Edward Behr,
O Americă
înfricoșătoare,
Editura
Humanitas, București, 2004
În urmă cu
cîțiva ani, Cristian Tudor Popescu publica pe prima pagină a Adevărului
un caustic editorial intitulat Americii i s-a urât cu binele în
care inventaria efectele nocive ale așa-numitului political correctness,
concept politico-social extrem de uzitat și agreat de Administrația
Clinton. Îmi amintesc că la scurtă vreme de la apariția editorialului,
m-am întâlnit cu o veche cunoștință, pe atunci angajată în Centrala
Ministerului de Externe și care, de puțină vreme, își încheiase misiunea
în serviciul diplomatic la Washington. Bună cunoscătoare a realităților de
peste Ocean, cunoștința mea nu a negat nici o clipă adevărul celor scrise
de gazetarul de la Adevărul, dar mi-a împărtășit îngrijorarea pe
care atât de temătoarele autorități române o încercau față de pretinsa
atitudine antiamericană reflectată din paginile celui mai mare și influent
ziar românesc.
Iată că în vara
anului 2004 am citit traducerea românească a cărții lui Edward Behr o
Americă înfricoșătoare (Editura Humanitas, București, 2004). Autorul e
un ziarist de origine engleză a cărui activitate s-a desfășurat aproape în
întregime în SUA. Între altele, lui Edward Behr i se datorează și un volum
consacrat examinării meandrelor cultului personalității lui Ceaușescu,
Sărută mâna pe care n-o poți mușca. Cartea O Americă înfricoșătoare
urmărește, pe baza unei bogate cazuistici, schimbarea Statelor Unite în
urma impactului cu acest political corectness. Odată cu intrarea în
scenă a unui nou maccharthysm de stânga, la fel de insidios, dar mult mai
greu de combătut cum e definit conceptul, SUA oferă imaginea unei
societăți fragmentare, enclavizate, măcinată de ideologia amăgitoare, care
sub masca unui egalitarism prost înțeles, facilitează separatismul etnic
și sexual. Adevărata problemă a Statelor Unite e, în opinia lui Edward
Behr, înăuntrul creierului iar nerezolvarea ei poate face din unica
superputere a Lumii o țară neviabilă și o țară imprevizibilă. Mai
toate consecințele pernicioase ale atitudinii politicii corecte
identificate de Cristian Tudor Popescu în editorialul ce dădea spaime
diplomaților români sunt înregistrate și examinate pe larg, cu lux de
amănunte de Edward Behr.
E vorba mai
întâi de obsesia mediilor universitare în fața violului și a hărțuirii
sexuale. Teroare exercitată de ceea ce Behr numește comisari politici și
care văd peste tot semne ale hărțuirii sexuale e cumplită și afectează
cordialitatea relației profesor-student. Cine citește scurtul jurnal
canadian al lui Adrian Cioroianu din volumul Focul ascuns în piatră
vede că obsesia hărțuirii sexuale marchează și viața universitară din
Canada. În Statele Unite însă, conform cazuisticii expuse de Edward Behr,
proporțiile acestei obsesii sunt inimaginabile, ating forme maladive.
Deteriorarea raporturilor dintre sexe, inventarea unui război între ele,
afectează deopotrivă celula familială. Cine cunoaște literatura americană,
în special cea destinată scenei, știe că soliditatea raporturilor
familiale a fost până mai ieri un topos fundamental al acestuia. Astăzi,
coeziunea familiei e amenințată de obsesia violului, a raporturilor
nefirești dintre tați și fiice, numărul reclamațiilor și proceselor care
au ca obiect astfel de infracțiuni fiind în vertiginoasă creștere. Fără a
nega fenomenul, Behr demonstrează că adesea, prin jocul unei perfide
memorii recuperate atari acuzații devin simple invenții.
Se știe, e o
infracțiune să le spui negrilor, negri, trebuie să-i numești
afro-americani. Deși ei reprezintă, în pofida schimbărilor legislative ce
au condus la instaurarea unei adevărate descriminări pozitive, populația
în rândul căreia se înregistrează cel mai ridicat grad de
infracționalitate, burghezia de culoare suferă de ceea ce Edward numește
demența de autovictimizare, astfel apărând un tot mai pronunțat spirit
segregaționist în sânul și din partea unei minorități evident favorizate
prin raportare cu condițiile create hispanicilor ori asiaticilor.
Lupta împotriva
eurocentrismului are, în opinia lui Behr, consecințe dezastruoase asupra
pregătirii universitare a tinerilor ce au optat pentru o profesie
umanistă. Treptat au fost excluse din programele școlare și universitare
mai toate marile nume ale culturii europene, singurii agreați fiind
Derrida și Lacan. Sistemul însuși de învățământ e subminat de
democratizarea lui excesivă. Creșterea semnificativă a numărului de
universități și, pe cale de consecință, a numărului de studenți, o
politică greșită de recrutare a membrilor corpului profesoral dictată de
același political correctness, a condus la insinuarea unui decalaj
de pregătire între elevul și studentul american mediu și omologii lor
europeni.
În Jean-François
Revel (cf. Obsesia antiamericană) SUA și au găsit apărătorul. În
Edward Behr, acuzatorul. Parcurgând cele două cărți, cititorul român se
afla în fața unor teme de meditație centrate asupra întrebării ce trebuie
luat și ce nu din modelul american. E de sperat că vom da dovadă de
discernământ și că vom înțelege că o societate atât de complexă cum e cea
americană are nevoie, spre a fi bine percepută, de multiple grile de
lectură.
Mircea Morariu |