Sonete alese
Al. Andrițoiu
Aura
sonetului
Biblioteca
Revistei
FAMILIA,
Oradea,
2004
Repere
biografice
Alexandru Andrițoiu ,
născut în 8 oct.1929 , la Vașcău, județul Bihor mort în 2 oct. 1996, la
București. Poet, traducător, publicist, scenarist. Fiul lui Nicolae
Andrițoiu, frizer, și al Ștefaniei (n. Todan). Liceul Samuil Vulcan din
Beiuș, absolvit în 1948, Facultatea de Filologie a Universitățiidin Cluj
(1949-1951), Școala de Literatură Mihai Eminescu din București (1951).
Debut în ziarul Lupta Ardealului din Cluj (1949). Debut editorial cu
volumul În Țara Moților se face ziuă (1953, Premiul de Stat). Până
în 1965 a fost redactor la revistele Contemporanul, Gazeta
literară, Viața militară. Din 1965, septembrie până în ianuarie
1990 a fost redactorul șef al revistei Familia din Oradea.
De câțiva ani
încoace criticul orădean Marin Chelu face muncă de tandră arheologie
literară aplicându-se pe restituirea unor scrieri ale câtorva redactori ai
revistei Familia, trecuți în lumea liniștii eterne. După două
volume ce reunesc, respectiv, eseurile despre arhitectură și cele cu
caracter filosofic ale lui Radu Enescu,, iată a venit rândul unei selecții
de sonete din creația poetului și fostului redactor șef al Familiei,
Alexandru Andrițoiu. Aura sonetului este un volum lucrat cu
pasiune și acribie de către Marin Chelu, el reunind un număr de 75 de
sonete alese din bogata creație lirică a celui care este considerat de
către numeroșii săi cititori și prieteni drept cel mai de seamă poet pe
care l-a dat Bihorul literaturii române de până acum. La începutul acestui
octombrie, poetul ar fi împlinit 75 de ani și de aici numărul sonetelor
selectate. Cartea a fost lansată la Vașcău, locul nașterii poetului,
prilej cu care farmecul personalității sale, vocația sa pentru prietenie,
gustul pentru joc, joacă și fantezie au fost evocate cu emoție sau/și umor
de către cei prezenți, fie ei scriitori confrați ori doar foști prieteni
și cunoscuți. Cum casa părintească nu mai există, din păcate, la Vașcău,
Alexandru Andrițoiu s-a întors acasă sub această formă cărturărească,
întâlnirea deopotrivă comemorare și aniversare consumându-se în
biblioteca orășănească putrând numele poetului. O a doua lansare a avut
loc la Oradea, la Casa de Cultură a Municipiului și ea a stat sub aceeași
reverberație emoțională a aducerilor aminte.
Marin Chelu și-a
dedicat efortul restitutiv memoriei colegilor de condei al lui Alexandru
Andrițoiu din redacția revistei Familia, în perioada septembrie
1965-decembrie 1989, (pe)trecuți în lumea umbrelor: Ovidiu Cotruș,
Vasile Spoială, Crăciun Bejan, Radu Enescu, Stelian Vasilescu.,
oameni și scriitori pe care îngrijitorul acestei frumoase cărți i-a
cunoscut bine, unora fiindu-le mai tânărul lor prieten. Miezul celor 75 de
sonete este oferit după o Prefață și o Notă asupra ediției și înainte
de un Indice cronologic și după incipit, o Addenda (cuprinzând Alte
26 de poeme, tot sonete, unele publicate în volume, altele în reviste,
Repere bio-bibliografice, Referințe critice, Extrase critice, În
loc de postfață de Al. Cistelecan preluare a prezentării critice a
poetului din Dicționarul Scriitorilor Români, vol. I, A.-C., 1995
și o Anexă în care Chelu Florian Madeva, cunoscutul cantautor, și
fratele îngrijitorului ediției, scrie despre Sonetul muzical,
adăugând și reproducerea partiturii compuse de el pe textul sonetului
Teamă al lui Andrițoiu. Altfel spus, o carte cu ofertă bogată, gândită
de realizatorul ei și ca un posibil mod de a-l face cunoscut pe poetul
Andrițoiu generațiilor tinere. Sonetul amintit mi se pare și mie demn de
atenție pentru că vine să descopere fața ascunsă a poetului: extraordinara
sa dexteritate compozițională, dezinvoltura stilistică, erudiția
clasicistă a ritmurilor și combinațiilor maschează, în fond, o natură
neliniștită, confuză, problematică, cu complicat relief sufletesc și
labirint metafizic: Rătăcitor prin codri de confuzii,/ am scris cu teamă
fiece cuvânt./ Unde mi-s anii, purii, cerții, cruzii/ în cari știam ce
vreau și cine sunt?// Lunatică, fântâna de iluzii/ adapă azi o gură de
pământ./ Doar foștii picuri de-ape vii, auzi-i/ departe-n timp și spații,
incantând.// De literă mi-e teamă ca de-un șarpe,/ mă tem de punct ca de
un glonț laș./ Mă-ascund în spatele acelor harpe/ din cari cântau aezii
uriași./ Încep o strofă și-i amân sfârșitul / și schimb stiloul nobil cu
grafitul.
Aura
sonetului e concepută de
către Marin Chelu astfel încât să re-argumenteze ceea ce toți comentatorii
poetului au decelat, anume că în partea sa necircumstanțială și neaservită
comandamentelor ideologice și politice ale timpului , creația lui
Alexandru Andrițoiu are finețe, măsură, delicatețe, distincție, armonie,
imaginație, bun gust; are voluptăți rafinate dar și pesimisme vizionare;
beții sonore și fluide dar și plecăciuni spre cugetare; boemă a
livrescului dar și abstracții metafizice (am citat din finalul prefeței
lui Marin Chelu).Coperta lui Adrian Buzaș, impresiile virtuale ale lui
Gheorghe Aursulesei, compozițiile foto ale lui Vasile Gheorghe și
design-ul textului de Gorzó Tünde contribuie la împodobirea sărbătoreasacă
a cărții, la apariția căreia au dat câte o mână de ajutor (financiar)
Consiliul Municipal Oradea, Biblioteca Județeană Gheorghe Șincai Oradea,
Direcția pentru Cultură Bihor, Casa de Cultură a Municipiului Oradea,
Fundația Rock Filarmonica Oradea și, firește, revista Familia. |