Ludmila
Patlanjoglu
Regele Scamator -
Ștefan Iordache
Omului
cu o inimă caldă și un cap rece, artistului cu multe ascuzișuri, cu un
labirint interior foarte special, greu de definit, care timp de
patruzeci de ani nu a fost previzibil, nu a fost repetabil a rămas mereu o
surpriză și care se numește Ștefan Iordache, criticul de teatru Ludmila
Patlanjoglu i-a dedicat o carte intitulată Regele Scamator Ștefan
Iordache, apărută în 2004 la Editura Nemira din București.
Volumul e alcătuit dintr-un lung și captivant interviu cu protagonistul,
dintr-o amplă secvență în care actorul e evocat de apropiați din lumea
scenei ori din viața cea de toate zilele, dintr-o încercare de analiză a
felului în care corpul și spiritul lui Ștefan Iordache personalizează
roluri și poetici și asta cu ajutorul propriului său timp ce se
metamorfozează în semn încărcat de un plurisemantism copleșitor, toate
completate cu o teatrografie critică și o filmografie comentată de însuși
marele artist.
Miezul
cărții, partea ei cea mai interesantă, mai palpitantă aș zice, e,
neîndoielnic, lunga confesiune pe care Ștefan Iordache i-o face Ludmilei
Patlanjoglu. În copilăria petrecută în Rahova bucureșteană ori la bunicii
din Calafat (una dintre bunici i-a spus, de altfel, lui Ștefan Iordache,
bre, muică, tu scamatoriu ai să te faci) viitorul mare actor a contractat
o seamă de datorii morale față de lume și față de viață, datorii a căror
decontare s-a făcut prin fiecare rol jucat în teatru ori în film. Palpitul
vieții necontrafăcute din copilărie și adolescență l-a ajutat și inspirat
pe actor pe parcursul întregii sale cariere, pe cele dobândite atunci
contruindu-se cu muncă și sacrificii o evoluție artistică cu o arhitectură
monumentală.Întotdeauna am trăit cu spaima că o să uit de unde am plecat
declară actorul încă din primul pasaj al interviului. Spaima aceasta l-a
stimulat să rămână, dincolo de multele succese, autentic, om cu picioarele
pe pământ, apropiat de semenii săi. Când în tinerețe, după fulminantul
debut din filmul Străinul, a căzut pradă, pentru scurtă vreme,
tentațiilor vedetismului precoce, când alte reușite din primii ani ai
vieții de artist erau pe punctul de a-i rupe echilibrul, revenirea cu
picioarele pe pământ s-a petrecut, firesc, prin reîntoarcerea la origini.
Repartizat la Reșița, degrabă trecător prin Teatrele din Timișoara și
Constanța, Ștefan Iordache a devenit actor de teatru adevărat și temeinic
în perioada de glorie a Teatrului Nottara. Aici, Ștefan Iordache a
valorificat șansa de a se întâlni cu dramaturgul și directorul Horia
Lovinescu care în vremuri vitrege a reușit să modeleze actori și să dea
personalitate unui teatru, cu regizori precum Sanda Manu, Dinu Cernescu,
George Rafael, Valeriu Moisescu, Petrică Ionescu (rolurile din Crimă și
pedeapsă, Viziuni flamande sau Hamlet rămân de
referință), cu actori precum Ileana Predescu, Liliana Tomescu, Gilda
Marinescu, George Constantin, Cristea Avram, Ion Dichiseanu, Alexandru
Repan, Ștefan Radof, Mircea Anghelescu, Emil Hossu. Când a simțit că nu se
mai poate exprima la Nottara, la chemarea lui Dinu Săraru s-a transferat
la marele Teatru Mic, prilej de mari creații sub bagheta Cătălinei
Buzoianu sau a lui Silviu Purcărete, cu partenere precum Valeria Seciu sau
Carmen Galin. Când, îndată după 1989, totul părea să se năruiască, casă și
insulă i-a devenit actorului Teatrul Național din Craiova condus de Emil
Boroghină, unde în regia aceluiași Purcărete a înfăptuit celebrul Titus
Andronicus. Peste tot, a fost un actor care s-a luptat cu rolurile
din această luptă înțelegând că teatrul nu e o oglindă a vieții, e chiar
viața.
Se
citește cu plăcere interviul tocmai pentru faptul că Ștefan Iordache se
mărturisește sincer, nu se răsfață, arătându-se cum e de fapt, cu bune și
cu rele. Omul nu aspiră la condiția de mit. Am parcurs cu interes și
emoție paginile în care Ștefan Iordache e evocat de prieteni de diverse
profesii. Ludmila Patlanjoglu a izbutit în paginile cărții sale, în textul
permanent comentat de desenele lui Sorin Ilfoveanu, să treacă dincolo de
singurătatea și tăcerile actorului, să le transforme în vorbe cu rost, să
ne dezvăluie că omul care pe scenă se arată puternic și stăpân pe toate
are nevoie disperată de solidaritate și prietenie. Ștefan Iordache știe
că e iubit de public și își iubește semenii cu condiția să fie oameni
adevărați. Regele Scamator Ștefan Iordache înseamnă o lecție de
viață cu marele artist.
C.C. Buricea-
Mlinarcic
Tragicul și alte note
subiective
C.C.
Buricea-Mlinarcic se slujește de prefața volumului său Tragicul și alte
note subiective (Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2004), prefață de
condiția cărții de teatru pe piața editorială românească. În ceea ce mă
privește, eu nu sunt tocmai îngrijorat de ce ceea ce aș numi condiția
fizică a acești gen și aș califica chiar exagerată o afirmație de
genul absența deprimantă a cărții de teatru de pe piața literară
românească. Din contră, aș spune că, cel puțin din punct de vedere
cantitativ, lucrurile s-au îmbunătățit substanțial. Mai prost stăm în ceea
ce privește citirea cărților de și despre teatru, iar cei ce citesc cel
mai puțin sunt practicienii, ceea ce nu înseamnă că nu ar fi suficienți
teoreticienii cu cotă care se remarcă prin mari goluri de informare la
cest capitol. Cred mai degrabă că C.C. Buricea-Mlinarcic și-a gândit
prefața ca un mijloc de a atrage atenția asupra eforturilor, altminteri
stimabile, pe care le face Teatrul imposibil spre a aduce pe piață
astfel de cărți care, după cum lesne se poate vedea, nu rămân fără ecou.
În
economia celor 111 pagini ale cărții, capitolul despre Tragic are
rezervate cam jumătate. Împărtășesc opinia autorului că, în pofida bogatei
bibliografii, e încă extrem de dificil să formulezi o definiție
atotcuprinzătoare. Dacă are dreptate Gabriel Liiceanu atunci când afirmă
în volumul Tragicul. O fenomenologie a limitei și depășirii
(Editura Humanitas) că tragicul a intrat în conștiință prin teatru la
fel de îndreptățit e autorul cărții ce face obiectul acestor însemnări să
susțină că tragedia, în forma ei contemporană, continuă să rămână una
dintre obsesiile culturii europene ori că tragedia și, implicit,
tragicul se constituie într-o permanență mai mult decât evidentă a
teatrului european. Tot de reținut sunt observațiile potrivit cărora
ținta teleologică a personajului tragic, scopul actelor sale, stă sub
semnul frumuseții morale, dar scopul actului în sine scuză mijloacele
folosite și că personajul tragic, antic sau nu, se află sub semnul legii
morale, chiar dacă faptele sale țin mai curând de domeniul Răului.. Eseul
e susținit de multiple referințe culturale ce depășesc adesea domeniul
teatrului, îl ating pe cel al filmului înțeles nu neapărat ca un frère
ennemi , însă impresia mea e că autorul a scris pentru moment doar
prolegomenele la o definire modernă a tragicului și tragediei, din
perspectiva epistemei secolului al XXI-lea. Aș observa că Cid-ul
cornelian nu își află nicidecum originea într-un cântec de gesta, ci
tocmai în epopeea spaniolă Las Mocedades del Cid.
Prima
parte a cărții e dedicată studierii unui raport vechi de când lumea și
teatrologia, cel dintre teatru și literatură. M-au convins argumentele cu
ajutorul cărora se explică timiditatea scenelor românești în fața
literaturii dramatice noi (obsesia capodoperei) cu toate că, în vremea din
urmă, lucrurile dau semne că se îndreaptă. Împărtășesc și eu opinia
potrivit căreia sunt o seamă de idées reçues despre adaptări, ca și
o suită de capcane ce se cuvine evitate de cei ce se încumetă să facă
astfel de operații.
Admit
că autorul are dreptate că teatrul românesc ar trebui să se schimbe, dar
cred că el ne rămâne dator atunci când e vorba să formuleze soluții
concrete.
Ultima
secvență a cărții, intitulată Note subiective, conspectează în
principal raporturile nu întotdeauna de adecvare dintre limbajul scenic și
discursul critic, glosează pe marginea polemicii declanșată în urma
felului în care celebrul critic britanic Michael Billington a comentat o
seamă de spectacole românești, conține notații interesante despre
raporturile dintre teatru și film ori despre literatura dramatică scrisă
de Vladimir Nabokov ori Marius Teodor Barna. |