Mămăliga și Procesul
Citind
primul roman al Aglajei Veteranyi mi s-au confirmat părerile criticii:
este un volum de mare poezie, așa cum spunea Mircea Cărtărescu; ar
putea fi chiar un Bildungsroman, așa cum apreciau alții. Totuși, nici
critica și nici măcar lectura romanului nu mi-au răspuns la cea mai naivă
întrebare: DE CE FIERBE, de fapt, COPILUL ÎN MĂMĂLIGĂ ? De ce tocmai
aceasta e imaginea centrală și nu, de exemplu, părul mamei? Nu dețin nici
acum răspunsul, ci doar o teorie, o conexiune care poate sprijini
cititorul în înțelegerea titlului.
Ar putea să pară
ciudat că răspunsul pe care îl propun e legat de Camus și de Kafka.
Într-adevăr, până acum, coordonata autobiografică a cărții a fost în prim
plan. Dar tocmai din asta decurge caractetul ei existențialist. Iar
critica literară și existențialismul, conjugate, conduc spre Mitul lui
Sisif și, în mod special, spre eseurile din final. Și tocmai aici
găsim interpretarea pe care Camus o dă Procesului: crima nenumită
pentru care e judecat Joseph K. e păcatul originar. Romanul lui
Kafka primește astfel o cheie, una din multele posibile: Joseph K. e
omul, personajul generic de tip existențialist; vina lui e păcatul
strămoșesc, de care nu mai e conștient; iar procesul prin care trece e
însăși existența umană. Dar tot pentru o vină neînțeleasă fierbe copilul
în mămăligă. Să fie vorba din nou de păcatul originar?
Problema căderii
în păcat, așa cum e ea pusă în Geneză, presupune o ecuație între
om, lume și Dumnezeu. În cazul romanului în discuție, omul ar fi, desigur,
copilul. Întrucât Adam încă nu cunoaște binele și răul, reprezentarea lui
printr-un copil e cât se poate de potrivită. Joseph K. era, la rândul
său, un neștiutor, un om care nu cunoaște regulile ascunse ale lumii în
care trăiește.
Tot în spiritul
Genezei, la Aglaya Veteranyi lumea e întruchipată de mămăligă:
hrana elementară, vâscoasă, simbolul unei lumii concrete, a burților
și a singurătății, cum ar spune Doina Ioanid. O asemenea lume ne oferă
și Kafka: funcționarii din Procesul sunt atât de obișnuiți cu
atmosfera îmbâcsită a birourilor, încât li se face rău de la aerul curat.
Dintre termenii
ecuației, Dumnezeu e cel care apare în mod explicit, luând însă o serie de
înfățișări contradictorii. El este, chiar în primele pagini, divinitatea
de la care se așteaptă izbăvirea, de care omul se-ndoiește atunci când nu
primește răspuns. O altă ipostază a divinității a aceea de părinte: ea
devine o proiecție a tatălui, la fel ca în Totem și tabu de Freud.
Tata nu vrea ca și Dumnezeu să fie tatăl meu, spune Aglaja, iar în
final chiar își descrie tatăl jucând rolul divinității într-un film. Dar
Dumnezeu e și o victimă a oamenilor, a politicului în special:
Dictatorul l-a interzis pe Dumnezeu. Divinul, ca și belșugul, e un
ideal demontat de totalitarism. La polul opus, creatorul ar putea fi un
mauvais démiurge. Aglaja îl vede ca pe un zeu subteran, necrofag:
Oamenii se tem de Dumnezeu, de aceea merg în cer. El ar putea fi
totuși îmbunat și de aceea fetița face libații pentru ca sinistra
divinitate să-i protejeze mama.
Dacă am stabilit
cine sunt copilul și mămăliga, mai rămâne de clarificat cuvântul
fierbe. Dar textul biblic lămurește imediat această problemă: munca,
suferința și moartea pe care căderea le aduce oamenilor presupun o viață
neliniștită, chinuitoare. A fierbe înseamnă, de fapt, a trăi.
Așadar, de ce
fierbe copilul în mămăligă? De ce trăiește omul în lume? Dacă admitem
ipoteza unui mauvais démiurge, problema se rezolvă de la sine:
natura malefică a zeului e rațiune suficientă pentru ca el să chinuie
omul. La fel cum sistemul juridic kafkian îi arată lui Joseph K. o ură
gratuită, care pornește din înseși structurile ei profunde.
Micuța Aglaja nu
poate fi însă cu totul sigură că Dumnezeu e o ființă subterană. E o
presupunere ca oricare alta. Dacă El e într-adevăr un zeu-părinte? Atunci
omul-copil trebuie să fi greșit. Neștiutor și deci nevinovat, trebuie să
fi greșit neintenționat, trebuie să fi fost un accident. Poate copilul s-a
ascuns în mălai de frică și a fost aruncat din greșeală în apa fierbinte.
Într-adevăr, Geneza ne arată că mânia divină s-a dezlănțuit abia
după ce Adam și Eva s-au temut și s-au ascuns. O altă explicație ar fi
aceea că mămăliga îi spuse copilului: sunt atât de singură, iar
copilul îi ascultă chemarea. Căderea s-ar datora, așadar, chiar lumii,
care exercită asupra omului o fascinație de nerespins. Lumea joacă aici și
rolul șarpelui.
O fascinație
luciferică exercită și cartea asupra cititorului. Căci așa cum Kafka ne
inoculează ceva din teroarea personajelor, tot așa și Aglaja Veteranyi ne
transmite deruta omului ce-și descoperă goliciunea. |