Din ce vă luarăți, fraților?
Sorin Adam Matei
Boierii
minții.
Intelectualii români între
grupările de prestigiu și piața
liberă a ideilor
Editura Compania
București,
2004
Am
cumpărat și am citit cartea lui Sorin Adam Matei Boierii minții
Intelectualii români între grupurile de prestigiu și piața liberă a
ideilor (Editura Compania, București, 2004), după ce am parcurs
cele două numere tematice (24 și 25/2004) ale Dilemei vechi ce-și
propuneau să elucideze motivele pentru care se ceartă intelectualii și
după o emisiune de televiziune cu o temă asemănătoare, emisiune la care
fuseseră invitați doar admiratorii așa-numitului grup de la Brașov,
aflați, din câte se pare, în stare de beligeranță cu grupul de la
Păltiniș. În Dilema veche citisem texte serioase, texte aplicate,
texte savuroase, texte resentimentare, texte partizane, texte polemice,
intervenții în relație liberă ori chiar inexistentă cu sus-menționata
carte. De altminteri, cel puțin declarativ, prestigioasa revistă nici
nu-și propusese să găzduiască strict o dezbatere asupra volumului în sine,
deși subiectul respectivelor numere tematice îi fusese în bună măsură
sugerat de acesta. În cartea lui Sorin Adam Matei se fac numeroase
referiri, multe nedrepte și răutăcioase, la adresa unor apropiați ai
revistei (ori apropiați ai apropiaților acesteia), însă cu un remarcabil
fair play coordonatoarea temei, Simona Sora, le-a solicitat,
opiniile în autentic spirit dilematic, nu doar criticilor, ci și
admiratorilor lui Sorin Adam Matei. Discuția s-a prelungit dincolo de
spațiul planificat inițial, alte două numere (26 și 27) găzduind ecouri,
ba chiar și o intervenție a lui Sorin Adam Matei. O cronică adevărată,
nelipsită de malițiozitate despre volumul generator de atâtea pasionate
intervenții a apărut în nr. 31 al Dilemei vechi, sub semnătura lui
Alex Leo Șerban, acesta calificând op-ul în cauză drept o struțocămilă.
În acest răstimp, Observatorul cultural continuă polemica.
Avem așadar
înainte de lectura cărții, o bogată bibliografie critică compusă din
repere contradictorii, amalgamente, puternic polarizate, reacții enervate
ori partizane. Așa că m-am înarmat cu hârtie și creion înainte de a începe
să citesc, pregătit să fișez, să fac însemnări, cu gândul că nu mă
așteaptă deloc o experiență ușoară. Din deformație de profesor, înainte de
a trece la lectura propriu-zisă, m-am uitat la Bibliografie și la
Cuprins. Prima e, neîndoielnic, bogată, chiar stufoasă, în special de
sorginte americană. Aveam să-mi dau seama ceva mai târziu că lucrarea de
căpătâi, cea care furnizase temeiurile cercetării, e cartea lui Pierre
Bourdieu și a lui Randal Johnson The Field of Cultural Production;
Essays on Art and Literature, Columbia University Press, New York,
1993. Cuprinsul mă făcea să bănuiesc că lucrarea lui Sorin Adam Matei a
pornit de la intenția de a fi o sinteză dar a eșuat într-o succesiune de
micromonografii asupra Pașoptismului, Junimismului, a lui C.Dobrogeanu
Gherea și Lucrețiu Pătrășcanu și, în sfârșit, a globalismului. Lectura
avea să-mi confirme intuiția.
Care sunt deci
premisele cărții? Intelectualii, asimilați unor agenți de influență în
spațiul public se află sau doresc să se afle în preajma, dacă nu chiar în
centrul puterii, fie ea universitare, culturale sau politice. În acest
scop, ei se organizează în grupuri care treptat devin grupuri de
prestigiu, acesta nefiind neapărat câștigat și, mai cu seamă menținut,
prin mijloace democratice ori grație legilor pieței gândirii libere, ci
printr-un acces privilegiat la resursele intelectuale. Respectivele
grupuri de prestigiu își construiesc un fel de insularitate, iar
accesul în și la ele e riguros controlat, mai ceva decât în cele mai
secrete loje masonice. Admiterea într-un asemenea grup se face cu maximă
parcimonie și numai dacă respectivul grup are un anume interes. Odată o
anume persoană admisă, aceasta devine parte a grupului care-l apără cu
toate mijloacele de orice fel de contestare, îi conferă un prestigiu care
nu se cere nicidecum reînnoit prin noi demonstrații de valoare, îi dă
imunitate, îi clădește un statut în nici un fel dictat de legile pieței
libere. Bunăoară, grupul de la Păltiniș, ce-i are drept lideri pe
Gabriel Liiceanu și pe Andrei Pleșu, l-a admis, confecționat și
managerizat din punct de vedere intelectual pe Horia Roman Patapievici. De
aici, dobândești impresia că, la urma urmei, Sorin Adam Matei are de
reglat nesfârșite conturi cu autorul Omului recent, această
adevărată obsesie oprindu-l să elaboreze sinteza promisă și condamnându-l
la un steril patinaj ideatic. Așa încât ceea ce ar fi putut fi o posibilă
istorie a intelectualității românești, a felului în care a evoluat ea în
spațiul generos al liberalismului, se transformă într-o constantă și, de
la un punct, iritantă contestare a lui H.-R. Patapievici care, oricum, ne
încredințează Sorin Adam Matei, e în cădere liberă. Întrebarea firească e
de ce nu s-a apucat autorul cărții să scrie un eseu aplicat despre H.R.
Patapievici, să-i demonstreze, dacă așa este, non-valoarea, nu să-l
amestece unde trebuie și unde nu, distrugând astfel până și cea ce e bun
în propria-i carte. Din acest punct de vedere, Ciprian Șiulea în
Retori, simulacre, imposturi a procedat ceva mai onest, desființându-l
pe Patapievici într-un singur capitol, În ebrientul stil clasic.
Spunând aceasta nu înseamnă că mi-am schimbat părerea despre carte, așa
cum a fost ea expusă în Familia nr.10/2003.
În capitolul
introductiv al Boierilor minții, capitol intitulat Secretul
sănătății sociale, Sorin Adam Matei ne împărtăsește opinia că
grupurile de prestigiu caracterizează societățile paramoderne printre
care se află și cea românească și că intelectualii români se complac
într-o stare paramodernă, sunt cu un picior în trecut și cu altul în
prezent, combină trăsături de organizare socială tradiționale
(corporatiste) cu elemente moderne. Prin însăși coagularea lor în grupuri
de prestigiu ei consfințesc și condamnă menținerea societății românești la
statutul de societate închisă, obturându-i accesul la democratizarea
autentică. Ar fi fost de așteptat ca autorul să-și argumenteze incendiara
teză, nu doar să o anunțe, să producă devezi care să-i justifice războiul.
Lucrul nu se întâmplă, constantă rămânând doar obsesia Patapievici.
Argumentația, atâta câtă e, se înnămolește într-un aiuritor amalgan de
nume, prin mintea cititorului trecând haotic Ion Cristoiu, Cristian Tudor
Popescu și Ion Bogdan Lefter, Mircea Mușat și Ion Ardeleanu, Andrei Pleșu
și Gabriel Liiceanu, Adrian Păunescu, George Pruteanu și Corneliu Vadim
Tudor, Emil Constantinescu și Răzvan Theodorescu, Andrei Marga, Alexandru
Mușina și Mircea Beuran, Lucian Boia, Petru Creția și Adrian Marino și,
desigur, H.-R. Patapievici. Cu toții sunt amestecați într-un colaj brânzit
care sfârșește prin a asfixia ceea ce e interesant în studiile despre
elementele de gândire liberală la Titu Maiorescu (tradițional perceput
drept conservator), Constantin Dobrogeanu Gherea (altminteri, un marxist
militant) ori în demontarea mitului de gânditor liberal al lui Lucrețiu
Pătrășcanu, departe de a fi fost numai un comunist de salon.
Iar dacă
Boierii minții este doar un eseu neizbutit, revenind la furtunile de
vară găzduite de Dilema veche și la nepolitețele reacții din
Observatorul cultural, eu, așa ca ardeleanul mă întreb, cu perfectul
simplu oltenesc, Din ce vă luară-ți, fraților? Și asta fie și numai
pentru motivul că, după părerea mea, intelectualul e, în primul rând,
cineva care știe despre ce vorbește. |