Eminescu şi Eliade
Nu
este o noutate să afirmăm că Mircea Eliade s-a situat mereu sub influenţa
gândirii eminesciene, nepierzând nici un prilej de a-şi exprima admiraţia
sa neţărmurită faţă de geniul «poetului naţional» (admiraţie pe care n-a
consimţit s-o împartă decât în privinţa altui mare gânditor, Hasdeu).
Filiaţia sa cu Eminescu nu este însă lipsită de surprize.
Românism istoric, nu etnic
Într-un articol intitulat Destinuri româneşti, publicat în 1936,
unde Eliade expune câteva consideraţii despre fenomenul renaşterii
spiritualităţii autohtone din perioada interbelică, găsim afirmaţia
frapantă că, în ordinea realităţilor spirituale, românii sunt pândiţi de o
singură şi mare primejdie: paşoptismul! „Paşoptismul înseamnă, înainte de
toate, maimuţăreală europeană”, îşi explică Eliade gândul, sub influenţa
evidentă a acerbei critici pe care Eminescu o făcea în coloanele
Timpului tendinţei liberale de a copia fără discernământ instituţiile
democratice europene.
Dacă
în cazul lui Eminescu atitudinea critică faţă de reprezentanţii
paşoptismului – în special C. A. Rosetti, prototip detestabil, pentru
poetul conservator, al liberalismului degenerescent – poate fi şi
consecinţa unei forme de invidie faţă de o generaţie pe care istoria a
răsfăţat-o, dăruindu-i un moment prielnic împlinirii idealurilor
naţionale, la Eliade explicaţia nu mai poate consta în această frustrare.
Mai mult, „maimuţăreala europeană” de care vorbeşte Eliade nu mai poate
fi, la 1936, imitarea instituţiilor democratice. La ce se referă atunci
Eliade?
Explicaţia o găsim în contextul politic european al acelor vremuri,
caracterizat prin ascensiunea naţionalismului de tip fascist. Cuvântul
„primejdie” din articolul lui Eliade capătă astfel sens. El se teme de
importul ideilor fasciste, cam în acelaşi mod în care Eminescu se temea de
importul ideilor liberale din vremea sa.
Cine
ar argumenta că Eliade a fost şi el adeptul mişcărilor de tip fascist,
alăturându-li-se legionarilor, ar trebui să citească articolul lui Eliade
Românismul d-lui Rădulescu-Motru (1935). Aici, naţionalismul
moderat al lui Motru este îmbrăţişat cu entuziasm de Eliade, întrucât,
spune el, acesta e „aşezat pe axa centrală a românismului lui Kogălniceanu
şi Eminescu”; este vorba de un românism „istoric, nu etnic”, un
naţionalism care nu are nimic de-a face cu fascismul sau antisemitismul
(„a nu-ţi fi ruşine de românismul tău nu înseamnă nici că eşti adeptul lui
Hitler nici al lui Mussolini”, spune Eliade). Ca şi Eminescu, Eliade e
naţionalist în cu totul alt sens decât cel pe care începe să-l capete
cuvântul în perioada interbelică: e patriot, nu şovin.
Împotriva naţionalismului duplicitar
Pentru
a înţelege mai bine în ce sens apreciază Eliade naţionalismul lui
Eminescu, articolul său Mai multe feluri de naţionalişti (1936) ne
poate fi de real folos. De altfel, cu fiecare referire a sa la Eminescu,
Eliade nu face decât să-şi precizeze tot mai exact poziţia, într-un
context istoric tulburat de o exaltare naţionalistă pernicioasă, situată
sub semnul fascismului.
Eliade
porneşte de la imaginara situaţie în care Eminescu ar fi trăit în secolul
XX. Cum ar fi reacţionat contemporanii la articolele sale? Verdictul lui
Eliade e fără echivoc: „Mihai Eminescu ar fi fost considerat astăzi
«hitlerist» şi «fascist»”!
Apărând naţionalismul istoric în faţa celui politic al vremurilor sale,
Eliade se foloseşte de exemplul lui Eminescu pentru a desfiinţa
duplicitatea actorilor politici naţionalişti dintre cele două războaie.
Aceştia, deşi vorbesc despre obligaţiile României faţă de minorităţi,
despre umanitarism – unii dintre ei condamnând chiar antisemitismul şi
fascismul, afişează cu toate acestea un naţionalism politic interesat, de
o mediocritate şi o vulgaritate pe care Eliade n-o poate accepta. „S-ar
găsi oricând o duzină de gazetari mediocri care să spună, mediocru,
adevărurile pe care le-ar fi scris strălucit Mihai Eminescu”, scrie Eliade,
arătând că naţionaliştii timpului său compromit ideea de naţionalism, care
n-are nimic cu înălţătorul sentiment din secolul trecut.
Desfiinţând, cu ajutorul exemplului lui Eminescu, naţionalismul de proastă
calitate, Eliade vine în întâmpinarea celor care, crede el, continuă linia
patriotică, creatoare, începută în secolul XIX: „Lucrurile sunt grave nu
numai pentru că naţionalismul este astăzi calomniat – ci mai ales pentru
că adevăraţii cugetători şi luptători naţionalişti sunt puşi în
imposibilitatea de a acţiona (n.n: Nae Ionescu şi ziarul său
Cuvântul), în timp ce «naţionaliştii» de mâna a doua şi de mâna a
douăsprezecea sunt lăsaţi liberi. (...) Istoria nu se face cu asemenea
oameni. (…) De o parte, mediocritatea sterilă şi vociferantă. De cealaltă
parte, geniul creator, viziunea profetică a destinelor neamului
românesc...”
Ce
uimitoare diferenţă între atitudinea înalt intelectuală a lui Eliade, care
apără naţionalismul patriotic al lui Eminescu, deosebindu-l de
naţionalismul stupid al unor contemporani, şi apărătorii naţionalişti din
zilele noastre ai poetului – în fond, aceeaşi categorie de indivizi la
care se referea Eliade în urmă cu peste 60 de ani! |