BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 1 (459) Ianuarie 2004

PROZA

 

Daniel VIGHI

Despre singurătate la vreme de iarnă

 

Intru în grabă pe coridoarele castelului și privirea îmi alunecă peste stucaturile cunoscute, peste tabloul cel mare de deasupra scărilor largi din lemn care scîrțîie la fiecare pas, și văd deodată că tabloul ăsta are în el o cumințenie, un fel de modernitate obosită care-mi aduce aminte de un altul asemenea, puțin fauvist, puțin expresionist, cu cîteva figuri pătrătoase și previzibile, un profil amintind vag de Nolde, o încordare primitivă a cefei și o vizualizare profundă a zbîrciturilor ca la Otto Dix, în autoportretul pe care l-am văzut aici la Stuttgart, toate amestecate cu un ceva anume care-mi amintea de tabloul intitulat «Cosași odihnindu-se», reprodus în manualul de literatură din clasa a șasea, după stema țării și poza tovarășului Ceaușescu.

Nu e nimeni pe coridor, pe peretele din stînga mea, un mic abțibild cu inscripția desire. E un pustiu mut prin preajmă, calm ca zilele din copilărie, cînd priveam buimac locomotivele din depoul de la Radna și decorul în care eram eu atunci: dealurile, Mureșul, parcul cu stejari ai mănăstirii franciscane Maria-Radna le-am pierdut, nu le mai percep decît sub forma de abur încețoșat al unor reverii scurte, luminițe neclare, iluminări anapoda pe coridorul castelului, la nici două zile de la noaptea de Revelion cînd au curs, cu bucurie și entuziasm popular, rîuri de șampanie pe sub Poarta Brandenburgică, la Berlin, și pe Corso, la New York, și poate că la Radna, poate că și acolo a curs șampanie în cinstea noului an, “în mod sigur a curs”, mormăi și mi se arată o clipită profilul gleznei delicate a prietenei mele din liceu, îmi pare că plutește indecis prin pustietatea odăilor castelului, a cotloanelor, a scrumierei cu picior răspîndind prin preajmă parfumul stins al tabacului, al liftului mut, înțepenit undeva sub parter. Întîrzii indecis, înhămat la rucsacul cu alimente pe care le-am cumpărat la Lidl și mă cuprinde un îndepărtat fior horror la gîndul caselor părăsite ca asta de față, acum în prag de an, sau nu, nu e așa, sînt buimăcit de tăcere, de fiorul respectiv și-mi pare că nu mai percep foarte exact trecerea timpului: e a doua zi a noului an, șampania și bucuria sînt de-acum istorie. Uite, nu mai tîrziu de azi dimineață am citit pe internet cum c㠄Proprietarii casei din Londra a celebrului compozitor George Friderich Händel plănuiesc o ședință de exorcizare, după ce două persoane au afirmat că au văzut o stafie bîntuind prin casă.” „Măi, măi, să fie chiar așa”, zic, și fiorul vag revine în liniștea coridorului vegheat de tabloul martor al unei modernități cuminți. „Singurătatea caselor ăstora mari cheamă stafiile”, îmi murmur în barbă și-mi salt rucsacul cu alimente în spate și parcă nu-mi vine să intru în studiou, singurătatea te împinge la lucruri dintre cele mai ciudate: prin oraș văd mulți oameni vorbind singuri, prin stațiile de U-bahn și de S-bahn, ca odinioară baba Ersilia, vecina noastră de pe strada Economilor din Radna, ea vorbea așa de una singură, și fostul ei stăpîn, domnul inginer Șișu, nu o putea suferi pe baba Ersilia, chit că erau ei amîndoi de aceeași vîrstă, adică aveau peste 75 de ani, dacă nu mai mult încă. Domnul inginer nu era cinstit în sentimentele lui, că baba Ersilia fusese slujnică în casa lor; cînd a venit regimul democrat-popular i-a luat domnului inginer Șișu toată averea, adică moșia, dealurile cu vii și crama de la șosea și l-a obligat să-i dea casa cea mică, aceea de peste drum de biserică ortodoxă, în folosință babei Ersilia drept recompensă sau poate că drept pensie, așa cumva, că pe atunci lucrurile nu era prea clare în legătură cu ceea ce azi numim protecție socială.

„Și cu toate astea, ceva o fi cu fantomele care bîntuie prin case”, îmi spun, după ce isprăvesc de citit alt anunț de pe același site care îmi spune c㠄Societatea The Handel House Trust se va folosi în acest scop de serviciile unui preot romano-catolic, ce va efectua exorcizarea chiar în dormitorul în care a murit, în 1759, marele compozitor”. „Măi, măi, să fie chiar așa”, zic, și fiorul horror revine în liniștea coridorului, și-mi aduc aminte cum ne spunea nouă Păciură-bacsi, crîsnicul bisericii, cum s-a întors baba Ersilia după moarte, seara, la căsuța pe care i-a dat-o spre folosință regimul democrat-popular. Moș Păciură ne-a povestit cum domnul inginer, care a mai trăit cîțiva ani buni după ce baba pierise, auzea seara cum bodogănea stafia babei prin tîrnațul căsuței situată nu departe de aceea a fostului ei stăpîn și cum acesta, chiar dacă susținea că asemenea lucruri sînt povești pentru prunci necopți, n-a mai rezistat și si-a luat bastonul și a pornit într-o seară, șontîc-șontîc, spre casa bîntuită și s-a postat chiar în fața tîrnațului și a murmurat :

— Ersilio, tu ești? Așa a bîiguit domnul inginer Șișu și se pare că i-ar fi spus că de-acu gata, aceea nu mai era casa ei chiar dacă o primise ea de la regimul popular. „Hai, du-te de unde-ai venit”, i-a spus domnul inginer și baba l-a ascultat că n-a mai dat pe acolo, s-a liniștit după cele ce le-a auzit ea de la bătrînul ei dușman.

— Ceva o fi cu casele astea bîntuite, zic eu țintuit de ușoară spaimă, îmi salt rucsacul în spate și nu mă încumet să plec, nu mă pot despărți de liniștea apăsătoare a coridorului, de tăcerea în care aștept parcă să aud bodogănituri, trosnete, scîrțîitul scării. „O fi ceva, dacă și aici se întîmplă asemenea lucruri, în plină civilizație”, murmur și intru în cele din urmă în studiou, nu e nimeni, pustiu, camera cea mare e curată și învăluită în penumbră, afară, dincolo de geamuri și de stucaturi se agită mesteacănul uriaș din curtea casei vecine; dinspre pădurile din spatele castelului se năpusteste peste cercevele geamurilor, prin gangurile vechi, un vînt năprasnic, cu stropi mărunți și rare fulguiri de lapoviță. „Să nu scoți cîinele din casă”, zice o veche expresie românească despre asemenea dezlănțuiri vrăjmășești ale vremii. Mă proptesc cu ochii în priveliștea de dincolo de sticla geamului, adaug fără sens un fel de completare germană: “nici măcar să-l scoți la o plimbare cît de mică pe aleile astea asfaltate din pădure, nici măcar asta nu poți”, bîigui, în timp ce lapăd, cu un ușor oftat, povara rucsacului pe canapeaua extensibilă din dreptul ușii. Privesc atent în jurul meu, „nu e nimeni”, repet și pe urmă pricep amuzat absurdul constatării: „în fond, chiar așa, cine ai vrea tu să fie aici?” Pe chip îmi alunecă un zîmbet aiuritor, „mai ai puțin și o să ajungi ca bătrînii care vorbesc singuri”, îmi spun amuzat. Desfac proviziile din rucsac, le așez care în frigider, care altfel și altundeva, adică pe rafturile unui mic dulap de bucătărie. Mă mai învîrt de cîteva ori prin pustietatea odăii, mai mult așa ca să am ce face, pe urmă mă prăbușesc pe scaunul ergonomic, stau așa prostit de liniște, de pustiul zilelor începutului de an: „ehe, au curs rîuri de șampanie și au explodat minunate artificii pe sub Poarta din Berlin, pe la New York și poate că și la Radna, precis că și acolo au băut șampanie și au avut bețe cu tuburi colorate din carton și le-au dat foc, le-au încălzit la lumina brichetei pînă au pornit să sîsîie, să pocnescă, să azvîrle în bezna nopții mii de steluțe, precis și ei au făcut treburi de-astea”. Pornesc calculatorul, apăs pe conturul unui receptor din acela pentru telefon din care pornesc raze care se tot lungesc, și-mi semnalează că mă conectez la internet: „Nu am fost siguri dacă prezența unei fantome va putea atrage sau, dimpotrivă, goni eventualii clienți” a declarat Martin Egglestone, unul dintre cei care strîng fonduri pentru societatea care dorește să transforme casa lui Handel în muzeu, începînd cu luna noiembrie. „Dar avînd în vedere cîte obiecte prețioase se află în casă am ajuns la concluzia că ar fi mai bine să scăpăm de această stafie.”

„Bravo”, zic, „înțeleaptă hotărîre, așa și trebuie, nu poți trăi cu asemenea pacoste pe cap, asta e clar”, murmur înfricoșat și pe cînd stau așa, deodată mi se arată Ucunuțu, scutură din cap dezamăgit, nu se așteptase el ca tocmai eu, copil cu școală, să cred în asemenea prostii băbești. „Ei, tu ești”, zic, și el dă din cap și mă scrutează cu o privire tare ironică.

— Nu înțeleg de ce crezi tu în poveștile astea cu fantome, nu e nimic niciunde, dacă vrei, și dacă n-ai altceva mai bun de făcut, vino și stai noaptea unde vrei tu, la o criptă, la o ruină oricare și o să vezi că nu e nimic, poți sta toată noaptea, cîte nopți vrei, și tot nu se va întîmpla nimic, prostii… Dau din mînă:

— Taci puțin, zic, ascultă, zic, și liniștea se lasă din nou groasă ca o pătură din aceea albastră pe care o aveam noi în armată, cu număr de inventar în colț ca să nu fie sustrasă de unii sau de alții, mai ales de la ageamii era ea luată, de la recruții cei tîmpiți, băiețeii care se plimbau în primele zile anapoda peste tot, prin baie și prin coridoarele comandamentului trupelor de grăniceri de parcă ar fi fost ei prin tabără, nu în armată.

— Prostii, zice Ucu iritat de vorbele mele, tu știi prea bine că n-am făcut armată, ce-mi tot vii cu poveștile astea. Ridic mîna în liniștea camerei:

— Ascultă, zic, nu ți se pare că se aude ceva pe coridor?

— Vîntul, puiule, vîntu’, tu nu vezi ce vreme e afară, să nu scoți cîinele din casă.

— Asta așa e, încuviințez și adaug degrabă completarea nemțească pe care eu am scornit-o, privesc spre profilul de abur și de ceață al lui Ucu și spun vorbele scornite de mine: “nici măcar să-l scoți la o plimbare cît de mică pe aleile astea asfaltate din pădure, nici măcar asta nu poți”. Mă privește uluit, își aprinde o țigară:

— Ești singur, de-asta îți vin tot felul de idei, văd că e pustiu aici mai a dracu’ ca la noi acasă, pe Memorandului 14, acolo cel puțin chiar că nu e nimeni, îmi spune și mă privește cu maliția aceea a lui, pe care o avea el atunci cînd se pregătea să-ți spună una care să te ardă la ficați: „știu cum te plimbi pe străzi singur-cuc, mergi la Stadtbücherei, toată toamna ai mers pe acolo și nu ai avut cu cine schimba și tu o vorbă, nu e de mirare…” Dau din mînă:

— Lasă asta, nu intră în discuție, ascultă mai bine ce am găsit eu aici, cum spune domnul constantin goagea în 23. 12.1998 la: „Fantomele pe care le cunoaștem au ceva comun cu ceața, cu fumul sau cu aburul. Ele sînt locuite de ceață; interiorul este unul de ceață. O fantomă este spectrul cuiva dintr-o altă dimensiune, ca o imagine delicată a acestei persoane care se găsește pe alte coordonate de existență. Spectralitatea unei fantome se manifestă în sfidarea ei asupra gravitației”.

— Nu mă pricep la prostiile astea ale tale, eu zic să fim serioși, toată problema ta e că ești singur și de-asta îți vin idei de-astea cu ceața, cu fumul sau cu aburul.

— Nu e așa, zic, nu e chiar așa, ascultă ce spune domnul constantin goagea: „Pentru a vorbi despre subtilitatea unei asemenea forme de existență este nevoie să te raportezi la o materie la fel de rarefiată așa cum este cea a ceței sau a aburilor, a fumului. Ca să înțelegi aceste forme subtile de materie trebuie să le relevi natura fizică rarefiată și duală: fum, ceață, aburi sînt la limita materialității, pentru că au o greutate neglijabilă în raport cu celelalte elemente ale lumii materiale, au dimensiuni imprecise aflate într-un continuu dinamic, forme cu un grad mult prea mare de complexitate pentru a putea fi descrise prin geometrii euclidiene.“

Ucu mă ascultă trist, enervat, răutăcios, cu fața căzută.

— Prostii, prostii, nu e nimic, nimic, poți să aștepți cît vrei, oriunde vrei tu, în oricare casă părăsită, între cele mai a dracu’ ruine, în cele mai bătrîne cimitire și o să vezi că nu e nimic, numai viața e peste tot, primăvara sînt păsări prin pomi iar iarna e ca acu, ce altceva ai vrea să fie, îți aduci aminte cînd mai beam noi și făceam chef cu Duma, și cu domnu’ Dolofan, mecanicul auto, moșul, îl știi, și cu Demeter, colonelul de la Miliția județeană Timiș, și venea la noi popa Aurel, grasu’, pe care l-am poreclit Hegel, popa Hegel, că tot făcea el pe filosofu’, îți aduci aminte că și atunci le tot spuneam eu că nu mai e nimic, trăiești cît trăiești, bei, mănînci la chefuri, mergi cu femeile la amor și pe urmă gata, mori și vin alții și trăiesc și ei cît trăiesc și tot așa, îți aduci aminte cum ne îmbătam și-i cîntam lui Mama Leone, vecina de la gară, mama bețivanului ăluia de Giorgione, adică George, ți-l aduci aminte, era șchiop și la cincizeci de ani arăta mai bătrîn ca Mama Leone, și cîntam noi acolo cîntarea aceea cu la mulți ani cu zile senine și fericite să vă dea viața tot ce doriți, și popa Hegel protesta, zicea că trebuie să spunem să vă dea Domnul tot ce doriți și atunci l-am încolțit pe popă și i-am spus că eu de la viață aștept ce ar fi de așteptat, că doar asta e, altceva nu-i, și atîta m-am ținut de capul lui și l-am îmbătat pe popă că spre dimineața era cui, abia bolborosea popa printre pahare și castraveți murați, mi-a mărturisit cu ochii încețoșați de atîta bere cîtă a turnat în el, mi-a spus:

— Nu știu, Fănele, dacă o mai fi ceva pe lumea ailaltă, așa mi-a spus popa Hegel și eu l-am bătut pe umăr și i-am spus:

— Bea, popo, că aici e și iadu’ și raiu’.

 

Liniște grozavă pe coridoare. Mă ridic de pe scaunul ergonomic, închid computerul, apăs pe Sleep, mă proțăpesc la geam, afară se întețește ninsoarea, viscolul, se lasă întunericul prin cameră, îmi fac o cafea, aprind o țigară. Se poate să aibă dreptate Ucunuțu, poate n-o fi nimic, numai astea, imaginile astea, dar și ele, e drept că se duc și ele. Acum le văd într-adevăr, iată, în curtea casei din Memorandului, după ce s-a prăpădit Ucunuț și tușichii, s-a adunat un morman consistent de vechituri evacuate de prin camere. Am vîndut mobilele, am vîndut fotoliile în care Ucu rezolva integrame și citea Magazinul. Zidarii repară pereții bolnavi de  igrasie, vecinul Macek caută prin colțurile camerei, prin grămezile inevitabile de gunoi, găsește într-un plic roșu pentru hîrtie fotografică AGFA poze alb-negru cu perechi în pielea goală în poziții dintre cele mai revoluționare. „Ia te uită, hi, hi, hi, ce de fotografii avea unchiul dumneavoastră, dom’ profesor”, zice, în timp ce eu taman duceam în pivnița-atelier sculele foto ale Ucunuțului: aparatul rusesc de mărit, tăvițele rusești, cleștii pentru apucat hîrtia umedă, becul roșu. Se adună să vadă pozele nerușinat și zidarul Vasile, și zidarul Ion-cu-mustață, și zidarul Ioji din cartierul Freidorf, chicotesc cu toții bărbătește și se holbează necuviincios la trupul alb al unei domnișoare tare cu bun simț care stă cu picioarele larg desfăcute și își prezintă cu smerenie pubisul, răsturnată pe o cergă din Banat. Îi privesc și mă prefac surprins, „ia te uită ce plăceri avea unchiu”, murmur și pe dată mi se arată duminica la vremea prînzului, după moartea lui tușichi, cum venea Ucu la noi, întotdeauna duminica, la vremea prînzului, să luăm masa împreună și se prezenta în felul următor pe cînd dădea colțul de pe strada Aron Pumnul la noi pe Cozia: un palton foarte serios avea, o pălărie și ea serioasă și, desigur, neagră la coloare ca și paltonul, foarte manierat mi se adresa de parcă nu ne-am fi știut de două decenii, de parcă prin moartea lui tușichi ceva exterior și oarecum straniu ar fi intervenit în relațiile noastre, un fel de stinghereală rușinată, ca și cum te-ar fi prins careva făcînd un lucru față de care te-ai angajat prin mii de declarații, cum ar fi să fie asta cu fumatul, că te-ai lăsat definitiv, adică, și deodată aprinzi o țigară și nimeni nu îndrăznește să-ți amintească toată demagogia rispită degeaba. Stăteam la mine în camera din față și ascultam muzică de pe discuri Electrecord cu Cristian Vasile din Bucureștiul de odinioară. Distinsul cîntăreț melancoliza în următoarele versuri:

 

Unde stai, pe ce străduță?

Spune-mi, unde te-ai mutat?

Poate-n noua ta căsuță

Va mai fi vreo cămăruță

Pentru mine de-nchiriat.

 

Sunetul era ușurel hîrșîit din cauza acului de la picup și al discului. Noi fumam țigarete L&M și beam diferite tării, Ucunuțu povestea cum e treaba cu singurătatea lui după moartea lui tușichi care a fost să fie în urmă cu o lună, două, înainte de Anul Nou al ultimului an cu prefixul 19.

 

Văzută dintr-o parte, dimineața sau seara, pe sub holul cu lampadare, statuia de sub bolta castelului chiar pare așa ceva, adică o statuie părăsită în frigul iernii; ba mai mult chiar, de la distanță pare un om, cineva care încearcă să facă ceva, să-și lege șireturile la pantofi. Numai că, dacă te apropii, cum aseară s-a apropiat protagonistul nostru, domnul Ucunuț, să vezi cum e, așadar dacă treci pe sub bolțile cu chiorchini din ghips și alte daraveri acoperite de praf înghețat, steme ducale cu figuri bărboase de soldați, pe lîngă niște butoaie de bere plasate nepotrivit dedesubtul scărilor, așadar dacă treci pe acolo asemenea lui, ajungi în fața a ceea ce ai socotit că ar putea fi o statuie aruncată din neglijență, din nepăsare, din nepricepere, sub arcade, te apropii și ce vezi, păcatele noastre, că statuia nu e statuie, nu mai e așa ceva, a fost cîndva, acum e aproape o bucata de piatră, un glob mare din piatră (ăsta a rămas aproape intact) pe care stă ceva de nerecunoscut, mutilat, fără chip, cu un ciot al mîinilor, unul întins înspre în afară, altul aplecat spre glob, doar parte din trunchiul statuii a mai rămas, din faldurile unei togi, a ceva greu de identificat, te uiți asemenea lui Ucunuț, din spatele lui te uiți, din imediata lui apropiere și-ți spui:

— Oare cine, haia mamii lor, să fii distrus în asemenea hal statuia asta; așa îți spui, nu departe de cele cîteva butoaie cu bere, pe sub pavajul cu piatră, pe sub ciorchini, halebarde, figuri de soldați morocănoși, prăfuiți, și îți pare că deodată iarna a trecut, e seară de duminică, după o zi în care castelul și împrejurimile au fost asaltate de mulțime de turiști, parkingurile din liziera pădurii au fost pline, restaurantul cu grădina de vară a funcționat la capacitate maximă, pe scările cele baroce perechi de tineri stau la soare.

Acum, chiar acum, aici, pe sub bolțile castelului e seară, nu mai e aproape nimeni; pe colina din față, pe pajiște sau pe băncile de piatră, doar cîțiva întîrziați, și e seară și privim „statua”, și lîngă Schloss e un stejar enorm.

— Datează probabil din vremea cînd s-a construit castelul, îți spune herr Uku și tu privești la – vorba lui – “grupul statuar mutilat”. Se poate, adaugă herr, ca statuia să fii fost distrusă de bombardamentele din vremea războiului al doilea.

— Ce-o fi, ce-o păți, nu mă paște prea tare grija !

— E dreptul dumneavoastră, zice U.

— Care haia mamii ei a fost să fie istoria acestei mutilări?

— Domnul meu, misterele Castelului Solitude sînt multe și în tot cazul nu vom putea noi să le dăm de capăt.

— Asta chiar că așa e. Spre exemplu, dumneata multă vreme ai fost convins că jos în vale e Stuttgart-ul pînă ți-a spus cineva, nu mai știu cine anume, că nu-i așa, și că, de fapt, ceea ce se vede în depărtare, în fiecare seară și în fiecare noapte, este Ludwisburg.

— Un orășel, haia mamii ei de treabă, mai mărunțel !

— E frumos și nu e chiar mic, domnilor. Mergi acolo cu S-Bahn-ul, mergi mai multe stații, ieși din Stuttgart, treci printre mari platforme industriale; în S-Bahn urcă muncitori, lume de toate felurile, și pentru o clipă ai impresia că ești în motorul de la Radna-Arad care duce și el muncitorii la fabrici, la combinatul Tudor Vladimirescu, la uzina de vagoane.

— Acolo unde ai lucrat mătăluță pe cînd nu erai protagonistul paginilor de față, cîtă vreme ai fost în vacanță în clasa a XI-a de liceu. Ai lucrat la ceva înfiorător de greu cu Iani Abfalter, cu alți colegi de clasă, descărcați vagoane cu dulapi din lemn pentru fabrică. Grea muncă, istovitoare, erați terminați, hutu-i, seara, la ora 23, cînd se termina schimbul doi, sau la ora 16 cînd îl isprăveați pe cel de peste zi. Abia vă trăgeați picioarele în sala de dușuri. Așa a fost pe atunci, în acele vremuri istorice, ai lucrat, haia mamii ei de treabă, 3 săptămîni cît să strîngi bani ca să mergeți la mare și să stați la Mamaia Sat.

— Dacă-mi dați voie, era un complex de restaurante cu specific regional, fiecare județ avea acolo un birt al lui, cam așa cum sînt prin Stuttgart, birturi italienești, chinezești, vietnameze, mexicane, croate.

— Genau, vorba neamțului. Așa era la Mamaia Sat, voi vă țineați pe lîngă restaurantul arădean, îi zicea Căsuța Arădeană. Un prieten de-al vostru era acolo chelner, avea o cameră a lui vraiște, foarte dezordonată, acolo făceați voi chefuri, de dormit aveați o căsuță pentru personalul auxiliar al restaurantului; desigur că ați plătit ceva șefului de unitate: ați plătit ceva că nu erați acolo pe daiboji.

— Mai făceam mici servicii, bunăoară cumpăram de la autoservire coniac și alte băuturi pentru bar.

— Erați dați dracu’, tinerețea se descurcă peste tot, nu-i ca amorțeala de la cincizeci de ani. Prietenul chelner vă spunea ce băuturi să luați și acelea erau apoi vîndute pe șest: era simplu; parcă știa cineva că în loc să vindeți băutură din pivnița unității o vindeați pe a voastră, și încasați diferența, și cu banii cîștigați mai trăgeați cîte un chef în camera prietenului vostru cu diferite curve tinere și frumoase, doritoare să stea și ele cît mai mult pe litoral și care se pretau, tocmai de aceea, la distracții dintre cele mai avangardiste: poștă, adică sex în grup, făceați voi acolo pe musică Phoenix și Janis Joaplin și cine se mai nimerea, spre exemplu Boby Solo.

— Fapte de demult, istorie, spune Ucu în timp ce privește statuia dezmembrată.

 

(fragment de roman)