Deschiderea stagiunii 2004-2005
Noua stagiune simfonică a debutat la Oradea în 30
septembrie printr-un concert dirijat de Emil Simon, solist fiind
violonistul Gabriel Croitoru. Programul a reunit numai lucrări de secol
XIX, datorate lui Rossini, Lalo și Dvoűák, ultimul fiind comemorat astfel
cu ocazia împlinirii unui secol de la trecerea sa dincolo.
Se cuvin câteva
constatări și considerații legate de program și de reacția publicului
orădean, care a umplut doar pe jumătate sala Enescu-Bartók (ce să-i faci,
dacă la televizor se transmiteau tot atunci meciurile susținute de Steaua
și Dinamo în Cupa UEFA...). A lipsit atmosfera festiv(ist)ă din alți ani,
au lipsit oficialitățile ce se ivesc de obicei doar la solemnități (se
aude că absența a fost din cauza prelungirii unei ședințe oarecum
disputate a Consiliului Local), a lipsit și obișnuita lucrare
vocal-simfonică de orice fel prin care multe ansambluri cred că dau o notă
sărbătorească debuturilor de stagiuni. În plus, subtextul era însă
elegiac, fiindcă doar cu două zile înainte părăsise această lume marele
violonist Ștefan Ruha, de nenumărate ori prezent și în concertele orădene
și în memoria căruia s-a păstrat întâi un moment de reculegere.
Totuși,
protagoniștii serii erau doi reprezentanți de frunte ai artei
interpretative contemporane românești, iar programul oferea pagini
muzicale de mare popularitate, vorba limbajului de lemn cultural de pe
vremea tovarășului: uvertura la opera Coțofana hoață, Simfonia spaniolă
și respectiv patru Dansuri slave. Dar poate că publicul orădean a devenit
atât de selectiv și sofisticat încât nu mai coboară sub nivelul lui
Webern și Pierre Boulez. Sau pretenția de a avea mereu săli ticsite ca
semn al aprecierii unui act muzical nu e atât de justificată cum ne-ar
sugera-o reminiscențele gândirii egalitariste?
Apropo, Berlioz
relata că Liszt ajunsese odată, în cadrul unui turneu, într-un oraș-port
din Franța și momentul concertului s-a nimerit prost ales, sala fiind
practic goală fiindcă tocmai se descărcau heringii în port și mai toată
lumea era ocupată cu acest eveniment esențial pentru comunitatea
respectivă. În fața celor câțiva auditori care veniseră totuși și în fața
dezamăgirii și indignării colaboratorilor săi, care voiau să anuleze
concertul, Liszt a replicat: Dimpotrivă, acest public atât de restrâns e
elita acestui oraș, ei sunt aici adevărații iubitori ai muzicii, așa că
merită tratați în consecință. Și le-a oferit unul din cele mai
formidabile recitaluri ale sale.
Rossini a scris
opera Coțofana hoață la vârsta de 25 de ani, la un an după capodopera sa
Bărbierul din Sevilla (de altfel, foarte multe compoziții clasicizate cu
morgă în repertoriile paseiste de azi sunt producțiile unor oameni de
20-30 de ani). El a fost unul din cei mai strălucitori și pragmatici
orchestratori ai epocii, iar inventivitatea în melodii scurte și pregnante
care se lipesc de urechile auditorilor a contribuit din plin la faima sa
ca autor de opere. Pretențioșii mai strâmbă uneori din nas la gălăgia
tutti-urilor și la comportamentul cam de bâlci al alămurilor lui Rossini,
dar talentul său comic și satiric (apreciat și de contemporanul său
Beethoven) i-a asigurat mereu zâmbetul primitor al publicului larg.
S-ar putea
discuta în ce măsură lucrarea în cauză se pretează în deschiderea
concertului inaugural de stagiune, ce se vrea probabil solemn măcar într-o
anumită măsură. Dar față de un program în care centrul de greutate a fost
Simfonia spaniolă, poate că e cazul să fim mai relaxați. Ce-i drept, Lalo
a fost, mai ales alături de Franck, Saint-Saëns și Fauré, unul dintre
salvatorii muzicii instrumentale franceze în acea la Belle Époque
operistică și offenbachiană. Simfonia spaniolă, lucrarea lui cea mai
cunoscută, e de fapt unul din cele mai bune concerte pentru vioară din
secolul al XIX-lea. De remarcat în concertul de la Oradea interpretarea ei
integrală, fiindcă dintre cele cinci părți, majoritatea virtuozilor o omit
pe a treia (Intermezzo) din motive de neînțeles (fiindcă muzica nu e rea
deloc). Dar ei cunosc întotdeauna mai bine decât autorul intențiile
acestuia. După 1908, când a murit Sarasate, dedicatarul lucrării, Enescu a
fost primul violonist care a cântat-o integral.
Simfonia
spaniolă reunește echilibrat virtuozitatea tehnică, necesară unei
compoziții concertante, și expresivitatea emoțională a conținutului,
necesară oricărei compoziții. Ar fi interesant de remarcat aici că
virtuozitatea înțeleasă doar ca agilitate în intonarea sunetelor, în
maniera unui studiu de velocitate gen Czerny sau Kreutzer, e o invenție
relativ recentă în istoria muzicii. Ceea ce-i uimea pe contemporani în
recitalurile copilului-minune Mozart sau în cele ale tânărului Beethoven
erau în primul rând capacitatea lor de improvizație în forme prestabilite
și puterea lor expresivă, deci facultăți creative, nu fiabilitatea lor ca
interpreți roboți. În analogie cu această accepțiune, interpretările lui
Gabriel Croitoru sunt întotdeauna cu miez, oferind și acel altceva decât
suma unor facultăți strict tehnice, de mult stăpânite.
Încheierea
acestui concert întrucâtva atipic a aparținut nu vreunei simfonii
grandioase, ci tot folclorului imaginar, prin patru din Dansurile slave de
Dvoűák. Sigur că muzica cehă vine dintr-o bogată tradiție, că Dvoűák era
un mare compozitor, că aceste piese sunt foarte cunoscute și iubite pentru
bonomia lor tipic cehă. Ele fuseseră compuse inițial pentru pian la patru
mâini și orchestrate ulterior, cum a fost și cazul Dansurilor maghiare de
Brahms, care le-au stat drept model. Dar poate că, mai ales că se
împlinesc 100 de ani de la moartea autorului, în locul acestei încheieri
de concert destul de lapidare ar fi mers mai bine una dintre simfonii sau
dintre marile lui lucrări religioase, sau Concertul pentru violoncel, sau
chiar o lucrare mai puțin vehiculată de publicul larg.
După stingerea
aplauzelor ce i-au răsplătit din plin pe interpreți, rămâne așteptarea
unui eveniment crucial pentru viața muzicală orădeană: Missa Solemnis de
Beethoven, programată pentru 23 decembrie. |