200 de ani de la nașterea scriitoarei George Sand
George Sand
este reprezentanta unei perioade a culturii franceze marcate de o sensibilitate
și un sentimentalism ce și-au pus amprenta asupra romanelor sale. Opera ei
oglindește, incontestabil, o perioadă specifică a conștiinței europene marcate
de tulburările unei societăți care nu-și găsise încă, după profunda zguduire pe
care a marcat-o Revoluția franceză din 1789, echilibrul și liniștea.
George Sand
a scris vreme de aproape o jumătate de secol, neîngăduindu-și aproape nici o zi
de răgaz, ceea ce explică pentru ce opera ei publicată însumează aproape o sută
de volume: romane, povestiri, volume autobiografice și de corespondență De la
bun început, scrierile sale au șocat, opiniile sale au stârnit reacții deseori
vehemente, deoarece, atrasă de tot ce era nou, s-a lansat cu pasiune în
urmărirea himerelor ce înflăcărau imaginația sau se propuneau înțelegerii
contemporanilor săi. Mereu originală, niciodată indiferentă, și-a exprimat cu
franchețe părerea despre aproape tot: viața de familie, educația copiilor,
dragoste, instituții sociale, politică și forme de guvernământ. Maniera în care
a prezentat condiția femeii avea să influențeze mai târziu modul de gândire al
unor mari scriitoare ale epocii moderne, cum sunt, în Franța, Simone de Beauvoir
și Marguerite Yourcenar.
Faptul că o
operă ar putea fi explicată prin viața și caracterul autorului ei, așa cum își
întemeiase metoda critică Sainte-Beuve, a fost contestat de Marcel Proust,
nemulțumit de modul în care au fost receptate primele volume din În căutarea
timpului pierdut. Nu credem totuși că opera unei scriitoare cum este George
Sand poate fi abordată excepție făcându-se de viața și personalitatea ei care
și-a lăsat amprenta sensibilității ei debordante în felul în care a perceput
lumea în care trăia, simțea și pe care a căutat să o înțeleagă și să o facă mai
bună. Iată de ce, Gustave Lanson consideră că romantismul liric, izvorât din
trăirile paroxistice ale sensibilității dezlănțuite, inspirat de Chateaubriand
și Byron, se exprimă, în literatura franceză, îndeosebi romanele lui George Sand.
Operele sale ar fi de neînțeles rupte nu numai de cea care le-a dat viață, dar
și de atmosfera creată de contactul cu marile personalități ale epocii: Jules
Sandeau, Sainte-Beuve, Alfred de Musset, Balzac, Liszt, Chopin, Lamennais,
Dumas-fiul, Gustave Flaubert, Pierre Leroux, etc.
Autoarea,
Lucile-Armandine-Aurore Dupin, fiică legitimă a lui Maurice Dupin și a
Sophiei-Victoire Delaborde, s-a născut la Paris, în 1804. Destinul său a fost
marcat atât de ereditatea ei cât și de deosebirile de clasă dintre cei doi
părinți. Prin tatăl său, se înrudea cu familii domnitoare, căci unul dintre
strămoșii săi a fost regele Augustus al doilea al Poloniei, amantul frumoasei și
talentatei contese Aurora von Koenigsmarck. Copilul nelgitim născut din această
legătură, Maurice de Saxa, a fost eroul de la Fontenoy, străbunicul autoarei.
Amator de teatru, galant și frivol, soldatul erou a avut, la rândul său, cu o
actriță, o fiică nelegitimă pe care a recunoscut-o și care s-a numit
Marie-Aurore de Saxa. La vârsta de 15 ani, cea care avea să fie bunica
scriitoarei, s-a căsătorit cu contele de Horn, fiul nelegitim al lui Ludovic al
XV-lea. La moartea soțului ei, Marie-Aurore s-a căsătorit cu un nobil mult mai
vârstnic, Dupin de Francueil cu care a avut un fiu, pe Maurice Dupin, tatăl
viitoarei scriitoare. Acesta se va căsători, fără aprobarea mamei lui, devenită
o persoană foarte respectată în ciuda antecedentelor ei familiale, cu
Sophie-Victoire Delaborde, o tânără de origine modestă, al cărei bunic vânduse
păsări pe Quai des Oiseaux. După moartea tatălui ei, survenită într-un accident
de călărie, viitoarea romancieră a fost crescută de bunica ei, bătrâna contesă
de la Nohant, o reprezentantă tipică a aristocratelor Vechiului Regim, formate
la școala filozofilor secolului XVIII. Cultivată, rafinată, bună muziciană,
înzestrată cu un ascuțit spirit critic, această bunică nu se împăca deloc cu
nora ei, o femeiușcă impulsivă și frivolă, pe care a făcut tot posibilul ca să o
îndepărteze de fiica ei. Micuța Aurore a petrecut o copilărie fericită, în ciuda
disensiunilor dintre cele două femei, cutreierând ținutul în tovărășia copiilor
de pe moșie, ascultând vrăjită povești la șezătorile organizate pe la
gospodăriile țărănești, povești ce aveau să îi inspire, mai târziu, romanele
câmpenești.
La
treispezece ani a fost trimisă să-și desăvârșească educația la o mănăstire
pariziană. Ceea ce a marcat-o profund, în această perioadă, a fost o criză de
misticism: în timp ce se ruga la capelă i s-a părut că o prezență luminoasă s-a
apropiat de ea și i-a șoptit: Tolle, lege. Comunicarea directă cu
divinitatea pe care o găsește în propria ei ființă, aveau să alcătuiască temelia
religiei ei, năzuința intimă a unei existențe zbuciumate. In ciuda dorinței pe
care a resimțit-o după aceea de a se consacra vieții religioase, tânăra a fost
rechemată la Nohant deoarece bunica ei bolnavă nu se mai putea ocupa de moșie.
Doi ani după aceea, s-a căsătorit cu baronul Casimir Dudevant, care a
dezamăgit-o profund, deoarece, incult și brutal, era incapabil să aprecieze
cultura, vioiciunea spiritului și talentele tinerei sale soții.
In 1831,
Aurore Dudevant părăsește moșia de la Nohant cu cei doi copii ai săi și se
stabilește la Paris, unde va trăi un timp câștigându-și existența din pictură
industrială. Libertatea de care dădea dovadă, dezinvoltura cu care-și accepta
condiția de declasată, veșmintele bărbătești, țigara sau pipa de care nu se
despărțea nici în societate, dar, mai cu seamă, legătura ei cu tânărul scriitor
Jules Sandeau, au scandalizat societatea burgheză, pariziană și provincială.
Talentul de scriitoare îi va fi revelat de colaborarea cu Sandeau la realizarea
romanului Rose et Blanche. Tot lui îi datorează pseudonimul cu care își
va semna apoi întreaga operă: George Sand.
Invitată de
Latouche, G.Sand începu să colaboreze la Revue des Deux Mondes, iar în
1832 publică romanul Indiana, care cunoscu un răsunător succes. Urmară
apoi romanele Valentine, Lélia, Jacques, Mauprat. Sainte- Beuve, Latouche,
Balzac nu găsiră decât cuvinte de laudă la adresa tinerei scriitoare care nu
ezitase să-și prezinte viața pasionată, efuziunile sentimentale, într-o
confesiune lirică ce se revarsă pe alocuri în adevărate poeme în proză pentru a
celebra pasiunea ambiguă, senzuală și totodată idealistă, a eroinelor sale ce-și
apără sentimentele contra prejudecăților societății. Influențată de Rousseau, în
această primă perioadă de creație, scriitoarea consideră că iubirea este
rațiunea însăși de a trăi, un drept suprem al ființei umane, o datorie căreia îi
dedică un adevărat cult, astfel încât consideră că totul este permis atunci când
pasiunea este sinceră
Cu o
tenacitate și o stăruință pe care numai Balzac o mai egala, George Sand va
publica apoi, roman după roman, așternând zilnic, timp de mai multe ore, câte
20-30 de pagini acoperite cu scrisul ei mare și generos. Ceea ce nu o împiedică
să trăiască tumultuos, în tinerețea sa exaltată, legăturile sale, al căror
număr a fost exagerat de gurile rele, cu Sandeau, părăsit pentru Musset, cu
doctorul venețian Pagello, chemat la căpătâiul poetului bolnav, căruia avea să-i
urmeze Michel de Bourges, un adevărat tribun al liberalilor epocii, cu Pierre
Lerroux, filozof care cunoscuse o scurtă periodă de timp un succes nemeritat (
amintim, de pildă, entuziasmul lui Sainte-Beuve pentru primele lui scrieri), cu
Chopin, pe care-l va îngriji cu dragoste și devotament aproape matern timp de
aproape 10 ani.
Odată cu
potolirea pasiunilor primei tinereți, George Sand, își petrece tot mai mult timp
pe moșia ei de la Nohant, adevărat loc de pelerinaj pentru scriitorii și
artiștii epocii: Delacroix - căruia îi instalează în casa ei un atelier, și
căruia îi datorăm un portret ce surprinde foarte bine personalitatea puternică,
trăirile intense și pasionate ale tinerei romanciere -, Franz Liszt, G. Planche,
Latouche, etc. Către 1836, influențată de Michel de Bourges, George Sand se
implică în viața politică alături de democrații și socialiștii utopici. Profund
impresionată de socialismul evanghelic al lui Lamennais, adevărat profet a cărui
operă propovăduia dreptatea și iubirea și anunța venirea unor vremuri mai bune,
George Sand, această fiică spirituală a lui Rousseau, va vedea în el un apostol
al noii religii a Umanității, pe care își propune să o slujească prin scrisul
său. Noile sale cărți constituie adevărate acte de acuzație la adresa societății
timpului său. Fraternitatea și justiția creștinească se amestecă cu panteismul
rousseauist într-unul dintre cele mai bune romane ale sale: Consuelo
(1842). Remediul pe care-l propune este utopic: nivelarea ierarhizărilor prin
abolirea diferențelor între clase în vederea restabilirii fraternității
universale, prin căsătorii ale aristocraților cu oameni din popor. Autoarea va
prezenta o imagine exaltată a omului din popor, în Le compagnon du tour de
France (1840), Horace (1841), Le Meunier dAngibault (1845).
Este lesne
de înțeles că, în 1848, scriitoarea a îmbrățișatcu mult entuziasm cauza
revoluției. Ea lansă un jurnal, după căderea lui Ludovic-Filip, scrise
Scrisori către popor și se ocupă cu redactarea buletinelor oficiale ale
ministrului însărcinat cu Afacerile Interne, Ledru Rollin. Totuși, insurecția
din iunie o înspăimântă pe autoarea care nu tolera violența, așa încât
demisionă din activitatea politică și se retrase la Nohant, în calmul
provinciei pentru a se consacra operelor sale. Un an mai târziu, în prefața de
la romanul La petite Fadette își declară fățiș hotărârea de a nu se mai
interesa de evenimentele politice și de a-și distrage imaginația orientându-se
spre un ideal de calm, de inocență și reverie, ideal manifestat de fapt și în
opere anterioare, cum este, de pildă, La Mare au diable și care se
manifestă apoi în în romanele câmpenești: François le Champi (!848) sau
Les Maîtres sonneurs (1853), ale căror personaje mult prea idealizate și
artificiale nu umbresc farmecul evocării ținutului din Berry.
In perioada
celui de al Doilea Imperiu, scriitoarea, care scandalizase o întreagă epocă cu
purtarea ei liberă și nonconformistă, se cumințise, devenise buna stăpână de la
Nohant, prototip de castelană generoasă, veghind la căpătâiul bolnavilor pe
care învățase încă din adolescență să îi trateze, pregătindu-le alifii, pansând
răni cu eficiența unui medic. Dovedind că-și însușise lecția lui Candide, își
cultiva ca grijă grădina, urmărind de aproape activitatea țăranilor de pe moșie,
învățându-i pe copii să citească sau amuzându-i cu teatrul ei de marionete,
prezidând sărbătorile sătești. Casa ei era deschisă scriitorilor epocii:
Sainte-Beuve, Théophile Gautier, Michelet iar sfaturile ei dezinteresate
îndrumau noua generație de scriitori, Fromentin, Dumas fiul, Flaubert. Continua
în tot acest timp să scrie. Din1854, când apare lucrarea autobiografică
Povestea vieții mele (Histoire de ma vie) și, până la moartea ei, survenită
în 1876, trimise spre publicare la Revue des Deux Mondes romane, piese de
teatru.
Mulți
biografi ai lui George Sand, influențați de tinerețea tumultuoasă și de
considerațiile răutăcioase ale unora dintre contemporanii săi, care nu se puteau
împăca cu libertatea și nonconformismul ei, au pretins că romantica scriitoare
nu avea o doctrină a ei; în privință ideilor depindea de omul pe care-l iubea.
Suntem însă de părere că André Maurois, autorul unei ample și foarte documentate
biografii, Lélia sau viața lui George Sand, apărută în 1952, are întru
totul dreptate să observe că scriitoarea avusese păreri politice înainte de a
începe să iubească și nu s-a lăsat influențată nici de scepticismul lui Musset,
nici de aristocraticul Chopin, iar atunci când a aderat la ideile unui Michel de
Bourges, Lamennais sau Pierre Leroux, a făcut-o pentru că ele corespundeau
modului său propriu de a gândi, de a vedea lumea pe care scrierile lor nu făceau
decât să le valideze.
André
Maurois consideră că, împreună cu doamna de Staël, George Sand a fost una din
rarele femei care au jucat un rol în istoria Franței secolului al XIX-lea, rol
asupra căruia insistă în biografia sa. El observă că George Sand era, din
instinct, democrată, datorită faptului că mama ei se trăgea din popor, că-și
trăise cei mai frumoși ani ai copilăriei în tovărășia copiilor de țărani. Apoi,
prin educația primită și convingeri, era adepta unui creștinism popular, social,
generos, ceea ce explică faptul că socialismul evanghelic al lui Lamennais,
propovăduind dreptatea și mila, a cucerit-o fără rezerve. Influența lui Rousseau,
pe care l-a descoperit în lecturile din adolescență, a fost durabilă, deoarece a
continuat să creadă toată viața ei în bunătatea înnăscută a omului, fapt ce i-a
alimentat încrederea în mase, cu condiția ca acestea să fie educate în spiritul
adevăratei filosofii religioase și sociale. Bună parte din operele sale de
maturitate vor fi scrise cu această intenție generoasă.
Pe de altă
parte, George Sand nu a fost, în actualul înțeles al cuvântului, o feministă,
deoarece, considerând că funcțiile publice ne se potrivesc cu îndatoririle
maternității, cu inima femeii refugiu al iubirii, al devotamentului, al
răbdării și al îndurării, ea nu a militat pentru egalitatea politică a femeilor
și bărbaților. Ceea ce a preocupat-o însă în mod statornic, încă din tinerețe,
a fost obținerea egalității civile și egalitatea pe plan sentimental a celor
două sexe. Nedreptatea la care sunt supuse femeile tulbură legăturile dintre
sexe, distrug fericirea cuplului, a cărei condiție de bază o constituie
libertatea. Iată cum prezintă autoarea, în 1844, în Silvia doctorului,
situația femeilor din vremea sa, femei care nu ar fi nefericite, dacă ar fi
iubite așa cum vor ele, dar care sunt maltratate, cărora li se reproșează
starea de idiotizare în care sunt ținute, neștiința lor e disprețuită; iar ceea
ce știu e luat în zeflemea. În amor sunt tratate ca niște prostituate; în
prietenia conjugală ca servitoarele. Nu sunt iubite, sunt folosite, sunt
exploatate, și în felul acesta se crede că pot fi constrânse să se supună legii
fidelității.
Așa se
explică faptul că romanele primei sale perioade de creație - critica deosebește
patru maniere de creație în scrierile lui George Sand - Indiana, Lélia,
Mauprat, opere romantice și profund lirice, ilustrează crizele morale
suferite de această femeie pasionată, care s-a străduit să-și trăiască viața în
conformitate cu idealurile sale, apărate împotriva îngustelor prejudecăți
sociale ale epocii. Ideea centrală a operei lui George Sand rămâne aceea că
principiul de bază al vieții private, al moralei, al politicii chiar, este
iubirea sinceră.
Vasta sa
operă, mai cuprinde și lucrările de inspirație socialistă, scrise sub
influența misticismului umanitar, în care își exprimă încrederea în epoca de aur
spre care se poate îndrepta o societate ale cărei clase au fuzionat, clădită pe
principiile egalității și fraternității; apoi romanele câmpenești, în care
Sainte-Beuve vedea adevărate georgice franceze, în fine opera autobiografică
și scrierile târzii ale celei de a patra perioade, în care realizează idile
aristocratice și burgheze, cum ar fi Jean de la Roche (1860), le
Marquis de Villemer (1861) sau Les beaux Messieurs de Bois-Doré, în
care reînvie universul prețios galant și generos al secolului al XVII-lea,
într-o manieră amintind de LAstrée a lui Honoré dUrfé.
Părerile
criticilor care s-au apropiat de opera lui George Sand sunt adesea
contradictorii. O constantă a operei lui George Sand, remarcată de toți și
asupra căreia cad de acord, o constituie idealismul. Deși, de cele mai multe
ori, s-a inspirat din realitate, autoarea crezând cu tărie că, pentru a găsi
subiecte pentru un roman, este suficient să privești cu atenție în jurul tău,
reprezentarea artistică a acestei realități este înfrumusețată în opera sa.
Finețea observației, inteligența cu care era înzestrată, o făceau să sesizeze
numaidecât mobilurile, pasiunile care se ascundeau în spatele actelor și
manifestărilor semenilor săi, să le deslușească reacțiile interne. Lanson
apreciază că George Sand era înzestrată cu un simț psihologic mai bun decât cel
al lui Balzac. Iar, dacă i se reproșează că a realizat caractere idealizate,
deoarece natura sa optimistă o determina să se orienteze mereu spre frumos și
sentimente nobile, nu este mai puțin adevărat faptul că metoda sa de lucru,
bazată pe improvizație, deoarece, scriind fără un plan elaborat, adăuga zi de zi
noi incidente, noi nuanțe sentimentale, a făcut-o să-și prezinte personajele
într-o devenire neîncetată, asemănătoare vieții care nu se lasă încorsetată în
formule închise.
Michel
Mourre remarcă faptul că, în ciuda stilului oarecum molcom, lipsit de
surprize, romanciera știa să-și construiască cu fermitate romanele, afirmație
ce vine în contradicție cu caracterul lor improvizat subliniat de Lanson. Iar
faptul că stilul ei i se pare fad, lipsit de relief, contravine opiniei lui
Proust care găsea în limba romanelor sale câmpenești, ce respiră mereu
bunătate, distincție morală o savoare cu totul deosebită. Amintim, de asemenea,
că Dostoievski o considera una dintre cele mai sublime și frumoase
reprezentante ale femeii pe această scriitoare unică prin vigoarea spiritului
său și prin talentul său, iar Flaubert vorbea cu admirație despre imensa
tandrețe ce se afla în acest geniu care avea să rămână o reprezentantă ilustră
și o glorie unică a Franței. Ernest Renan sublinia faptul că George Sand este
mai adevărată decât Balzac, că este cea mai mare artistă a acestui timp și
talentul cel mai real, căruia cărțile scrise aveau să-i asigure nemurirea.
Fragilă
nemurire, nu putem să nu constatăm în încheierea evocării noastre sumare,
deoarece, ne întrebăm acum, când se împlinesc 200 de ani de la nașterea ei, câtă
lume îi mai citește romanele? În lumea noastră, în care femeile și-au dobândit
libertatea pe care ea și-a smuls-o cu curaj, sfidând prejudecățile, pe cine mai
interesează dramele eroinelor sale? Dacă se mai vorbește despre George Sand ca
despre o femeie fatală, câți mai găsesc momente de răgaz pentru a se delecta cu
frumoasele sale idile, cu paginile în care prezintă caracterul exaltant și sacru
al trudei plugarului, păstorii ei înfiorați de frumusețea tainică a cerului
brăzdat în noapte de stele căzătoare? Sic transit gloria mundi
Nădăjduim, totuși, că cei interesați de o epocă care și-a trăit cu exaltare
pasiunile, care știa să viseze și nu renunțase la idealurile sale, care tindea
spre absolut și înțelegere universală, vor mai afla momente de delectare
răsfoindu-i cărțile între ale căror file vor găsi, asemeni florilor uscate,
parfumul unor vremi ce au apus. |