Modelul absolut
de Liana
COZEA
Nicolae
Manolescu a fost și a rămas modelul absolut și idolul literar al generației
mele. Mărturisirea mea făcută sec, fără cuvinte de prisos, e menită a evita
patetismul și ardoarea, sentimentalismul chiar, proprii oricărei aniversări și
pe care însă îmi va fi aproape imposibil să le evit în paginile care urmează.
Studentă la
Cluj, îi citeam rubrica din Contemporanul cu entuziasmul tinereții și
bucuria participării la un eveniment ce începuse să capete contur. Se ivise
acest tânăr cronicar literar spre al cărui scris ne întorceam, ne cucerea prin
talent, foarte mult talent, originalitate și o atitudine fără șovăieli, cu
verdicte drepte ce anunțau, de pe atunci, ireproșabila sa rectitudine morală.
Știam prea puține despre el, astfel încât vestea căsătoriei unei colege de an
viitoarea prozatoare și eseistă Mioara Apolzan cu fratele lui a produs
senzație, cel puțin pentru o parte dintre noi. Ni se părea, nici acum nu știu de
ce, că în acest fel ne-am apropiat cu un pas de tânărul care se afirmase deja
fulminant în critica literară, că ne aflam în proximitatea lui geografică,
literară și morală, păstrând totuși cuvenita și respectuoasa distanță. Aducea
ceva nou, era curajos, o voce de neconfundat care impunea respect; nici el,
tânărul critic, nu părea să realizeze atunci impactul său uriaș asupra noastră
și a generațiilor următoare care îl adulau, se temeau de sentințele lui și
exultau când își formula opiniile tranșant, năvalnic, dar minunat de echilibrat
în judecata de valoare.
Peste ani,
prezența lui Nicolae Manolescu la Oradea, ca invitat al Saloanelor Revistei
Familia, era un eveniment așteptat cu emoție, comentat, mult după
reîntoarcerea sa la București. Reputatul critic, ale cărui cronici de pe pagina
a noua din România literară erau citite cu plăcerea iubitorului de
finețuri literare și care publicase deja câteva cărți esențiale pentru istoria
și critica noastră literară, era și a continuat să rămână un fermecător
interlocutor și moderator. Verva mereu tinerească, ironia și autoironia nu
totdeauna îngăduitoare, umorul blând-aspru îi colorează discursul, replicile sau
intervențiile. Logica impecabilă din revărsarea de idei, empatia gândirii
lucide, calmul, detașarea, generozitatea, bunacredință cu care le dă replică
partenerilor de discuție dau relief ținutei sale de intelectual rasat. Prezența
lui Nicolae Manolescu într-un cerc de literați creează o atmosferă de
respectuoasă intimitate, modestia sau aparenta sa modestie dau un aer de
prielnică atenție, de relaxare deferentă, dizolvă distanțele, retrasându-le în
linii mai puțin ascuțite și tăioase. Îl văd pe Nicolae Manolescu ca pe un abil
și elegant mânuitor al floretei, cavaler nobil, cu fair-play în orice fel
de dispută. Ceea ce am remarcat atunci și apoi, în aparițiile sale pe micul
ecran, mă gândesc aici și la extraordinara sa emisiune Profesiunea mea,
cultura este capacitatea, aș spune talentul de a ști să-și asculte cu
atenție invitatul sau invitații, răbdarea de a-i da celuilalt prilejul să-și
ducă la capăt ideile, să-și formuleze intervenția, să-și afirme personalitatea,
punându-se pe sine într-o umbră aparentă.
Începând cu
primii ani ai deceniului șapte, Nicolae Manolescu a făcut literaturii și
culturii un enorm serviciu: a salvat literatura și critica literară de la
înnămolirea în mâlul dogmatismului, dar nu și-a revendicat niciodată nici un
merit. Cărțile lui stau însă drept dovadă meritului său uriaș în peste patruzeci
de ani de critică și istorie literară.
Mentor al
câtorva generații de tineri sau deja mai puțin tineri critici literari, Domnia
sa a impus un canon valabil, contestându-le pe cele vechi, a impus un punct de
vedere ce nu mai poate fi ignorat. Cărțile pe care le-a scris au avut și
continuă să aibă succesul de neegalat tocmai datorită libertății sale
interioare, datorită lipsei oricărei constrângeri mortificatoare. Pe lângă
câteva sute de cronici, selectate și adunate în cele trei volume Literatura
română postbelică. Lista lui Manolescu, cu modestie socotite contribuție la
formarea canonului neomodernist, a publicat aproape douăzeci de cărți de
critică, eseu și istorie literară, șapte volume de Teme, dar mai ales
Lecturi infidele, Contradicția lui Maiorescu, Odobescu, Sadoveanu
sau utopia cărții, Arca lui Noe, în trei volume, Istoria critică a
literaturii române (vol.1), Dreptul la normalitate. Prin tot ceea ce
a scris, Nicolae Manolescu își întărește propria afirmație potrivit căreia unde
e critică adevărată nu există echivoc. Pentru Domnia sa problema și estetică
și morală a criticului este aceea de a vedea clar în text și a spune ce vede.
Tot restul este literatură. A vedea clar cu ochii tăi și a spune clar este a
spune cu vorbele tale.
Degustător
și comentator subtil și rafinat de poezie, în cartea sa Despre poezie,
afirmă că ea, poezia, scoate totdeauna la iveală din exactitatea limbii
adevărul profund al omului; Nicolae Manolescu observă pertinent că alegoria e o
armură care îmbracă poezia, dar nu este trupul însuși al poeziei și, cu atât
mai puțin, duhul ei profund. Apropierea sa de poezia modernă traduce intenția
sa clară de a lămuri confuziile care încă domnesc, și anume că linia care separă
în sânul poeziei moderne două orientări net diferite (și de la un punct opuse)
trece prin aceste două provincii poetice: simbolismul [...] și avangarda [...]
și de a așeza în ramă clară ideea că acestea sînt, de fapt, în perspectiva
timpului, cele două aspecte ale poeziei moderne. Limbajul poetic beneficiază în
această carte de o analiză menită a-i sublinia esențialul, violarea normelor
semantice și gramaticale ale limbajului uzual pe care le înlocuiește cu
propriile sale norme, ca și cum deasupra (dedesubtul?) câmpului semantic și
gramatical al limbii, în care acționează anumite forțe, ar exista în poezie și
un alt câmp de forțe deosebit de primele, dar imposibil de conceput în afara
lor.
Deopotrivă
spirit sintetic și analitic, în Arca lui Noe stârnește o furtună de
pasiuni prin o nouă clasificare a romanului pe care ni-l propune în acest lung
eseu despre romanul românesc. Acceptabil sau nu, acceptat sau combătut, punctul
de vedere al Domniei sale este atât de incitant și ademenitor, solicitant prin
acuitatea interpretării, sila de clișee și de convenții, prin amestecul de
obiectivitate și subiectivitate a sensibilității, încât se singularizează vădit
în cadrele viziunilor despre roman.
Doricul
romanului, în accepțiunea criticului aparține unei vârste biblice de început și
unui creator la fel de impasibil ca și Creatorul; ionicul romanului
înseamnă psihologism și analiză. După epoca primară și energică a doricului
românesc și după epoca feminină și interiorizată a ionicului, urmează
corinticul roman al ingenuității pierdute, romanul devenind un fel de
Arcă a lui Noe încărcată de biete făpturi ce s-au salvat de la înec: o lume de
supraviețuitoare. Nici istorie, dar nici teorie a romanului, cartea caută
și reușește să degajeze chipul Romanului, analizând romane. Punctul său de
vedere devine concluzie și premisă de lucru pentru dispute sau studii
ulterioare.
Subordonându-se eficienței maxime la capitolul comprehensiunii în Istoria
critică a literaturii române vol. 1 Nicolae Manolescu apelează la
interpretare și valorizare ca unic mod de a se apropia de texte și valori
nerepetabile. O istorie critică a literaturii române înseamnă pentru autor și
o critică a criticii, acordând în economia lucrării un spațiu extins
analizelor opiniilor exprimate anterior. Vie și suplă, alert critică și clar
originală prin viziunea sa asupra unei discipline contradictorii și adesea
abuziv contestată, nicidecum o operă perfectă, această istorie literară opune
cordial călinescianismului și lovinescianismului, manolescianismul.
Nicidecum
doar o complezentă comentare a câtorva din cărțile esențiale de critică ale lui
Nicolae Manolescu, omagiul meu aniversar, pe care doresc să i-l aduc celui mai
important critic român al ultimei jumătăți a secolului douăzeci, nu poate
eluda talentul său real de prozator, dovedit, cu precădere, în Teme, dar
și în oricare din scrierile sale. Eminent eseist, critic literar și profesor,
Nicolae Manolescu este însă și un memorialist, nuvelist sau diarist înzestrat
care, probabil, printr-o piruetă grațioasă și elegantă, asumându-și autoironic
un alt rol, neîndurător critic al propriei persoane, încearcă în van să-și
demonstreze sieși inabilitatea în specii ale genului epic sau inutilitatea
risipirii într-un atare domeniu, reușind doar să devină, în mod deliberat,
șovăitorul infidel al prozei.
Probabil că
refuzul de a fi devenit prozator, întorcându-se spre critica literară, se află
în limbajul acesteia din urmă care l-a ajutat să exprime complet ceea ce avea de
exprimat, de aceea nu a tânjit niciodată după alte forme de expresie. Critica
mi-a ajuns. M-am folosit, dealtfel, de ea în modul cel mai liber. N-am redus-o
la un steril exercițiu scientist: am apelat și la alfabetul altor genuri, deși,
în spirit n-am trădat-o niciodată. În marginile studiului, eseului ori al
simplului articol, criticul dispune de mai numeroase posibilități de expresie
decât își imaginează majoritatea cititorilor. Mi-am luat bunul meu de
pretutindeni. Și, cu toate acestea, una din cele mai recente cărți Cititul
și scrisul îl trădează pe prozatorul de talent obstinat în decizia sa primă,
dar care nu și-a acoperit urechile la timp sau nu a vrut să o facă și s-a lăsat
sedus de cântecul de sirenă al prozei.
Parafrazând
una din afirmațiile marelui critic, aș spune și eu că, dacă scrisul îl exprimă
pe cel care scrie, la rândul lui, cel care scrie ia, cu timpul, chipul scrisului
său. Nicolae Manolescu își poartă chipul seducător prin literatura română, mereu
tânăr, acum și în anii care vor urma. |