Spectacolul polemicii
Trei critici literari
aparținând unor generații diferite Gheorghe Grigurcu, Laszlo Alexandru și
Ovidiu Pecican publică un volum colectiv Vorbind (Ed. Limes,
Cluj-Napoca, 2004) cât se poate de incitant prin natura sa polemică. Este
vorba de o suită de dialoguri pe care cei trei le-au purtat în intervalul 24
aprilie 2002 (când este datată prima discuție) și 28 februarie 2004 (data
ultimei discuții). În acest interval de nici doi ani, cei trei vorbitori s-au
întâlnit de șapte ori, la Cluj și la Târgu Jiu, de fiecare dată porniți oarecum
pe demolare, în orice caz hotărâți să analizeze fără nici un fel de menajamente
starea literaturii române de azi, dar și din unele perioade mai vechi, a
situației politice mai ales a celei postdecembriste , condiția socială, dar
mai ales condiția morală a scriitorului și a omului politic, a societății
românești în ansamblul ei, într-o tonalitate, cum spuneam, eminamente polemică.
De fapt, avertismentul se produce încă de la prima pagină a cărții, fiind
preveniți că vor ieși scântei din cele ce urmează. Și, nici nu e de mirare,
din moment ce toți cei trei au faimă de polemiști redutabili, iar la ce grad de
vehemență se desfășoară această polemică amicală a lor e suficient a spune că
Gheorghe Grigurcu, care numai faimă de critic indulgent, de observator
îngăduitor și placid al fenomenului literar sau politic nu are, se simte, el, în
mai multe rânduri, obligat să intervină pentru a-și mai domoli mai tinerii
parteneri de dialog, temperând unele afirmații, aplatizând ori nuanțând
excesele. Spectacolul acesta al unei polemici dezlănțuite este amplificat și de
faptul că, în cele din urmă, dialogul nu se poartă doar în trei, cititorul
constituindu-se ca al patrulea participant, neputând rămâne indiferent; pune și
el întrebări, face completări, susține ori amendează unele afirmații, sporind
astfel natura incitantă a acestei desfășurări de forțe, de sentințe, de
nedumeriri sau interogații.
Pornind de la teza că
există o legătură între tot ceea ce este viață și critică literară, iar
componentele majore ale vieții nu ne pot scăpa, deoarece
criticul nu poate fi
decât un om care acoperă umanitatea cât mai deplin, interlocutorii cheamă la o
severă reexaminare literatura română de dinainte și de după 89, felul în care
ea a înțeles să se situeze față de puterea de atunci și față de cea de azi. Dar
nu numai literatura. Presa, în general, atât cea scrisă, cât mai ales
televiziunile sunt tratate într-o manieră cât se poate de severă, pentru că în
pagina tipărită sau în emisiunea TV se (sau nu se) abordează probleme de extremă
gravitate, precum evenimentele din Decembrie 89, revelarea vechiului
colaboraționism cu autoritățile vremii, mai ales cu Securitatea, precum și
natura pernicioasă a noului colaboraționism, fie prin sprijinirea deținătorilor
de acum ai puterii, fie prin propovăduirea unui apolitism profitabil în cele din
urmă, care nu țintește altundeva decât la ferirea autorităților de criticile
binemeritate. Faptul că multe dintre persoanele care dețineau conducerea unor
publicații din trecut sau se lăfăiau pe micile ecrane se află și acum pe poziții
similare produce justificate nemulțumiri, subsumate faptului că tranziția atât
de mult trâmbițată nu prea s-a produs, că nici măcar guvernarea dintre 1996 și
2000 n-a fost decât o imensă decepție. Sub acest aspect cei trei nu fac decât să
reproducă o stare de spirit a întregii societăți românești: fericirea de a fi
scăpat de comunism, cu toate anexele sale (Securitate, cenzură etc.) și
nefericirea că lucrurile evoluează atât de încet și haotic. Sunt și alte domenii
atacate cu vădit interes, cum ar fi condiția scriitorului din provincie, unde
se spun adesea lucruri interesante și se aduc probe furnizate de mari scriitori
care au trăit în provincie, dar se simte și un ușor complex al acesteia. În
general, se constată la toți participanții la dialog o reală voluptate a
tulburării apelor. Nu există teme tabu și cu atât mai mult nu există idei
primite de-a gata. Tot ce mișcă-n țara asta, atât în literatură, în cultură, cât
și în viața social-politică, poate fi contestat sau revizuit. Nu totdeauna cu
deplin temei, dar decât doar ape stătute, clocite în propria nemișcare, mai bine
ape tulburate precum în Vorbind.
Cei doi demoni unul
al revizuirilor, altul al contestărilor sunt mereu treji. Sub protecția lor,
beneficiind de libertatea de a spune totul și de un benefic refuz al
botniței, după ani de dictatură comunistă, participanții la dialog supun unui
examen extrem de critic aproape întreaga literatură română de ieri, ba chiar și
de alaltăieri, cu atât mai vârtos cea de azi. Cu puține excepții, este
contestată literatura română interbelică, situată între extrema dreaptă și
foarte dreaptă, este făcută una cu pământul literatura produsă sub comunism,
fiind propuși pentru salvare foarte puțini autori Lucian Blaga, Vasile
Voiculescu, Mircea Vulcănescu, Dan Botta, alți câțiva care au refuzat
colaboraționismul. Se formulează chiar teza (de către Laszlo Alexandru și
amendată de Gheorghe Grigurcu) cum că scriitorii vremii au greșit grav privind
înapoi spre Titu Maiorescu sau E. Lovinescu, în loc să se uite peste gard la ce
se întâmpla sincron în Cehoslovacia sau Polonia. Practic, dintre scriitorii
apăruți după instaurarea comunismului scapă în grilă etică și estetică
doar Paul Goma și, poate, I. D. Sîrbu. Școlile, grupările literare sau
filosofice sunt și ele repudiate. În special Nae Ionescu și elevii săi sunt
contestați cu vehemență pentru puternica aplecare spre dreapta, dar nu se bucură
de un tratament mult diferit nici avangardismul (prea cosmopolit), ajungându-se
cu contestația până la echinoxism (căruia i se atribuie o aromă de La Famiglia
mafiotă), în frunte cu mentorul său, profesorul Mircea Zaciu, pentru
straturile suprapuse ale personalității sale. Se dă iama printre liderii
gândirii literare de azi. Reviste precum România literară, 22, Dilema,
Observatorul cultural sunt puse la zid, dimpreună cu mentorii sau
colaboratorii lor Nicolae Manolescu, Andrei Pleșu, Eugen Simion, Gabriela
Adameșteanu, H. R. Patapievici, Alex Ștefănescu, dar și un Adrian Marino, Mircea
Iorgulescu și mulți alții. Cel de-al patrulea participant la discuții pe care
l-am amintit cititorul are dreptul să se întrebe dacă e chiar atât de grav
că Ion Simuț a ieșit din mantaua lui Mircea Zaciu iar faptul de a fi purtat o
corespondență cu Paul Georgescu este unul incriminatoriu și în stare să-i
schimbe mantaua de proveniență. Critica pe care o practică Ion Simuț este una
personală, așa că a-l mai pune încă în umbra unui mentor este forțată. La fel se
poate întreba cititorul dacă unii scriitori importanți ai perioadei postbelice
precum D. R. Popescu sau Fănuș Neagu n-ar avea nici măcar dreptul la o nouă
lectură, din moment ce se impută României literare că ar fi făcut așa
ceva. Nu cumva se apelează la excomunicările anilor 50, schimbându-se doar
direcția de atac?
Tocmai pentru că este
o carte programat polemică, Vorbind incită în cel mai înalt grad, și
tocmai de aceea este necesară și binevenită. |