BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 10 (468) Octombrie 2004

VITRINA CU CĂRȚI

 l Mircea Morariu

Edward Behr,

O Americă înfricoșătoare,

Editura Humanitas, București, 2004

 

În urmă cu cîțiva ani, Cristian Tudor Popescu publica pe prima pagină a Adevărului un caustic editorial intitulat Americii i s-a urât cu binele în care inventaria efectele nocive ale așa-numitului political correctness, concept politico-social extrem de uzitat și agreat de Administrația Clinton. Îmi amintesc că la scurtă vreme de la apariția editorialului, m-am întâlnit cu o veche cunoștință, pe atunci angajată în Centrala Ministerului de Externe și care, de puțină vreme, își încheiase misiunea în serviciul diplomatic la Washington. Bună cunoscătoare a realităților de peste Ocean, cunoștința mea nu a negat nici o clipă adevărul celor scrise de gazetarul de la Adevărul, dar mi-a împărtășit îngrijorarea pe care atât de temătoarele autorități române o încercau față de pretinsa atitudine antiamericană reflectată din paginile celui mai mare și influent ziar românesc.

Iată că în vara anului 2004 am citit traducerea românească a cărții lui Edward Behr o Americă înfricoșătoare (Editura Humanitas, București, 2004). Autorul e un ziarist de origine engleză a cărui activitate s-a desfășurat aproape în întregime în SUA. Între altele, lui Edward Behr i se datorează și un volum consacrat examinării meandrelor cultului personalității lui Ceaușescu, Sărută mâna pe care n-o poți mușca. Cartea O Americă înfricoșătoare urmărește, pe baza unei bogate cazuistici, schimbarea Statelor Unite în urma impactului cu acest political corectness. Odată cu intrarea în scenă a „unui nou maccharthysm de stânga, la fel de insidios, dar mult mai greu de combătut” cum e definit conceptul, SUA oferă imaginea unei societăți fragmentare, enclavizate, măcinată de ideologia amăgitoare, care sub masca unui egalitarism prost înțeles, facilitează separatismul etnic și sexual. Adevărata problemă a Statelor Unite e, în opinia lui Edward Behr, „înăuntrul creierului iar nerezolvarea ei poate face din unica superputere a Lumii „o țară neviabil㔠și „o țară imprevizibilă”. Mai toate consecințele pernicioase ale atitudinii politicii corecte identificate de Cristian Tudor Popescu în editorialul ce dădea spaime diplomaților români sunt înregistrate și examinate pe larg, cu lux de amănunte de Edward Behr.

E vorba mai întâi de obsesia mediilor universitare în fața violului și a hărțuirii sexuale. Teroare exercitată de ceea ce Behr numește „comisari politici” și care văd peste tot semne ale hărțuirii sexuale e cumplită și afectează cordialitatea relației profesor-student. Cine citește scurtul jurnal canadian al lui Adrian Cioroianu din volumul Focul ascuns în piatră vede că obsesia hărțuirii sexuale marchează și viața universitară din Canada. În Statele Unite însă, conform cazuisticii expuse de Edward Behr, proporțiile acestei obsesii sunt inimaginabile, ating forme maladive. Deteriorarea raporturilor dintre sexe, inventarea unui război între ele, afectează deopotrivă celula familială. Cine cunoaște literatura americană, în special cea destinată scenei, știe că soliditatea raporturilor familiale a fost până mai ieri un topos fundamental al acestuia. Astăzi, coeziunea familiei e amenințată de obsesia violului, a raporturilor nefirești dintre tați și fiice, numărul reclamațiilor și proceselor care au ca obiect astfel de infracțiuni fiind în vertiginoasă creștere. Fără a nega fenomenul, Behr demonstrează că adesea, prin jocul unei perfide „memorii recuperate” atari acuzații devin simple invenții.

Se știe, e o infracțiune să le spui negrilor, negri, trebuie să-i numești afro-americani. Deși ei reprezintă, în pofida schimbărilor legislative ce au condus la instaurarea unei adevărate descriminări pozitive, populația în rândul căreia se înregistrează cel mai ridicat grad de infracționalitate, burghezia de culoare suferă de ceea ce Edward numește „demența de autovictimizare”, astfel apărând un tot mai pronunțat spirit segregaționist în sânul și din partea unei minorități evident favorizate prin raportare cu condițiile create hispanicilor ori asiaticilor.

Lupta împotriva eurocentrismului are, în opinia lui Behr, consecințe dezastruoase asupra pregătirii universitare a tinerilor ce au optat pentru o profesie umanistă. Treptat au fost excluse din programele școlare și universitare mai toate marile nume ale culturii europene, singurii agreați fiind Derrida și Lacan. Sistemul însuși de învățământ e subminat de „democratizarea ” lui excesivă. Creșterea semnificativă a numărului de universități și, pe cale de consecință, a numărului de studenți, o politică greșită de recrutare a membrilor corpului profesoral dictată de același political correctness, a condus la insinuarea unui decalaj de pregătire între elevul și studentul american mediu și omologii lor europeni.

În Jean-François Revel (cf. Obsesia antiamericană) SUA și au găsit apărătorul. În Edward Behr, acuzatorul. Parcurgând cele două cărți, cititorul român se afla în fața unor teme de meditație centrate asupra întrebării ce trebuie luat și ce nu din modelul american. E de sperat că vom da dovadă de discernământ și că vom înțelege că o societate atât de complexă cum e cea americană are nevoie, spre a fi bine percepută, de multiple grile de lectură.

 

Mircea Morariu