Lucian Blaga și chipurile tăcute ale veșniciei
De observat, mai
întâi, că Lucian Blaga se află mereu în actualitate și prin exegeza care i se
consacră frecvent. Cea mai de curând este aceea semnată de V. Fanache,
Chipuri tăcute ale veșniciei în lirica lui Blaga (Ed. Dacia, 2003).
De remarcat, apoi, că autorul e de o prea mare discreție și, de aceea, nu
beneficiază de recunoașterea meritată pentru scrierile sale de bună altitudine
intelectuală. Istoricul literar, în accepție călinesciană, adică dublat de un
critic deopotrivă comprehensiv și cu frază bine lucrată, se documentează
riguros fără să cadă în factologie insipidă și recurge la soluția examinării
pluricentrice de o reală mobilitate. Cărțile sale, dintre care le voi aminti
doar pe cele cu care m-am întâlnit mai intim (Caragiale, Eseuri despre
vârstele peziei, Bacovia. Ruptura de utopia romantică), sunt construcții
solide, bine articulate ca ideație și scriitură.
Cartea despre Blaga se
situează în bibliografia esențială a poetului, căci despre poezie e vorba,
explorată din perspectiva a ceea ce se numește estetica tăcerii. Potrivit
salutarului obicei, V. Fanache își definește grila de lectură, convocînd
autorități în materie: Worringer, Blanchot, George Steiner, Heidegger, Hugo
Friedrich, Ihab Hassan (iată că și postmoderniștii au în vedere o coordonată
care se credea că aparține cu deosebire structurii liricii moderne). Era de
așteptat s-o găsim în acest context și pe Susan Sontag. Evident sunt aduși în
scenă și teoreticieni români care au contribuit la definirea unei poetici a
tăcerii, în frunte cu însuși Blaga, urmat de opiniile incitante ale lui Adrian
Marino, Nicolae Balotă, Vera Călin și un nume cvasinecunoscut, dar creditabil
Dana Maria Cipău, cu cercetarea stilistică a tăcerii în eseul Repere pentru o
poetică a tăcerii. Fără a intra în amănuntele acestei chestiuni de
importanță capitală pentru estetica modernă (ar fi și oțios și imposibil),
rigurosul exeget o pune în relație cu teoriile moderne despre limbaj,
reinventarea unui limbaj poetic, condiția limitativă a cuvintelor; despre
raportarea la transcedență/ lumină, la criza de comunicare, la spațiul de mister
al tăcerii și, nu în cele din urmă, la corelația cu muzica. Negreșit, locul lui
Blaga în promovarea unei estetici a tăcerii, de prin ordin, îl preocupă special
pe V. Fanache. Poet al tăcerii, autorul Trilogiei cunoașterii este un
teoretician de prim rang în domeniu: Cea mai importantă operă a spiritului meu
recunoaște Blaga este tăcerea pe care am pus-o și închis-o în toate operele
mele poetice și filosofice (Aforisme). Poetul liniștii și al tăcerii
structurale (tăcerea-mi este duhul) se întâlnește mai ales cu modalitățile
metafizice ale expresionismului tăcut, cu formularea lui Worringer. În
privința contiguității cu expresionismul, cel mai mult îl interesează
continuitatea dintre valorile tradiționale și cele moderne, într-o nouă sinteză,
și conexiunea filosofiei culturii cu poetica tăcerii, într-o dublă deschidere:
una individuală, axată pe ideea originalității, alta colectivă subsumată unui
ideal impersonal. Cu spusa lui Blaga, proiecția sufletului tuturor se
întâlnește cu zumzetul cosmic: Dar pe liman ce bine-i/ să stăm în necuvânt
/ Și, fără amintire/ și ca de sub pământ,/ s-auzi în ce tăcere,/ cu zumzete de
roi/ frumusețea și cu moartea/ lucrează pentru noi (Ulise). În
continuare, criticul are în atenție părerile lui Blaga despre tăcere și cuvânt.
Mai întâi, stăruie asupra relativității cuvântului în comunicarea absolutului și
a șansei de uniune, prin tăcere, a omului cu infinitul. Astfel că din
artă a cuvântului, poezia, (calea regală de acces către cosmicitate) devine o
artă a necuvântului, declamație mută (Bachelard), propulsie a realului în
mister. Blaga ia seama de limitele cuvântului ca limite ale omenescului, pe câtă
vreme lumea din afara ființei umane are nevoie de exprimare infraverbală, de
umbra unui cuvânt care este tăcerea: Tăcerea, scrie Blaga, devine uneori
elementul cel mai prețios al limbii, singurul element prin care limba izbutește
a se trancende pe sine (Aforisme). Și, spre a nu mai zăbovi, încă un
aforism al poetului dintr-o sumedenie: S-a spus despre poezie că ar fi o artă a
cuvântului. Dar poezia este o artă a cuvântului în măsura în care este și o artă
a necuvântului. Într-adevăr, tăcerea trebuie să fie pretutindeni prezentă în
poezie, cum moartea e necurmat prezentă în viață. Interesantă și bine condusă
este comparația cu Bacovia pe criteriul unei perspective inverse de natura
expresionistă, anume preocuparea față de ceea ce transcende căderii, învestirea
miturilor cu atribut de veșnicie. La Bacovia, viziunea este una a concentrării
maxime și a noncomunicării: Bacovia/ Țara/ Când tace/ Orice cuget...; Același
tictac de târziu,/ Cu tăceri ce plâng,/ Din nici un timp...; Nu-ți mai cânt/
Romanțe,/ Toate tac/ În jurul meu;/ Fals se duce/ Cursul vieții,/ Negăsind,/ Un
cântec nou....
Înarmat până în dinți
cu sugestii teoretice, fără a lăsa impresie de pedanterie, V. Fanache realizează
un adevărat tur de forță cât privește deslușirea recomandată tot de poetul
cugetător: Rolul criticului este de a explica arta cuvântului acolo unde poetul
a făcut uz de arta necuvântului (Aforisme). Asta și face mai departe
studiul acesta atât de laborios, începând cu dialogul revelațiilor fără cuvinte
și ajungând până la orfism cântecul menit să consume materia. Poetul nu
acceptă ideea de transcendență goală, lipsită de sacralitate. Dumnezeu tace,
dar nu este absent, ci numai izolat de om pentru a-și conserva taina. Această
despărțire îl tulbură pe poet până la angoasă existențială. Invocarea poetică a
divinității (Marele Anonim) e o încercare de remediu printr-un dialog fără
cuvinte între vrmelnicie și eternitate. Se creează sentimentul că
transcendentul coboară (determinantă stilistică sofianică îi zice Blaga) și
omul se simte astfel un receptacul, având loc revelația redescoperirii
transcendentului și a comunicării cu el. Acest dialog revelator între cer și
pământ, observă criticul, are loc în forme nonverbale și ar genera trei
categorii de poeme: 1. cele în care transcedența își modifică sensibilitatea
față de unele «făptuiri» ale contingentului, aureolându-le cu nimbul
sacralității; 2. cele în care se relevă aspirația spre absolut; 3. cele în care
transcendentul și contingentul se manifestă împreună, cel dintâi într-un sens
suitor, cel de-al doilea într-un sens coborâtor. Plus abordarea prezenței în
lumea noastră a transendentului ca stare existențială. V. Fanache scrutează cu o
specială energie aceste trasee blagiene prin lumea misterelor esențial-poetice,
având mereu în vedere, pe lângă diverse particularități specifice, dialogul
revelațiilor fără cuvinte. În ultimă instanță, Blaga aspiră, cu o tensiune
unică, să reconcilieze modernitatea rațională cu gândirea mitică.
Chipurile veșniciei i
se relevă poetului prin apelul la elementele primordiale trecute prin puterea
imaginarului. Focul trece în ipostaza umană și poetică a iubirii. Erotica,
simțită ca un frenetic elan spre absolut, e pusă, în noua interpretare și în
chipul cel mai firesc, tot sub trăirea în afara cuvintelor, cu dovezi totdeauna
convingătoare: Să vorbim mai puțin și mai rar (Domnițele); Ne-nchidem
inimile după nespuse cuvinte (La cumpăna apelor). Spiritualizarea
iubirii, formă de înveșnicire, presupune prezența unui magnetism indicibil,
a unui fluid imaterial (Evola), misterios și cu putere magică, fără a lipsi
arderea senzorială, renunțând la cuvintele sterile.Pasiunea supremă are chip
de flacără mistuitoare, care dizolvă durata și deschide calea spre cerul
transcendenței. Erosul pur nu mai are nevoie de cuvinte, ci de o profundă tăcere
grăitoare: Nu aștepta pățanii/ să izvodesc, alese./ Deșartă născocire e vorba
ce se țese. Erosul este, în cea mai mare măsură, vrajă și foc sacru, dar și
deschidere spre viață, impuls creator, determină configurația timpului, pune
ființa în legătură și cu stihiile, cu cenușa rezultată din ardere capăt de
dragoste. Și în fine, este iubirea-amintire, cu cel puțin zece capodopere,
distinge agilul comentator, citând cât mai mult pentru argumentare.
Un scurt capitol e
consacrat altui element primordial, aerul cu chipurile lui cele mai frecvente:
cerul albastru, văzduhul (aerul cosmic), vântul, cu decelări subtile, puse în
legătură cu veșnicia și mai puțin cu tăcerea. Doar cerul albastru induce ideea
infinitului, a reveriei o gravitate care trimite dincolo de lumea noastră,
într-un spațiu al purității și înălțării. Contemplația se înalță peste lumea
fenomenală, într-o funciară tăcere (subînțeleasă). Chipurile pământului sunt
tot ale veșniciei mai mult sau mai puțin tăcute. Lumina, iubirea, natura și
viața, germinația, rodirea, fenomene dinamice ale pământului, coexistă cu somnul
și stingerea lumea subpământeană atât de adecvată viziunii mitice și
înclinației spre mister, eternități fără cuvinte. Aici, pe pământ, veșnicia se
naște la sat, concretețea se proiectează în zariște cosmică, efect al
transcendenței mixte, în care realul se înalță în suprarealitate, iar
transcendentul coboară. Oamenii satului făptuiesc miracole creative: Se-nvârte
roata, sfârâind, în orice casă./ De față sunt, în inimă, tiparele bătrâne./
Trudescu-se ca-n somn olarii și mocnesc lângă cuptoare (Olarii). Erai
numai un om, și totuși când ai murit,/ s-a adunat mult norod în pragul tău,/
crezând că fără veste te vei ridica la cer/ și vei înălța cu tine cerul și
pământul (În amintirea țăranului zugrav). Tot între chipurile pământului
se află și homo viator, pelegrinul modern, intens interogativ, în
meditație și ardere perpetuă, consecutiv cu metafora drumului, spațiu și
durată. Iată un bun prilej pentru V. Fanache de a efectua un excurs în această
veche simbilistică a drumului, de la năzuința omului spre a-și revela misterul
cosmic la mitul eternei reîntoarceri către zona sacră a Centrului (centrum
mundi), echivalând cu o inițiere și o consacrare: Haotic, în formă de
labirint sau rectilin, punctat de pericole și întrerupt de obstacole
neprevăzute, traseul inițiatic imaginează alegoric o experiență ontologică,
devenirea și aventura interioară subsumată cunoașterii de sine. Motivul
drumului, conclude V.Fanache, e revelatoriu și statornicește poezia lui Blaga
într-un prezent etern, deschis lumii noastre și universalității. Complementar
umbletului este popasul, un aici, o acasă, un Lancrăm, un spațiu
mioritic, de cele mai multe ori securizant. Locuința nemuritoare este casa
cuvântului, creația. A cuvântului sau a necuvântului?
Blaga este mai mult un
poet al spațiului decât al timpului, cu deosebire un orizont spațial
subconștient, un naturism propulsat, prin creație, în peisaj transcendent. În
legătură cu lumea elementară, chipurile apei dau poeziei lui Blaga o
configurație aparte. Fluiditatea heracliteană se însoțește cu imersiunea în
inima misterului cosmic. Apa origine a vieții, mijloc de purificare și
regenerescență, infinitate a posibilităților conține tot ce este virtual;
oglindire și limbaj tainic, extază și increat enigmatic, ambivalență benefică și
malefică deosebește cu aceeași pătrundere V.Fanache. Asemenea, corespondențele
cu izvorul, lacrima și matca. Structurile alternative sunt fără de sfârșit:
chipul luminii și chipul întunericului (zi și noapte), unitatea dintre pământ și
cer. Somnul e interpretat ca un chip al increatului, descindere în
adâncuri, căruia i se opune, tot complementar, veghea, însușirea prin
contemplare a universului.
Sunt veșnicii de
multe feluri, spune Blaga, și cel mai recent exeget al său îi aproximează
chipurile esențiale, aflate structural sub semnul tăcerii prin care se atinge
intimitatea cu cosmicul. Marea trecere angajează conștiința eului temporal,
esența temporală a ființei, ireversibilă, urmându-și calea tăcută. Trecerea
tuturora devine petrecere prin subiectivizare; nu petrecerea dionysiacă, ci
fluorescența semantică inițială, ființare frenetică și ascensiune a
spiritului, dar și petrecere în lumea de dincolo, pentru că nu toate chipurile
veșniciei sunt benefice (scurgerea implacabilă a timpului, tristețea metafizică,
teama de necunoscut, absența etc.). Vocația creatoare a omului se instituie ca
replică la starea de disoluție, are putere de reînnoire echivalentă creației
demiurgice. Poezia blagiană, scrie V.Fanache se dezvoltă, când e vorba de
elogiul creației, pe două planuri paralele, cel furnizat de univers, în continuă
expansiune generală, și cel al omului, fascinat el însuși de modelul oferit de
spectacolul lumii «corola de minuni» și angajat în acte creatoare. La capătul
petrecerii se găsește totdeauna un cântec, consimte Blaga, un cântec în
condiția lui orifică, în semnificația lui misterios-muzicală, implicând obsesia
veșnicului, distinge segacele comentator.
Chiar și numai din
această descriere sintetică a cuprinsului cărții de față, se poate deduce, sper,
seriozitatea asociativă și disociativă, spiritul temeinic și penetrant al unui
exeget de cotă înaltă și de popularitate redusă, probabil și din cauza
preferinței sale pentru tăcerea bibliotecii, în loc de agitația zgomotoasă
pentru ocuparea arenei publice. |