-o varietate a expresiei care îi dau specificitate și statut
de mare artă. Se cere însă mai bine cunoscut și până acum demersurile de
descifrare și de pătrundere în acest univers specific au fost destul de puține.
Motiv pentru care apariția unei cărți precum cea a Nataliei Dănăilă, dedicate
artei animației Magia lumii de spectacol (măști, păpuși, marionete,
actori, Ed. Junimea, 2003) nu poate trece neobservată. Este,
indiscutabil, demersul complet pentru abordarea domeniului, sub diversele
unghiuri istoric, estetic, practic etc. Este o carte menită să
reamintească celor care au uitat fabulosul domeniu al teatrului de animație,
să-i atenționeze pe necunoscători că acest domeniu există și merită cercetat,
iar cunoscătorii sunt provocați la un colocviu pe teme de specialitate.
Ziarist prin
formație, Natalia Dănăilă a ajuns oarecum din întâmplare în zona aceasta de
preocupări, dar odată ajunsă acolo s-a lăsat sedusă, a întrat cu arme și
bagaje în universul nou descoperit, servindu-l cu pasiune, cu devotament și în
cele din urmă cu impecabil profesionism. A început ca secretar literar al
teatrului de profil din Iași, a făcut apoi studii de regie, a scris piese pentru
spectacole de acest fel, a ajuns nu numai directoarea teatrului, ci și o lideră
a artei animației în accepția cea mai nobilă și mai deplină a termenului.
Actualul Teatru pentru copii și tineret, Luceafărul, din Iași, cu noua sa
clădire și cu prestigiul său demult consolidat, cu prezențele sale de mare
succes la diverse festivaluri internaționale etc îi datorează mult Nataliei
Dănăilă, iar Magia lumii de spectacol, cartea care ne reține acum
atenția, este în egală măsură rodul pasiunii, profesionalismului și
experienței de o viață. Totodată este cartea care acoperă un gol în teatrologia
noastră, pentru care arta animației a fost de puține ori obiect de cercetare.
Străbătând
arta animației în timp și în spațiu, de atunci de când s-a născut ea, adică din
antichitate și până în contemporaneitate; parcurgând arealele sale de răspândire
întâi India, China și întregul Extrem Orient, apoi în Egipt, în Grecia și în
antichitatea română oprindu-se pe îndelete la arta Evului Madiu, când s-au
născut personaje care au înfruntat veacurile ajungând până la noi Karagőz
sau Pulcinella sau fratele lor mai mic, Vasilache al nostru studiul intrând
într-o modernitate extrem de diversificată și răspândită, practic, pe întregul
glob, servită de mari personalități și înrudindu-se prin sânge cu momente
fundamentale ale artelor surori. Ar fi acum interesant de observat notează
autoarea ce s-a petrecut în domeniul pe care noi îl cercetăm, tocmai în
Extremul Orient, în țara Japoniei, în timp ce în Europa Polichinelle, Hanswurst,
Petrușka, Kasperl, Punch, Guignol etc. cucereau lumea spectacolelor, cucereau un
public extrem de numeros, aparținând tuturor păturilor sociale, printr-o
formulă aparte de reprezentații având la origine filonul comediei populare
realiste greco-latine, influența Comediei dell'Arte. Aflăm și că arta
păpușarului a avut etapa ei sacră și că un compartiment religios se întinde
până în zilele noastre, cu rădăcini înfipte în misterele sau
miracolele medievale. Elementul profan a devenit însă precumpănitor și i-a
dat configurația pe care i-o cunoaștem astăzi, teatrului de animație în
modernitate fiindu-i consacrat un capitol substanțial. Capitală se dovedește
capacitatea de convingere și de esențializare a păpușii: Măștile și păpușile
sunt expresia puterii omului de esențializare a lumii printr-o formă de artă.
Formele străvechi de animație (...) relevă una din caracteristicile fundamentale
ale artei marionetelor: transmiterea mesajelor prin sugerarea faptelor de
viață și nu prin imitarea (copierea) tuturor detaliilor realiste.
Esențializarea, puterea de sugestie a obiectelor animate descoperite în actul
de creație păpușeresc prin însuflețirea măștilor și a tuturor prototipurilor
de figurine sunt elementele care definesc trăsăturile de bază ale limbajului
scenic în arta animației. Pentru susținerea amplului său demers, Natalia Dănăilă
convoacă o serie de mari teoreticieni și istorici care s-au pronunțat asupra
fenomenului: o impresionantă bibliografie îi citează pe Tudor Vianu, G.
Călinescu, Ovidiu Drimba, Peter Brook. Roger Caillois, Mircea Eliade, Jerzy
Grotowsky, Vito Pandolfi, C.Rădulescu Motru, Liviu Rusu, Antoine Vitez, Paul
Fournel și mulți, mulți alții, consolidând întreprinderea și aducând probe
suplimentare privind seriozitatea ei.
Nu sunt
lipsite de interes nici acele capitole ce se opresc asupra sectorului practic al
domeniului construcția păpușilor și marionetelor, particularitățile fiecărui
tip de interpret animat (păpușa pe degete, păpușa pe tije metalice sau de
lemn, păpușa tip wayang, marioneta cu fire, păpușa din teatrul de umbre ș.c.ș.,
cum la fel de interesant este și capitolul final cel dedicat Teatrului
Luceafărul, de la primele timide încercări în anii imediat post-belici până la
profilul său contemporan.
În concluzie
o carte necesară, o carte de desăvârșit profesionalism, o carte care
întregește profilul unei personalități care s-a dedicat în întregime și cu
devotament artei animației. |