l
Letiţia Ilea, O persoană serioasă, Ed. Limes, Cluj-Napoca, 2004
Există un drum, cum îi spuneam odată
Letiţiei Ilea, fără de întoarcere. Un drum greu, care solicită o de-barasare
treptată şi deplină de toate faţetele lumirii învesmîntîndu-ne întru o
încolonare manipulativă, apoi cele ale autoiluzionării ca reacţii de apărare,
propriile temeri şi angoase, poiecţiile individuale protectoare. Un drum al
deplinei dez-bărări, de-lumiri, în care primul sentiment este cel al unei pudori
lezate, pentru că implică nuditatea ca finalitate, deoarece numai astfel prin
veghe, asumare, smerenie şi dezghiocarea inimii, a iubirii recluzionate, deseori
sub presiunea angoasele celor mai iubite fiinţe din jur, care ne vor cu tot
dinadinsul binele înregimentării, se poate năzui la o transparenţă a fiinţei.
Ludicul gratuit al
multor texte moderne nu-şi mai găseşte locul în această deplină şi – ca rezultat
sintetic al trăirii asumate – şi gravă rostire, doar o anume ironie cînd blîndă,
cînd muşcătoare, sarcastică uneori, ce însoţeşte o anume colocvialitate, însă nu
neaparat dintr-o tehnică poematică, cît mai ales dintr-un exemplar curaj al
înfăţişării nemaifardate stilistic, ce sugerează atotprezenţa unui subton
însoţitor grav, al unei parcurse şi totuşi reţinute dureri. Aceste elemente
discret-însoţitoare constituie în sine solii firavi, incipienţi ai unui demers
entelehic, pe care Letiţia Ilea îl consemnează cu înfrigurare şi cu o pronunţată
disperare a răscrucii. Ele constituie doar primele „mlădiţe”, înainte de-a
pătrunde însingurată în penumbra deplină a „pădurii” – unde s-a oprit încă
ezitînd sub povara lăuntrică şi rafalele de dinafară ale lumii – asumîndu-şi
iniţiatic drumul acestei retrageri, spre a se putea înfăţişa în primul rînd ei
şi apoi lumii în deplina lumină a unei vocaţii genuine, în simbioză cu o de-cantare,
a fiinţei.
O metanoia consemnată
în irizaţiile ezitărilor ei încă, mărturită prin cuvîntul scris. Insă nu atît
metoda (ironia, colocvialul, stilul răspicat, direct, care în sine camuflează
durerea, protejînd-o încă, dat fiind că se intuieşte o cale, un mijloc, un drum,
în care important este mersul în sine, nu faptul de-a ajunge undeva), ori
metodele incipiente contează, ci intenţionalitatea onestă, care lipseşte
în mod frecvent între contemporani, o intenţionalitate a unei mîntuiri, ce nu
poate fi decît individuală, spre a putea mai apoi, limpezită de umbre, să se
preschimbe într-o prezenţă, într-un posibil dar: „înaintea mea se
deschid o mie de drumuri” (despre cîştiguri şi pierderi, p.14), un vers
parcă desprins dintr-o intiţiere zen.
Latura etică (care nu
ţine de felul declaraţiei, ea putînd fi ascunsă în orice afirmaţie, chiar şi în
cea mai decadentă, ori în cea mai aservită artei pentru artă, poate mai ales
aici, o absenţă vorbind de la sine de setea prezenţei, potrivit legii
polarităţii fiinţei noastre şi a lumii), nu ţine atît de existenţa reală a
acestui nucleu funciar, într-o lume a teatralizării şi ridiculărării, ca reflex
de apărare şi implicit de refulare (de sporire a umbrelor lăuntrice), ci un
sine qua non al oricărui drum iniţiatic asumat, prefigurînd ezitările unei
decizii implozive, în care singurătatea încă mai este clamată, însă cu un picior
deja pe un alt prag.
Aici – şi poemele din
această carte sunt o mărturie elecventă – devine to mai conturabil faptul că
este mai ales în cazul poeziei – o impietate (spre a utiliza un eufemism), a se
mai vorbi de defalcarea operată în mod uzual şi dezastruos între lirică feminină
şi cea masculină, defalcare rizibilă şi tributară culturii şi civilizţaiei
vestice, a ochiului şi deci a analizei continue, a disecării, a
părţii (cum denota şi Heidegger pe larg faptul că limbajul acesta al nostru
vestic şi-a adus o contribuţie decisivă şi majoră la fisurarea atomului)
şi nu a preluării întregului, ca în lirica, cultura şi civilizaţia
orientală prin ureche, care preia acest întreg fără a-l supune unei continue
analize, de unde şi nedisocierile în lirică operate de omul vestic, om al unei
societăţi cu precădere patriarhale, agresive prin însăşi omiterea uneia din
părţile acestei polarităţi.
Iată, rolul decisiv al
auscultării, al intuiţiei, ivind conturarea androgină a poeziei, adică a
sintezei dintre orice polaritate, de unde si dificultatea demersului,
insuficienţa cuvîntului, neputinţa lui de-a rosti ce zace adînc în inimă, mizînd
aşadar pe forţa de receptare a sugerării doar.
Cîţi din aşa-zişii
poeţi juni au forţa şi curajul acestei asumări, al spunerii răspicate
ne-rătăcitoare în mode şi teorii, a forţei răbdătoare a travaliului si trăirii
depline a celor rostite cu o anume delicată reticenţă, poeme scrise sub imperiul
şi starea de urgenţă a unuia gata de-a porni pe un drum, scrise parcă ca un alt
soi de rămas bun, ca începutul unei dezbărări sub semnul acceptării fără de
rezerve a crucii, aşadar a lumii, deşi procesul se mai află aici într-o
deplină şi inter-relaţionată combustie decantată în grai răspicat?
Este cumplită această
stare a neputinţei celui izolat tocmai prin onestitatea lui, prin neputinţa
funciară şi cu antecedente străvechi a resemnării îndemînd la încolonarea
bovină, unde nici martirajul nu mai are funcţia de sacrificiu necesar al unei
schimbări radicale, ci este obiectul derîderii, a alungării, al refulării, al
izolării sociale deranjate în mersul ei civilizatoriu, a unui individualism
egocentric atotdominator şi pilduitor, unde orice solidaritate este luată în
derîdere, unde demonizarea de tăvălug sporeşte o kharmă colectivă extrem de
încărcată şi de amînată în întîmpinarea ei.
Ori tocmai acest lucru
îl face sub auspiciile unui ultim şi definitiv rechizitoriu Letiţia Ilea în
această carte de excepţie, conştientă de muchea de cuţit a rostirii şi implicit
a echilibrului fragil al vieţii sale. Derizorie şi condamnată la statutul de
paria devine astfel mai ales însingurarea decenţei şi consecvenţei unei vieţi,
care nu se pliază mamonic unei lumi debusolate, prin acceptarea junglei şi
haosului propice descurcărelii, a ieşirii lăudate din orice „impas”, graţie unei
machiavelice atitudini faţă de lume şi semeni.
O însinguarea
îngrozită de nepăsarea şi chipul dintr-o dată schimonosit al celor pe care
credea a-i cunoaşte, oripilată şi ultragiată pînă la di-sperare de o simplă
întrebare ascunsă în faldurile fiecărei rostiri: şi acum încotro? („Atît de
complicată traversarea acestui rău/ ce nu apare pe hărţi/ te arunci, te salvezi
îţi pare rău/ ai rămas singurul nume pe afiş/ circul s-a închis animalele au
fugit de mult/ e atît de frig încăt nu mai răspunzi la salut” – o zi atăt de
complicată, p. 18; iată, conturul fără de comentarii al înstrăinării şi
alienării impunîndu-se parcă de la sine.)
Sunt versurile limpezi
ale unui rechizitoriu, care se adresează concomitent şi lumii şi sieşi, şi în
care se presimte, fără de îndoială, o abia sesizabilă, însă fermă desprindere. O
desprindere parcă a unui alter-ego în consemnarea aproape automată, confesivă, a
tuturor gesturilor şi gîndurilor, o desprindere dureroasă ca o smulgere de
plasture de pe o rană, pe care cu uimire constaţi, că îţi aparţine, într-un lung
cortegiu al neostoitei manipulări, fără de nici o putinţă de scăpare, unde nu
în şi prin lume se află mîntuirea, ci abia sugerată în forul
lăuntric, prins în zimţii de gheaţă ai unei dureri aproape palpabile, totuşi
stenice, prefigurînd calitatea ei de necesitate întru tămăduire, atributul ei
suprem de cale a izbăvirii.
Lupta împotriva unei
resemnări cu mască civilizatorie (şi cheie a unui posibil drum al „reuşitei”,
într-o lume a alienării pînă la automatismul comportamental, ca principiu suprem
al racordării şi al plierii la un sistem diabolic, care nu presupune doar o
completă răsturnare de valori, ci a oricărei valori ( cenzurate acerb,
incontestabil şi mamonic), se anunţă ca un refuz, şi ca orice refuz
sugerează o posibilă deschidere, o acceptare înfrigurată a altceva. Aici,
se află o posibilă sluţie a unei incipiente metanoia, neoperată atît pentru
sine, ci care să-şi poate asuma prerogativele absolute ale darului, ale
dăruirii.
Astfel, poemele fac o
investigaţie amănunţită al fiecărui colţ al memoriei inimii (această inimă
nezărită, cum nezărit este tot ceea ce ne defineşte în sine şi în fond ),
mutilate de impactul cu lumea, de impactul ontologic, însă mai ales de impactul
cu cele nespuse şi acum zadarnice, prin ezitările amînării fisurate de
remuşcare, cu prefigurarea imposibilităţii comunicării dincolo de o moarte,
aplanate poate doar printr-o metanoia implicînd în primul rînd iertarea de sine,
asprimea continuă cu care este tratată fără de menajamente propria fiinţă.
Sunt concomitent poeme
ale iubirii, ale tandreţii, ce abia transpare în timiditatea actului
prefigurării ei, fiind însă astfel cu atît mai genuină. Sunt poeme ale
declaraţiei extrem de îndrăzneţe ale proprie angoase atotînsoţitoare, nu atît
întru salvgardarea de sine, cît mai ales în căutare unei fermităţi, a unui punct
de sprijin şi de orientare, nestrămutat, al absolutei încrederi. Poeme ale
remuşării asumate şi cu o nemaiîntîlnită gratitudine în faţa cuvintelor
însoţitoare, utilizate cu parcimonia şi delicateţea fraternizării depline cu
ele, ca singur reazem în ciuda neputinţei lor de-a cuprinde esenţa, al
veşnicului lor cap plecat de ghiocel în faţa imensei nespuneri atotprezente,
atotacompaniatoare.
O angoasă dispersată
confuz şi împotriva căreia cuvintele smulse dintr-o explicablă mîhnire caută a
acţiona ca nişte sigilii ale înfierării, ca unelte ultime ale unei exorcizări,
însă nu prin anatemizarea ei forţată, ci prin traversarea ei cu
mijloacele des-cîntătoare ale poematizării abia sugerate. Aceste cuvinte
împărtăşite, dăruite, în concomitent dubla lor calitate de frate /soră, o ţin de
mîini pe acest drum al traversării purificatoare, pînă la totala lor istovire
(„zile în care te trezeşti golit de toate cuvintele/ în locul lor doar
oboseala”, aşa numita viaţă, p. 30). Acest mod aproape necenzurat
stilistic (datorită unui atu al unui îndelung travaliu lăuntric, al experienţei
nemijlocite şi trăite pînă la incadescenţă, spre deosebire de gratuitatea atîtor
alte texte şi cărţi, care suscită tot mai des, întrebarea rostului liricii în
astă lume, uitîndu-se faptul că orice act al devenirii este în sine un act
poetic, că poezia se află mereu cu un pas înaintea noastră, ademenindu-ne de
fapt în regatul ei abia bănuit.
Şi cine este mai
chemat decît poetul, muzicianul, omul autentic de cutură şi artă, a prefigura
acest drum spre care ne îndreptăm după „şcolirea” lumească fără de îndoială cu
toţii: oare armonia în scurta ei trăire de către fiecare, şi chiar dacă numai
pentru o clipă, nu este oare o fulgurare de poezie deplină?
Aceste voci
necunoscute, aglutinate într-o pilduitoare poziţie fermă, nu atît a refuzului
marilor compromisuri, cît mai ales a unei neobosite afirmări a unei
demnităţi neîncovoiate de nici o calamitate istorică ori socială, unde orice
înfrîngere declarată nu este în sine decît o jubilare a victoriei.
O poziţie, spunem de
răscruce, pentru că este limpede că în acest demers nu există decît calea
izolării sociale absolute, ori calea unei metanoia lăuntrice: în text răspicat:
fie calea de paria, fie calea mistuirii în lăuntru, care ar presupune începutul
unui drum presimţit deja, a unui altei calităţi de drum, nu atît de lărgire a
sferei de conştiinţă, cît mai ales a adîncirii solitare în conştiinţă, cu setea
altor revelaţii decît cele ale Mayei, potrivit vorbei – cu cît mai adînc
adevărul, cu atît mai puţini numărul celor care-l pot cuprinde: „m-am retras din
viaţa mea/ ce dintr-un oraş după un cutremur/ nu destul de puternic” (o nouă
(!) zi, p. 31). Ce rostire mai limpede întru cele pe care credem a le
presimţi în evoluţia extrem de incitantă şi interesantă a Letiţiei Ilea, o voce
poetică de pe acum în ascendenţă continuă înspre răbdarea darului şi harului
marii poezii?
Insă, iată o
exemplificare care, deşi cam forţată, devine pilduitoare în acest sens: să
încercăm prin proprie, şi sperăm iertată intervenţie, a înlocui toate cuvintele
ce ţin de sfera semantică a scrisului, prin cuvîntul real/realitate, din
finalul poemului Ploaie de noapte, p. 33: „recitesc ce am scris nu de
mult/ şi simt pe chip o mască tristă/ poemele (realitatea este) sunt
nişte peşti lucioşi care îmi scapă din măini/ cioburile colorate se recompun în
imagini străine/ greu de înţeles/ poate nici aceste rînduri (realităţi)
nu sunt adevărate (!, n.n.)/ ele sunt doar scîndurile unui gard vopsit/
îndărătul căruia jalnicul leopard este ţinut în viaţă cu/ perfuzii/ ca şi-şi mai
arate coţii în sărbătorile legale”...Intr-adevăr, vorba lui Hegel, totul este
real, însă ce este adevărat – în această lume, am continua noi, în care, vorba
lui Schopenhauer „moartea este pentru specie, ceea ce este somnul pentru
individ”? |